Georgiana Gheorghe, Presage: Potenţialul pieţei de PR ar fi trebuit să vină din proiectele europene

Autor: Andreea Mindrila 16.07.2012

Georgiana Gheorghe, managing partner şi fondator al agenţiei de comunicare şi PR Presage crede că potenţialul pieţei de PR ar fi trebit să vină din proiectele europene, ţinând cont că fiecare astfel de proiect are prevăzută o componentă de comunicare şi, în consecinţă, sunt bani alocaţi pentru această direcţie.

"Toate programele europene, fie că vorbim de cele pe turism, industrie sau agricultură au prevăzută o componentă de comunicare, sunt alocaţi bani strict pentru partea de comunicare. Problema este că banii atraşi nu sunt folosiţi pentru această destinaţie, sau sunt folosiţi pe un mix de comunicare în care impactul nu este cel scontat", explică ea.

În ultimii ani, în pofida scăderii consumului şi în consecinţă a bugetelor de marketing şi comunicare, numărul agenţiilor de PR a crescut. Acest lucru nu s-a tradus însă şi prin creşterea pieţei de profil.

În ceea ce priveşte business-ul agenţiei cu acţionariat 100% românesc, anul 2011 a însemnat o scădere a cifrei de afaceri de 20%. Agenţia a rămas însă profitabilă. "În 2011 cifra de afaceri a scăzut cu 20%, până la puţin peste 300.000 lei, dar overall a fost un an bun şi am rămas profitabili pentru că ne-am schimbat abordarea. Nu am mai făcut evenimente deoarece costurile cu terţii sunt foarte mari şi ne-am orientat spre serviciile de consultanţă de business care au o rată de profitabilitate mult mai mare", spune Georgiana Gheorghe. Ea mai spune că declinul businessului a venit ca urmare a contextului economic actual.

2012, până acum în linie cu 2011

La nivel de cifre, spune Georgiana Gheorghe, primele şase luni ale acestui an sunt comparabile cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru a doua jumătate a anului estimările sunt optimiste, însă lucrurile depind şi de modul în care se vor concretiza discuţiile cu potenţialii clienţi.

" A doua parte a anului o vedem mai bună, şi mizăm pe câştigarea de noi clienţi în portofoliu şi obţinerea de noi proiecte pentru că în prezent suntem în discuţii pentru câştigarea de noi contracte".

Agenţia de comunicare şi PR şi-a diversificat recent şi portofoliul de servicii, oferind două pachete de servicii destinate IMM-urilor şi start-up-urilor, iar Georgiana Gheorghe spune că au fost gândite pentru acest tip de companii pentru că în general partea de comunicare este inexistentă sau aproape inexistentă la nivelul acestora.

"Am vazut start-up-uri care nu comunică. Au pus bazele afacerii până în cele mai mici detalii, au gândit totul însă pentru partea de comunicare, de promovare nu au alocat niciun ban. Stau şi aşteaptă să vină clienţii, dar este foarte greu dacă afacerea nu este promovată", spune ea.

Servicii noi, destinate IMM-urilor şi start-up-urilor

Presage a elaborat cele două pachete de servicii bazându-se pe nevoile specifice de comunicare ale IMM-urilor şi start-up-urilor, care sunt diferite de cele ale marilor companii.

Pachetul destinat afacerilor start-up oferă un plan de comunicare de bază customizat, dezvoltat pe o perioadă de trei luni pentru lansare şi postlansare la preţul lunar net de 1500 lei, iar cel destinat IMM-urilor este gândit pe o perioadă de şase luni, la preţuri care nu depăşesc cuantumul lunar net de 3300 lei.

"Nevoile de comunicare ale IMM-urilor merg dincolo de atragerea de clienţi noi şi de fidelizarea celor existenţi. O bună reputaţie şi un capital de imagine solid reprezintă o investiţie, facilitând accesul la credite bancare, obţinerea de diferite finanţări şi atragerea de investitori".

