Cum au evoluat cheltuielile cu publicitatea la TV în ultimul deceniu? Ne-am întors în timp cu şapte ani

Autor: Andreea Mindrila 17.07.2012

 

Evoluţia cheltuielilor nete cu publicitatea la TV a urmat trendul de la nivelul întregii economii, în perioada 2003 - 2011 pe piaţa locală. Astfel, până în anul 2008, perioada de boom a economiei locale, cheltuielile cu publicitatea realizată la TV s-au aflat pe un trend crescător, din 2003 când erau de 88 milioane de euro continuând să se majoreze cu procente semnificative, de 30%, 40% sau chiar 44%, ajungând astfel în 2008 la 337 milioane de euro, potrivit informaţiilor oferite de Media Fact Book.

Studiul Media Fact Book este o analiză a pieţei româneşti de publicitate realizată de agenţia Initiative, membră a grupului de comunicare Lowe. Această evoluţie este explicată prin faptul că firmele alocau bugete de comunicare tot mai mari pentru a-şi promova produsele, investiţiile în publicitatea la TV fiind preferate de companii din mai multe motive. Cele mai importante argumente în acest sens sunt cota de piaţă ridicată a acestui canal media, dar şi faptul că publicitatea la televizor avea în aceea perioadă un impact semnificativ asupra deciziei de cumpărare a potenţialilor clienţi.

Astfel se explică şi faptul că într-un interval de şase ani (2003 - 2008), aceste cheltuieli au crescut cu 280%, ajungând la 337 mil. euro. Totuşi, din 2009, primul an în care criza financiară şi economică a lovit ţara noastră, bugetele de comunicare şi marketing ale companiilor s-au redus semnificativ, în principal din cauza scăderii consumului. În primul an de criză, cheltuielile cu publicitatea la TV au scăzut de la 337 mil.euro, până la 222 mil. euro, declinul fiind de 35%. În 2010 şi 2011 aceste cheltuieli au continuat să se reducă, dar ritmul de scădere a fost considerabil mai mic, de 4%, 5%.

Potrivit studiului Media Fact Book, pentru acest an cheltuielile cu publicitatea la TV sunt estimate la 190 milioane euro, ceea ce înseamnă că vor continua să scadă cu 5% faţă de anul trecut.