Obiectivele Friends Advertising pentru 2012: profit şI dezvoltarea companiei pe partea de digital

Autor: Andreea Mindrila 15.07.2012

Cifra de afaceri a agenţiei de publicitate Friends Advertising a scăzut cu circa 40% anul trecut comparativ cu 2010 când se situa la un milion de euro. Sorin Trâncă, cel care deţine funcţia de managing director al agenţiei explică însă că declinul a venit ca urmare a renunţării la o serie de servicii care deşi contribuiau puternic la cifra de afaceri, aduceau un profit foarte mic. În prezent, Friends Advertising se concetrează pe servicii precum cele de branding şi strategie care oferă o rată de profitabilitate mult mai mare.

"Din 2009, care a fost cel mai slab an al nostru ca nivel de business, până în 2011, lucrurile au evoluat către un alt echilibru. Odată cu piaţa, şi activitatea Friends Advertising s-a restrâns, de la 26 de oameni în 2008, la 12 la sfârşitul lui 2009 şi 17 în 2011", spune Trâncă.

Acest lucru a fost reflectat şi de către cifra de afaceri, care în 2010 a fost de un milion de euro, pentru ca anul trecut să scadă până la 600.000 de euro. Evoluţia a fost contrară aşteptărilor lui Trâncă. El afirmă că în 2011 miza pe faptul că situaţia se va îmbunăţăţi.

2011, un pariu pierdut

"Am făcut chiar un mic pariu, şi am spus că 2011 e anul de revenire. Am început să punem lucrurile într-o altă formulă, însă sfârşitul anului ne-a demonstrat că nu am avut dreptate". Mai mult, agenţia a schimbat şi strategia. Astfel Friends Advertising a renunţat să pună accentul pe "anumite zone, servicii pe care le oferim, care determină creşterea cifrei de afaceri, cu un profit foarte mic însă. Acum ne-am orientat spre branding şi strategie, un mix de servicii care oferă marje de profit mai bune".

Pentru Friends Advertising, anul trecut s-a încheiat cu o reajustare a business-ului, însă acest an a început într-un ton mai optimist. Dacă în primul trimestru al anului trecut agenţia avea o pierdere de 35.000 de euro, în primele trei luni din 2012 a înregistrat un profit operaţional de 25.000 de euro.

"Primele şase luni ne dau încredere că lucrurile merg mai bine, dar situaţia politică încurcă foarte mult lucrurile pentru că în acest context de incertitudine investitorii decid să ia o pauză. Această situaţie ne afectează direct, pentru că nu există companie care să nu includă în business plan şi partea de comunicare de care ne ocupăm noi, agenţiile de publicitate", susţine Trâncă.

Piaţa de publicitate, afectată de situaţia politică

În acest context, el este de părere că în următoarele trei luni piaţa de publicitate va fi caracterizată printr-o stare de latenţă pentru că investitorii nu au certitudine, şi chiar dacă văd oportunităţi de creştere a cotei de piaţă, a business-ului, realitatea economică, situaţia monedei euro reprezintă impedimente majore.

El spune că deşi primele şase luni îi dau speranţe, crede cu tărie că "ultimele şase luni ale acestui an vor fi rezultatul economic al situaţiei politice".

Mai mult decât atât, consideră că investiţiile străine sunt decisive pentru progres.

"Investiţia străină este cheia succesului într-o ţară ca România", spune Trâncă

Contextul dificil de pe plan internaţional s-a reflectat şi în volumul investiţiilor străine realizate în România în ultimii ani. Investiţiile străine directe au totalizat în primele patru luni 446 milioane euro, în scădere cu aproape 10% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai mult, investiţiile străine directe au scăzut anul trecut cu 13,6% faţă de nivelul din 2010, la 1,917 miliarde euro, ajungând astfel la minimul ultimilor nouă ani.

În ceea ce priveşte portofoliul de clienţi al agenţiei, Trâncă spune că în aproape zece ani de activitate, (Friends Advertising a fost înfiinţată în ianuarie 2003), agenţia nu a pierdut clienţi decât cu un singur tip de ocazie.

"Nu am pierdut clienţi decât în situaţia în care aceştia au fost implicaţi într-o fuziune sau respectivul client a fost cumpărat de o altă companie şi ulterior şi-au schimbat agenţia de comunicare".

Piaţă competitivă

Explicaţia pentru acest fapt, spune directorul Friends Advertising, este că muncesc foate mult, participă la pitch-uri, înţeleg modele de business, şi în general nu sunt obişnuiţi să aştepte clienţii.

"Domeniul este unul foarte competitiv, concurenţa nu doarme şi de aceea trebuie să muncim mult. Lucrurile se înţeleg total greşit în ceea ce priveşte creaţia publicitară, lumea crede că este un domeniu foarte glamour, dar în realitate, pentru fiecare idee de la TV, outdoor ne gândim la alte nouă idei care pe parcurs dispar. Eu zic că 90% din ideile publicitare pe care le gândim nu văd lumina zilei".

Agenţia de publicitate Friends Advertising, fondată de Sorin Trâncă şi Bojan Spasic în 2003 a fost implicată într-un proces de preluare în anul 2007, despre care Trâncă spune că a fost anul de vârf al agenţiei.

"În 2007 am făcut un "deal" cu International Marketing & Sales Group (IMSG), un investitor cotat la Bursa din Londra. Acest conglomerat de companii cumpăra agenţii de marketing de pe pieţele emergente, în general din grupul BRIC (Brazilia, Rusia, India, China), dar şi de pe alte pieţe emergente. Din cauza criziei financiare însă, a fost profund afectat. După un an şi jumătate de la încheierea acordului, prin care în 2011 noi trebuia să ieşim din acţionariat, IMSG au rămas minoritari. Partea lor a fost cumpărată de Combera, un investitor german, cu care ne aflăm în discuţii, iar la sfârşitul acestui an vom lua o hotărâre", spune Trâncă.

Dezvoltare pe digital

Din portofoliul de clienţi al agenţiei fac parte Izvorul Minunilor, Frutti Fresh, Unilever, Sensiblu, Sibex, Silva, clinici din portofoliul A&D Pharma, dar şi mulţi clienţi pro-bono (Campania Let's do it Romania, trupa Vama), Fundaţia Friends for Friends, care a fost înfiinţată de Trâncă şi Friends Advertising.

Ca şi obiective de business, agenţia şi-a propus să fie profitabilă şi să să se dezvolte mai mult pe partea digitală.

"Unul dintre obiective este să fim profitabili pentru că în anii trecuţi am pierdut bani. Fundaţia ne costă zeci de mii de euro pe an, consumă cât ar consuma un start-up, şi vreau să acoperim toate aceste cheltuieli suplimentare. În plus, deşi avm o echipă care lucrează pe partea de digital, vreau să ne dezvoltăm pe această zonă, pentru că mi se pare că tehnologia oferă multe oportunităţi. Avem un pitch câştigat în care nu există niciun element de ATL (nu apare la TV, radio sau în reviste)", conchide Trâncă.