Focus pe antreprenori

Aceste pachete au fost gândite pe termen de trei luni şi respectiv şase luni (deşi în mod normal contractele se încheie pe o perioadă de un an) tocmai pentru a stimula IMM-urile şi start-up-urile să aibă mai mult în vedere partea de comunicare.

"Deşi a fost lansat de foarte puţin timp, un client din zona de B2B, care are o cifră de afaceri de câteva milioane de euro şi care până acum nu a mai apelat la servicii de PR, a solicitat un astfel de pachet. Acum mingea este la noi, analizăm piaţa pe care activează şi vom face o ofertă clientului respectiv", spune Georgiana Gheorghe.

Ea mai adaugă că până acum au primit trei solicitări pentru pachetul destinat IMM-urilor şi una pentru cel adresat start-up-urilor şi speră ca tariful scăzut al acestor servicii să stârnească apetitul mai multor antreprenori pentru alocarea de bugete pentru comunicare.

"Orientarea noastră este şi pe comunicarea pentru corporaţii, dar comunicarea pentru IMM-uri şi strat-up-uri este o oportunitate de business".

Georgiana Gheorghe spune că în ultimul timp Presage a câştigat clienţi noi din mai multe domenii, precum farma, HoReCa (hoteluri, restaurante), dar şi clienţi de nişă, respectiv diferite asociaţii de producători.

Din portofoliul de clienţi al Presage fac parte TPA Horwath, compania de curierat DPD, Hotel Epoque, jucători din farma şi HoReCa.

"Pentru acest an ne-am propus să obţinem creşterea cifrei de afaceri cu 15%, deşi prin noile pachete de servicii am renunţat la o parte din marja de profit".

Georgiana Gheorghe crede că 2012 va fi puţin mai slab comparativ cu 2011 din punct de vedere al profitului, şi nu vede prea curând o revenire a pieţei la nivelul din anii de boom.

Povestea Presage

Echipa Presage este formată din cinci persoane şi un colaborator, care lucrează pe partea de analiză media.

Agenţia a fost înfiinţată în 2008, când situaţia economică din ţara noastră era încă favorabilă. Georgiana Gheorghe era acţionar minoritar iar ceilalţi doi parteneri fondatori deţineau 80% din Presage, agenţia fiind parte a unui grup de comunicare, din care mai făceau parte două entităţi. Prima jumătate a lui 2008 a fost bună din punct de vedere al business-ului, cifra de afaceri fiind în primul an de activitate de 384.000 lei, însă din 2009 criza şi-a spus cuvântul. Consumul a scăzut, ceea cea avut impact direct asupra firmelor, iar acest lucru s-a văzut imediat în bugetele de comunicare alocate de acestea.

"În 2010 câştigasem un pitch a cărui valoare era de şase cifre în euro, însă programul s-a oprit din cauza situaţiei în care se afla economia locală, ceea ce ne-a afectat direct. Grupul de comunicare din care făceam parte a avut probleme, iar din acel an am rămas singură în acţionariatul Presage. În acel moment a venit şi oferta Danone, iar elanul meu antreprenorial de doi ani începuse să fie pus sub semnul întrebării", spune ea.

Începând cu 2010, Gerogiana Gheorghe a lucrat circa doi ani în cadrul producătorului de lactate Danone, având funcţia de corporate communication manager. În această perioadă ea a continuat să fie administrator şi acţionar unic al Presage.

"La finele lui 2011, când am decis să revin în agenţie, am căutat un partener alături de care să colaborăm şi am început discuţiile cu un grup mare de comunicare pentru integrarea agenţiei de PR sau pentru încheierea unui parteneriat strategic. Dovadă că piaţa este instabilă, nesigură şi că investitorii îşi doresc prudenţă, conservarea şi creşterea profitului, discuţiile s-au întrerupt fără vreo anume finalizare la sfârşitul primului trimestru al acestui an".

Gerogiana Gheorghe spune că nu se întrevede revenirea pieţei de PR în următorii doi trei ani la nivelul din 2008 şi de aceea, în paralel, s-a orientat spre o altă afacere, o investiţie în domeniul HoReCa. Pentru moment ea nu oferă detalii despre această nouă încercare de business.