Păiuş, Image PR: Primele şase luni ne-au adus o creştere de 20% a cifrei de afaceri

Autor: Andreea Mindrila 31.07.2012

În primele şase luni ale acestui an compania independentă de relaţii publice Image PR, una dintre primele firme de PR înfiinţate în România, a înregistrat o creştere de 20% a cifrei de afaceri şi şi-a dezvoltat portofoliul prin câştigarea de noi clienţi.

"Anul trecut a fost unul foarte bun, pentru că cifra de afaceri a crescut chiar mai mult decât ne-am propus. În 2011 am obţinut o cifră de afaceri de 1,4 milioane euro, cu 20% mai mare decât în 2010, iar prima jumătate a lui 2012 ne-a adus de asemenea o creştere a business-ului comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011", spune Alexandru Păiuş, director general al Image PR.

Cifra de afaceri obţinută de agenţie în primul semestru este de 767.000 euro, cu 20% mai mare decât în primele şase luni din 2011, când potrivit informaţiilor oferite de Păiuş, business-ul agenţiei a fost de 632.000 euro.

 

Estimări optimiste

El spune că această creştere a fost determinată de campaniile realizate pentru clienţii din portofoliu, dar şi din componenta de new business (clienţi noi).

"Pentru clienţii internaţionali lucrăm pentru mai multe branduri - în cazul Coca Cola sau Unilever, fiind foarte mult loc de creştere. Pentru Unilever lucrăm pentru categoria de margarină şi ne ocupăm de comunicarea de brand pentru Rama, Delma şi Becel şi pentru categoria produselor de personal care - Dove, Rexona, Axe şi Clear".

Păiuş spune că divizia de personal care (produse de îngrijire personală) a fost câştigată spre sfârşitul anului 2010, dar efectiv au realizat campanii de comunicare în 2011, iar acest fapt s-a reflectat considerabil în veniturile obţinute de agenţie anul trecut. Profitul realizat de Image PR în 2011 a fost de peste 100.000 euro.

Deşi directorul general al agenţiei prognozează că în acest an cifra de afaceri s-ar putea majora cu 10%-15%, în privinţa profitului nu doreşte să facă estimări, pentru că, spune el, "dacă în alţi ani era mai uşor să faci estimări, acum cu criza companiile îşi reevaluează bugetele la intervale foarte scurte de timp, în funcţie de vânzări şi de rezultatele pe care le au".

 

Portofoliul stabil, un avantaj în criză

Portofoliul stabil de clienţi şi faptul că aceştia încheie contractele cu Image PR pe o perioadă de minim un an de zile constituie un avantaj în sensul că în toată această perioadă de criză reducerea bugetelor de comunicare şi marketing nu a fost resimţită mult în veniturile agenţiei.

"Dacă aveam clienţi din industrii care au fost profund afectate de criza economică şi financiară, aşa cum sunt companiile din sistemul financiar, cu siguranţă că resimţeam acest lucru mult mai accentuat la nivelul veniturilor. Dintre clienţii noştri Coca-Cola România şi ProLogis România, o companie de real estate pe zona industrială, şi-au redus bugetele de comunicare iar acest fapt ne-a afectat, însă nu într-o măsură foarte mare".

Păiuş spune că din cauza crizei financiare companiile sunt mult mai atente la modul în care îşi alocă banii, iar decizia de a face o campanie de comunicare este gândită mai mult şi se ia mai greu.

Din portofoliul de clienţi fac parte companii mulţinaţionale, în general din zona de FMCG, iar printre acestea se numără Unilever, Coca-Cola Hellenic, Coca-Cola România, Bunge, Philip Morris şi British American Tobacco, pentru care realizează comunicarea de CSR (responsabilitate socială).

 

"Criza ne-a maturizat"

Printre clienţii noi câştigaţi în acest an se numără Axa Asigurări şi Ytong (produse de construcţie de tip BCA).

"Criza ne-a maturizat, suntem mai atenţi la alocarea bugetelor şi la cheltuirea banilor. În plus, am dezvoltat mai multe instrumente de evaluare a campaniilor pentru clienţi şi încă se lucrează la dezvoltarea de noi instrumente de evaluare".

Păiuş spune că cel mai important obiectiv al agenţiei este consolidarea echipei Image PR, care este formată din 29 membri, angajaţi full-time. El susţine că în prezent agenţia se află într-un proces de recrutare, pentru că "cel mai important asset al unei companii sunt oamenii". De asemenea, un obiectiv important pentru acest an este creşterea organică a cifrei de afaceri cu 10%-15%.

La nivel de tendinţe el crede că partea de online şi social media continuă să fie cea mai importantă tendinţă de pe piaţă.

"Toţi clienţii au investit şi sunt prezenţi în mediul online. Acum tratăm social media ca parte integrantă a strategiei de comunicare, iar pentru companii avantajul este reprezentat de interacţiunea directă a consumatorilor cu brandul".

 

Campaniile integrate, cuvântul de ordine în strategiile de comunicare

De asemenea, el spune că "integrarea" este cuvântul de ordine în campaniile realizate de agenţii pentru clienţii lor.

"În campanii sunt folosite instrumente din diferite medii de comunicare, nu se mai face o distincţie clară între elementele de PR, advertising sau media - mixul de comunicare este complet".

El evaluează piaţa locală de PR la circa 25 milioane euro, însă în acest sens nu există o raportare clară. Pe piaţă sunt 10-15 agenţii de PR mari, active, potrivit informaţiilor oferite de Păiuş.

"Acest business se concentrează în Bucureşti, în celelalte oraşe din ţară fiind aproape inexistent. Piaţa de PR, dintre toate disciplinele de comunicare, a fost cel mai puţin afectată de criză", crede Păiuş.

Image PR a fost înfiinţată în 1995 şi iniţial a fost parte a unui grup de comunicare, însă din 2000 este o agenţie complet independentă, neafiliată la niciun grup internaţional de comunicare. Acţionarii Image PR sunt Alexandru Păiuş, care are funcţia de director general şi Iulia Tănase. Agenţia oferă servicii de consultanţă în comunicarea corporate şi de brand, comunicare în situaţii de criză şi organizare de evenimente.

"Cred că în ultimul timp a avut loc o profesionalizare a pieţei de relaţii publice şi cred că din ce în ce mai mult industria de PR se orientează spre consultanţă în comunicare", conchide Alexandru Păiuş.