Inspectorii Guvernului acuză nereguli la ANCPI, indicând ca responsabili pe foşti secretari de stat

Autor: Alexandru Moise 27.07.2012

Proiectul pentru care România a contractat un împrumut de la Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), în completarea sprijinului acordat de Uniunea Europeană, vizează estructurarea fermelor agricole şi îmbunătăţirea capacităţii agricultorilor de a-şi gestiona activele şi veniturile. Data de finalizare a proiectului este 30 iunie 2013.

În urma verificărilor efectuate, inspectorii Corpului de Control au raportat la multe nereguli, precum introducerea în Manualul Operaţional al Proiectului a unui număr de şapte judeţe şi 56 unităţi administrativ-teritoriale noi, pentru care trebuia efectuate lucrări de înregistrare sistematică a imobilelor, fără să fie explicate motivele acestei decizii şi dacă au fost respectate criteriile cantitative şi calitative.

În nota de control, obţinută de MEDIAFAX, se arată că printre responsabilii pentru nerespectarea acestor dispoziţii se află şi director general general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), Mihai Busuioc.

Inspectorii arată totodată că lista a fost modificată prin adrese comune ale Ministerului Agriculturii şi Agenţiei de Cadastru, nu prin ordin de ministru cum prevede legea, din partea ministerului adresele fiind semnate de foştii secretari de stat din Ministerul Agriculturii Nicolae Giugea şi Barna Tanczos.

O altă concluzie este că, până la data controlului, ANCPI a organizat licitaţii pentru înregistrarea imobilelor în doar 50 de unităţi administrative dintr-un total de 153 unităţi, deşi proiectul trebuie finalizat până la 30 iunie 2013, fiind încheiate contracte cu firme care derulează deja cu dificultate acelaşi tip de lucrări. Contractele sunt încheiate exceptând procedurile achiziţiilor publice, deoarece acestea nu se aplic- atunci când contractul este atribuit ca urmare a unei proceduri specifice unor organisme internaţionale.

În document se mai arată că directorul ANCPI a aprobat conversia cărţilor funciare într-o bază de date digitală pentru peste cinci milioane astfel de cărţi, costul achiziţiei ridicându-se la 217 milioane lei, în condiţiile în care preţul pentru fiecare pagină de scanat s-a ridicat la 4,31 lei. Inspectorii arată că în referatul de necesitate nu a fost prezentat modul de calcul al unui preţ de 4,31 lei pentru scanarea unei pagini de carte funciară şi de 43,1 lei pentru scanarea unei cărţi funciare vechi de minimum zece pagini.

"Valoarea de 43,1 lei estimată de ANCPI pentru scanarea unei cărţi funciare vechi este nejustificată în comparaţie cu preţul de 64-86 lei pe care ANCPI îl plăteşte pentru efectuarea din oficiu a tuturor lucrărilor de cadastru şi carte funciară, inclusiv stocarea datelor pe suport informatic", se arată în nota de control.

Raportul a fost transmis Secretariatului General al Guvernului şi Agenţiei de Cadastru.