Comercianţii de maşini scumpe au avut cei mai profitabili angajaţi: fiecare om din BMW a adus câştiguri de jumătate de milion de euro

Autor: Bogdan Alecu 25.07.2012

Importatorii maşinilor scumpe au avut anul trecut cei mai profitabili angajaţi, fiecare om din BMW Group România, Porsche România şi Mercedes-Benz România aducând profituri cuprinse între 45.000 şi 550.000 de euro. La polul opus se află cei 14.000 de angajaţi ai Dacia, care deşi ţin pe umeri exporturile României, au realizat pentru compania lor un profit net individual de aproape 5.000 de euro.

Importatorul grupului BMW a înregistrat în 2011 un profit net de aproximativ 6 milioane de euro şi a avut în medie anul trecut 11 angajaţi, conform datelor Ministerului Finanţelor. Astfel, raportat la numărul de angajaţi, compania a înregistrat un profit net de aproape 550.000 de euro pentru fiecare salariat, depăşind şi Porsche România.

Potrivit oficialilor companiei, BMW Group are, pe lângă cei 11 angajaţi, alţi 15 în regim de leasing de personal, dar şi servicii externalizate în Austria, unde este centrul BMW pentru Europa Centrală şi de Est.

"Folosim sinergiile la nivelul regiunii Europei Centrale şi de Est printr-o serie de departamente centralizate, aşa cum sunt cele de IT sau de contabilitate", a spus Cristian Vlaşin, sales & business development manager în cadrul BMW Group România.

Pe locul secund al topului celor mai profitabili angajaţi din industria auto se numără divizia locală de importuri a Porsche Holding, care a înregistrat anul trecut un profit de peste 27 mil. euro, în creştere cu 20% faţă de anul anterior. Astfel, fiecare dintre cei 151 de angajaţi ai companiei a "produs" aproape 180.000 de euro, faţă de 135.500 de euro în anul precedent. În ceea ce priveşte cifra de afaceri, Porsche, care este de altfel şi cel mai mare importator local, a rulat anul trecut aproape 425 de milioane de euro.

Pe locul al treilea în topul "profitabilităţii" angajaţilor se află tot o companie care importă automobile premium, dar şi vehicule comerciale - Mercedes-Benz România.

Importatorul a înregistrat anul trecut un profit net de 6,2 milioane de euro, aproape dublu faţă de anul anterior, aceasta fiind şi cea mai mare creştere a profitabilităţii din 2011 pentru o companie din top zece. Raportat la cei 136 de angajaţi, fiecare dintre salariaţii companiei a adus un profit de peste 45.000 de euro.

Săraci, dar cu maşini scumpe

Creşterea profitabilităţii companii­lor care comercializează maşini pre­mium vine în contextul în care vânzările automobilelor de peste 50.000 - 100.000 de euro au înregistrat o evoluţie ascendentă atât în 2011, cât şi în 2012.

Vânzările de maşini de lux, cu preţuri de peste 100.000 de euro au înregistrat o creştere de sub 10% în prima jumătate a acestui an, faţă de perioada similară a anului trecut, la 166 de maşini, conform unei analize a ZF pe baza statisticii Asociaţiei Produ­cătorilor şi Importatorilor de Auto­mobile (APIA). Piaţa auto totală a înregistrat în acelaşi interval de timp o scădere de 16%, preţul mediu al unei maşini fiind de circa 12.000-15.000 de euro.

Segmentul limuzinelor de lux a înregistrat pentru prima dată în ultimii doi ani o scădere a vânzărilor, de 13% faţă de prima jumătate a anului trecut, la 11 de unităţi, singurele limuzine cu vânzări în creştere fiind Porsche Panamera, care aproape şi-a dublat vânzările la 13 unităţi, dar şi VW Phaeton cu două.

Din top zece cele mai mari creşteri de vânzări în prima jumătate a acestui an, trei sunt mărci de lux, Maserati înregistrând şi cea mai mare creştere, de 300%, de la o singură maşină în primul semestru din 2011 la patru în acest an. În acelaşi timp, Jaguar şi-a triplat vânzările la peste 31 de unităţi, în timp ce Porsche a urcat cu 51%, la 77 de maşini, apropiindu-se de nivelul de 84 de maşini vândute în prima jumătate a anului 2007.

2 maşini cât nişte case frumoase

"Nu aş putea spune că preţul mediu al maşinilor vândute a scăzut, dar este adevărat că reducerile au fost ceva mai mari. Cred într-adevăr că perioadele de timp în care românii îşi schimbă maşina a crescut cu aproximativ 20-25% faţă de anii 2007-2008", a spus Viorel Nicu­lescu, cel care deţine dealerul ATT care comercializează automobile Land Rover şi Jaguar, al căror preţ mediu este de peste 50.000 de euro.

Viorel Ni­culescu a fost primul director al Romcar, fostul importator al mărcii Ford şi parte a Ţiriac Holdings.

Şase automobile noi de peste 200.000 de euro s-au înmatriculat în prima jumătate a acestui an, dintre care două de peste 350.000 de euro, în condiţiile în care piaţa auto locală a continuat să scadă, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. În total, 20 de automobile din cele mai scumpe zece au fost înmatriculate în primul semestru al acestui an, cu o valoare cumulată la peste 3,6 mil. euro.

Cel mai scump automobil livrat în prima jumătate a acestui an rămâne limuzina Rolls-Royce Ghost achizi­ţionată în leasing de către firma Arsis Trading, cel mai mare dealer Vodafone de pe piaţa locală.

Maşina a fost vândută luna trecută de Schmidt Premium Cars, dealerul Rolls-Royce din München controlat de omul de afaceri Michael Schmidt.

La polul opus

Cel mai mic profit raportat la numărul de angajaţi a fost înregistrat de Automobile Dacia - sub 4.800 de euro, în condiţiile în care cei peste 13.600 de salariaţi au produs anul trecut 330.000 de autovehicule şi o cifră de afaceri de peste 3,1 miliarde de euro, în creştere cu 15% faţă de anul anterior.

Strict ca valoare totală, profitul net raportat de Dacia, în valoare de 65 de milioane de euro, a fost cel mai mare înregistrat pe piaţa de profil, chiar dacă a scăzut cu 9% comparativ cu 2010.

Opt din cele mai mari zece com­panii de pe piaţa auto locală au înregistrat un profit cumulat de peste 112 milioane de euro la nivelul anului trecut, valoare similară cu cea din 2010, potrivit datelor de pe Ministerul Finanţelor.

Celelalte două companii, Ford Ro­mânia şi AutoItalia, au înregistrat pierderi la nivelul anului 2011.

În cazul Ford, compania a continuat şi aproape finalizat investiţii totale de 675 mil. euro, dar a înregistrat pierderi de peste 111 mil. euro la nivelul anului trecut, faţă de 65 mil. euro pierderi în 2010.

Anul 2011 a fost pentru AutoItalia unul de tranziţie, în condiţiile în care în primul trimestru al anului trecut Herbert Stein a vândut compania către Mediterranean Car Agency.

În acest context, pierderile com­paniei au scăzut anul trecut la 0,5 mil. euro, faţă de aproape 14 milioane de euro în 2010.