Publicitatea în print şi-a redus declinul în 2011

Autor: Andreea Mindrila 25.07.2012

Printul a fost cel mai afectat mediu din punct de vedere al bugetelor investite de companii în publicitate în ultimii trei ani, criza economică având un impact semnificativ asupra acestui segment al pieţei de media. Totuşi, după declinul abrupt din 2009, situaţia a început să se îmbunătăţească de la an la an, acesta fiind un semn că în următorii ani acest segment s-ar putea întoarce pe creştere.

Astfel, dacă în 2008 cheltuielile cu publicitatea în print erau de 82 milioane euro, anul trecut au ajuns la 24 milioane euro, ceea ce înseamnă o scădere de 70%. De fapt, cheltuielile cu publicitatea în print s-au contractat cel mai mult, în contextul în care investiţiile în publicitate în celelalte medii, respectiv TV, radio şi outdoor au fost anul trecut cu 40%, 43% şi respectiv 55% mai mici decât în anul de boom al economiei locale (2008).

Investiţiile realizate de advertiseri în publicitatea în print au continuat să se reducă şi în 2009 şi 2010, totuşi anul trecut ritmul de scădere a fost mai mic, de 8%. Potrivit Media Fact Book, studiul realizat de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe, printul îşi va continua declinul şi în acest an, valoarea totală a acestei pieţe fiind estimată la 23 milioane euro.

Dacă în 2008 printul era al doilea mediu de promovare după TV preferat de companii, având o cotă de piaţă de 15%, anul trecut s-a situat pe locul patru din punct de vedere al cotei de piaţă, aceasta fiind de 7,8%.

În termeni de venituri obţinute din publicitate, există un grad mare de polarizare în rândul publisher-ilor, primii cinci jucători din print reprezenând 54% din piaţă, potrivit Media Fact Book.

Publisher-ii au încercat să influenţeze decizia de cumpărare a cititorilor prin oferirea de cadouri (DVD-uri, cărţi, cosmetice), în speranţa că îşi vor menţine nivelul vânzărilor. Cei mai mari advertiseri în funcţie de cheltuielile cu publicitatea în print realizate în 2011 au fost cei din categoriile Produse şi servicii medicale şi optice, Servicii bancare şi de asigurări, şi Magazine, centre comerciale şi supermarke-turi.