Pantazi, Kaleidoscope Proximity: Digitalul este o oportunitate în special pentru firmele mici

Autor: Andreea Mindrila 23.07.2012

La începutul acestui an agenţiile Kaleidoscope (digital) şi Proximity (marketing direct şi CRM - managementul relaţiilor cu clienţii) membre ale grupului de comunicare BBDO au fuzionat, rezultând o nouă entitate - Kaleidoscope Proximity care a câştigat clienţi noi, iar din punct de vedere al business-ului a crescut în primul semestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Noua agenţie este condusă de Cristian Pantazi, acesta deţinând funcţia de managing director.

De la Kaleidoscope la Kaleidoscope Proximity

Kaleiodscope a fost înfiinţată în iunie 2009, în plină criză financiară, iar Cristian Pantazi, managing director şi unul dintre cei trei membrii fondatori spune că a văzut criza ca pe o oportunitate.

"Pentru noi criza a fost o oportunitate, pentru că erau foarte mulţi clienţi care, din cauza contextului economic dificil şi a bugetelor de marketing şi comunicare diminuate, se uitau mult mai bine la return on investment-ul pe proiect".

El spune că miza a fost atragerea de clienţi care îşi doreau soluţii eficiente de comunicare, iar Miruna Ocnărescu, co-fondatoare a agenţiei, adaugă faptul că foarte mulţi clienţi mari s-au orientat spre agenţiile mici.

Ulterior, în 2010, după un an de la înfiinţare, Kaleidoscope a devenit agenţia de online a grupului BBDO România, iar la începutul acestui an a fuzionat cu Proximity, noua entitate fiind Kaleidoscope Proximity, agenţie de digital, direct marketing şi CRM.

Kaleidoscope a avut în 2011 o cifră de afaceri de afaceri de 1,2 milioane de lei, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, ceea ce înseamnă că business-ul a crescut mai mult decât dublu comparativ cu 2010, când nivelul a fost de puţin peste 500.000 lei. Proximity a terminat 2011 cu afaceri de 6 mil. lei, o valoare cu 45% mai mare decât cea din 2010.

Clienţii au început să ruleze bugetele de comunicare

"În 2010 business-ul agenţiei a stagnat pentru că firmele au investit mult mai puţin în comunicare. Anul trecut situaţia a cunoscut o îmbunătăţire, clienţii au început să ruleze bugetele pentru că au înţeles că trebuie să comunice şi că pot investi în digital. Acest lucru s-a putut observa şi prin faptul că digitalul "a muşcat" din bugetele de comunicare alocate pentru TV, print sau outdoor", spune Pantazi despre Kaleidoscope.

În 2011 piaţa de publicitate per ansamblu a cunoscut o scădere uşoară, digitalul fiind singurul mediu în care creşterea a fost cuvântul de ordine.

Anul trecut, valoarea totală a pieţei locale de digital a crescut cu 30% faţă de anul 2010, până la 52-55 de milioane euro, conform studiului Digital FactBook. Această analiză este realizată de agenţia HyperActive, parte a grupului de comunicare Lowe. Din această valoare, cheltuielile media, care includ investiţiile către furnizorii locali de media online, cele de pe piaţa de search (în special Google) şi furnizorii media internaţionali (Yahoo.com, Facebook), au ajuns la 34 de milioane de euro în 2011, ceea ce înseamnă o creştere de 30% faţă de 2010.

În privinţa business-ului agenţiei nou create din fuziune, Pantazi spune că prima jumătate a anului a fost bună, au participat la pitch-uri şi au atras clienţi mari în portofoliu, iar prin fuziunea celor două agenţii din cadrul BBDO au avut acces la o gamă mult mai extinsă de potenţiali clienţi. El nu oferă însă cifre privind business-ul sau exemple concrete de clienţi noi câştigaţi.

Printre clienţii agenţiei Kaleidoscope Proximity se numără Mercedes, Microsoft, Scandia, Tetra Pak, Bayer, sau Marionnaud.

Obiectivele de business ale agenţiei în acest an sunt creşterea cifrei de afaceri prin lărgirea portofoliului de clienţi, precum şi dezvoltarea şi consolidarea unor centri de profit noi sau actuali (mobile, ATL, CRM - managementul relaţiei cu clienţii, direct marketing).

Digitalul, o oportunitate pentru firmele mici

"În general ne câştigăm clienţii prin participarea la pitch-uri, este cea mai la îndemână metodă, însă ne adresăm şi clienţilor grupului, cărora mergem şi le facem propuneri". El precizează că în ultimul timp au câştigat mulţi clienţi din sectorul de FMCG, însă nu oferă exemple concrete.

Pantazi crede că la nivel de tendinţe, piaţa de mobile va creşte foarte mult, fiind susţinută şi de creşterea numărului de utilizatori de smartphone-uri. În plus, spune că 2012 este anul în care s-a stabilit că social media este valoroasă pentru comunicarea companiilor, iar pentru 2013 estimează o creştere puternică a pieţei tabletelor.

"Comunicarea trebuie să fie adaptată celor patru ecrane, respectiv TV, desktop, telefon şi tabletă. Trebuie să inventăm modele noi de business, adaptate vremurilor pe care le trăim. Nu trebuie să mai facem comparaţii cu perioada de boom, pentru că situaţia este diferită".

În plus, susţine Pantazi, criza oferă multe oportunităţi de business pe care agenţiile şi companiile în general trebuie să le vadă.

"Trebuie să fii flexibil şi să înţelegi că modelul de businees s-a schimbat, iar în acest context inovaţia este foarte importantă".

Firmele mici au văzut oportunitatea de comunicare pe care o oferă digitalul, în contextul în care nu au bugete atât de mari pe care le pot aloca pentru comunicare şi marketing, aşa cum se întâmplă în cazul marilor companii.

Faptul că digitalul poate fi adaptat în funcţie de nevoi şi de bugetele clienţilor reprezintă un avantaj semnificativ al acestui mediu de comunicare.

"Strategia agenţiei noastre este să le oferim clienţilor soluţii integrate, focusate pe necesităţile de comunicare ale firmei respective. Nu trebuie să mai gândim în medii - ATL, BTL , digital, trebuie să vedem ce este util pentru client şi cum îşi poate maximiza acesta expunerea pe piaţă", conchide Pantazi.