Valer Blidar a făcut primul tramvai Siemens „de Bucureşti“: Dacă în ţară nu reuşim să vindem, vom merge în străinătate

Autor: Mirabela Tiron 31.07.2012

Omul de afaceri Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, cunoscut în primul rând datorită producţiei de vagoane prin firma Astra Vagoane Călători, a prezentat ieri primul tramvai Imperio, sub licenţă Siemens, produs în Bucureşti, şi spune că dacă nu va reuşi să vândă tramvaiele în România, va merge în străinătate, unde există interes.

"Acesta este cel mai nou model de tramvai care are şi unul dintre cele mai mici preţuri din Europa. În străinătate există interes pentru acest tramvai. Tramvaiul are podeaua complet coborâtă şi dispune de aer condiţionat şi un sistem de informare a pasagerilor", a spus Blidar.

La evenimentul de prezentare a tramvaiului au fost prezenţi ambasadorii Germaniei şi Austriei la Bucureşti, dar şi cei ai Braziliei şi Uruguayului.

Anul acesta Blidar a câştigat un contract de 100 mil. euro în urma unei licitaţii organizate în Brazilia de una dintre cele mai mari companii din lume, Vale. Compania lui Blidar va livra aproape 100 de vagoane de călători către această firmă.

Investiţii de 15 mil. euro în tramvaie

Omul de afaceri a semnat anul trecut un con­tract de asociere cu RATB în vederea rea­lizării unei fabrici de tramvaie în Bucureşti, pe baza li­cenţei de fabricaţie cumpărată de Astra Va­goane Călători de la Siemens. Investiţia în această linie de producţie s-a ridicat la circa 7-8 mil. euro.

În cadrul acestui parteneriat RATB par­ti­cipă cu spaţiul de producţie al Uzinei de Re­pa­raţii Atelierele Centrale (URAC) din zona Lizeanu şi cu forţa de muncă, respectiv 150 de an­gajaţi, iar Astra Vagoane Călători a realizat in­vestiţia în modernizarea spaţiului şi în linia de pro­ducţie tramvaie, deţinând o licenţă Siemens. Parteneriatul este pe o durată de zece ani. În paralel, Blidar a investit circa 7 milioane de euro şi într-o fabrică de tramvaie de la Arad, care va putea produce 36-40 de unităţi anual.

Preţul unui astfel de tramvai variază între 1,7 şi 1,8 milioane de euro, potrivit lui Gheorghe Sîrbu, directorul general al companiei Astra Va­goane Călători. El a mai spus că în cele două fa­brici se pot produce 120 de tramvaie pe an, Ro­mânia având nevoie de circa 1.500 de tramvaie.

Polonezii i-au luat faţa la Cluj

Anul trecut Astra Vagoane Călători a participat la licitaţia organizată de Primăria Cluj pentru livrarea de tramvaie. Municipalitatea a semnat însă contractul cu compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz pentru achiziţia a 12 garnituri de tramvai, contract în valoare totală de 76,8 mil. lei (apoximativ 18 mil. euro). Preţul agreat pentru achiziţia tramvaielor de la polonezi este de circa 1,5 mil. euro per bucată.

De profesie inginer geodez, fără să practice această meserie, Blidar a intrat în afaceri după revoluţie, când a început să producă subansambluri pentru vagoane şi să se ocupe şi de construcţii industriale. Primul milion de euro l-a făcut după un an de activitate. Anul trecut Astra Vagoane Călători a avut o cifră de afaceri de 106 milioane de lei (25 mil. euro) şi un profit de 7,7 milioane de lei (1,8 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Compania Astra Vagoane Călători are contracte cu compania feroviară de stat, dar şi cu căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări pentru livrarea de componente de vagoane. Blidar mai deţine pe lângă compania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti, Tristar Bucureşti şi Banca Feroviara.