Kiabi închide toate magazinele până la sfârşitul lui august şi iese de pe piaţă după doar trei ani de prezenţă

Autor: Cristina Rosca 31.07.2012

Retailerul francez Kiabi, cu afaceri la nivel mondial de circa un miliard de euro şi o reţea de 450 de magazine, va ieşi din România la sfârşitul acestei luni, după ce va închide toate cele şase magazine pe care le deţine în Bucureşti (4), Constanţa şi Cluj.

Francezii au redus deja activi­tatea magazinului din Titan, iar ultima unitate din România care va fi închisă este cea din centrul comercial Orhideea.

În urmă cu câteva zile Sprider, un alt retailer de îmbrăcăminte cu politică de discount, a anunţat că vinde operaţiunile din România. La polul opus, jucători pre­cum Zara, Lee Cooper sau New Yorker, care practică preţuri mai mari, continuă să deschidă magazine, după ce afacerile au crescut constant de la an la an.

Francezii de la Kiabi au anunţat acum circa o lună intenţia de a părăsi piaţa locală, după ce cifra de afaceri a companiei a scăzut anul trecut comparativ cu 2010.

Retailerul, deţinut de familia Mulliez, care controlează şi hipermarketurile Auchan, retailerul de a­ti­cole sportive De­cathlon sau lanţul de ma­gazine de bricolaj Leroy Merlin, nu a pu­bli­cat pe site-ul Minis­te­ru­lui de Finanţe rezul­ta­tele aferente anului 2011. În 2010 magazi­ne­le Kiabi, administrate de compania Roumaki Dis­tri­bution, a înregis­trat pe piaţa locală o cifră de afaceri de 47 mil. lei (11 mil. euro) şi pier­deri de circa un milion de euro.

Kiabi a intrat pe pia­ţa locală în 2009, primul an în care economia a fost afectată de criza fi­nanciară. Francezii au mizat însă pe po­litica de discount a magazinelor care vin­deau haine la preţuri medii şi sub me­die. Astfel, retailerul a intrat pe piaţă într-o perioadă în care preţul ajunsese ar­gu­men­tul suprem în achiziţiile de orice pro­duse. Totuşi, după doar trei ani de pre­zen­ţă în România grupul a decis să se retragă.

Mai stau o lună

"Magazinul din Titan se va închide în viitorul apropiat, însă nici noi nu ştim exact când", a spus una dintre vânză­toa­rele magazinului. La uşa magazinului însă ac­cesul clienţilor deja nu mai este permis.

Un reprezentant al unităţii din Orhideea a precizat la rândul său că "magazinul nostru mai stă deschis până pe 31 august. Celelalte magazine se închid înaintea noastră, noi suntem ultimii care vom trage obloanele".

Până la închiderea ediţiei reprezen­tanţii Kiabi din Franţa nu au răspuns solicitării ZF privind datele de închidere ale celor şase magazine şi nici planurile pentru perioada imediat următoare.

În prezent Kiabi deţine pe piaţa lo­cală şase unităţi, dintre care patru în Capitală (în centrele comerciale Orhi­deea, Militari Shopping, Grand Arena şi Iris Titan) şi câte unul în Cluj (Polus Center) şi Constanţa (centrul comercial Tom).

Francezii au investit circa 3 milioane de euro în cele şase magazine des­chise în România, iar planurile companiei vi­zau dezvoltarea a 20 de unităţi pe piaţa locală până la sfârşitul anului 2014. În parcurile co­mer­ciale din Militari şi Titan Kiabi are spaţii de modelul "stand alone", în care opera doar magazinul propriu şi care au implicat investiţii mai mari.

În momentul în care au anunţat decizia de a ieşi de pe piaţa locală, francezii spuneau că sunt în căutarea unui partener care să preia unităţile din România. Până în prezent însă nu există informaţii privind găsirea unui cumpărător.

Probleme cu "low-cost"?

Dacă în cazul alimentelor sau al produselor electrocasnice românii s-au orien­tat către produsele de la primul nivel de preţ, în cazul modei acest principiu pare să nu se aplice. Astfel, în timp ce alţi retaileri precum Zara sau New Yorker deschid magazine pe bandă rulantă şi au afaceri care cresc constant, indiferent de evoluţia consumului, Kiabi şi Sprider, ambii retaileri cu preţuri mai mici, ies de pe piaţă. Unul dintre factorii care au influenţat această situaţie este şi importanţa pe care brandul o are în special în Bucureşti şi oraşele mari.

Cei mai mari cinci jucători străini din moda locală, care controlează în România 220 de magazine cu afaceri de peste 220 de milioane de euro, şi-au propus pentru cea de-a doua jumătate a anului să deschidă peste 20 de unităţi noi, majoritatea în oraşe din provincie. C&A, New Yorker şi Kenvelo se uită însă şi la Bucureşti, încercând să acopere centrele comerciale în care nu sunt încă prezenţi.

Grupurile Inditex, H&M, C&A, New Yorker şi Kenvelo au deschis de la începutul anului 30 de magazine noi şi şi-au propus ca la finalul lui 2012, după ce se trage linie, numărul de magazine noi din România să depăşească 50 de unităţi.

Kiabi deţine la nivel mondial circa 450 de magazine, cele mai multe (peste 350) în Franţa. Retailerul, cu vânzări anuale de circa 1 mld. euro, mai este prezent în Spania, Italia, Rusia şi Portugalia.

Filmul unui alt exit: Sprider Stores

În urmă cu circa o săptămână un alt retailer de modă străin, de această dată din Grecia, şi-a anunţat vânzarea operaţiunilor din România. Sprider Stores, la fel ca şi Kiabi, avea o politică de discount, vânzând produse cu preţuri medii şi sub medie.

Grecii au decis să vândă subsidiara locală Sprider Stores SRL către Naqua Investments, companie înregistrată în Cipru specializată în retailul de îmbrăcăminte în Europa de Est, pentru 640.000 de euro.

Magazinele din România au generat anul trecut pierderi de 3,2 mil. euro grupului elen la vânzări de 5,95 mil. euro. Recesiunea din Grecia, criza de lichidităţi şi procesul de reorganizare a reţelei de vânzări, împreună cu pierderile continue ale subsidiarei din România, au condus managementul să ia decizia că retragerea din România va fi benefică pentru grup astfel încât să se poată concentra pe Grecia, cea mai importantă piaţă a grupului.

Potrivit site-ului companiei, Sprider deţine în România 17 magazine, cele mai multe (patru) în Capitală. Grecii şi-au extins reţeaua atât în oraşele mari din ţară, precum Cluj sau Timişoara, dar şi în oraşe mai mici de provincie, precum Buzău sau Târgu-Mureş, acestea din urmă fiind ocolite până acum de nume mari precum Zara sau H&M.