Topul celor mai mari contracte de infrastructură în primele şase luni: compania de drumuri nu a dat niciun contract de autostrăzi

Autor: Andreea Neferu 02.08.2012

Două reabilitări de drumuri naţionale, trei centuri de oraş, hărţi topografice şi servicii juridice - acestea sunt principalele contracte atribuite de compania de drumuri în primul semestru. Nici măcar un contract de construcţie de autostrăzi nu a fost atribuit în primele şase luni ale acestui an.



Topul celor mai mari 20 de con­tracte atribuite de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR) în primul semestru al acestui an însumează 635,4 milioane de lei (144,5 milioane de euro), relevă o analiză a ZF pe baza datelor transmise de compania de drumuri.

Ritmul de atribuire de contracte a scăzut puternic în acest an după ce la conducerea Ministerului Transporturilor s-au perindat trei miniştri - Anca Boagiu, Alexandru Nazare şi Ovidiu Silaghi -, iar la şefia CNADNR tot trei oameni - Daniela Drăghia, Mihail Başulescu şi Mircea Pop.

În 2011, cele mai mari zece contracte de infrastructură aveau o valoare însumată de 1,1 miliarde de euro, iar majoritatea proiectelor atribuite erau cele de construcţie de autostrăzi.

Dacă anul 2011 a fost unul de efer­vescenţă pentru infrastructura românească, nu acelaşi lucru se poate spune despre primele şase luni ale lui 2012.

Cel mai mare contract atribuit de la începutul acestui an de către CNADNR a fost cel de reabilitare a DN 76 Deva-Oradea şi Beiuş-Oradea, pentru suma de 161 milioane de lei (36,6 milioane de euro), potrivit informaţiilor transmise de CNADNR. Contractul i-a fost atribuit unui consorţiu condus de CCCF Dru­muri şi Poduri Timişoara la finalul lunii ia­nuarie, când la şefia Transporturilor se afla Anca Boagiu şi la conducerea CNADNR - Daniela Drăghia. Pe locul doi se află tot un contract de reabilitare de drum, de această dată pe DN 66 Bumbeşti Jiu-Petroşani, cu o valoare de 149,7 milioane de lei (34 milioane de euro). Proiectul a fost atribuit unui consorţiu condus de Copisa Constructora Piraneica în mandatul actualului ministru al transporturilor Ovidiu Silaghi.

Trei centuri de 70 mil. euro

În topul celor mai mari contracte atribuite anul acesta figurează şi construcţia a trei centuri - Braşov (lot 1 şi lot 2), Tecuci şi Mihăileşti, cu o valoare cumulată de circa 70 de milioane de euro.

Astfel, doar şase din cele 20 de contracte analizate de ZF se referă la construcţii propriu-zise de drumuri. Restul contractelor sunt pentru realizarea de hărţi topografice, supervizare de construcţii, servicii de descărcare de sarcină arheologică sau pentru servicii juridice.

Aceste contracte au fiecare valori de sub 3,5 milioane de lei (800.000 de euro), în contextul în care anul trecut compania de drumuri atribuia contracte de sute de milioane de euro pentru autostrăzi.

Constructori precum Spedition UMB (controlat de Dorinel Umbrărescu), Romstrade (Nelu Iordache), Tehnologica Radion (Theodor Berna) sau Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) nu au câştigat contracte cu compania de drumuri în primul semestru, singura firmă românească de construcţii mai cunoscută care a reuşit să-şi adjudece un proiect fiind Vectra Service.

Firma controlată de Marcel Butuza va construi o parte a variantei de ocolire a municipiului Braşov pentru circa 97,6 milioane de lei (22,2 milioane de euro), contractul fiind atribuit în luna februarie a acestui an.

Şase contracte în mandatul lui Silaghi

Cea mai mare parte a contractelor au fost atribuite în primele patru luni ale acestui an, astfel că 6 din cele 20 de contracte luate în calcul în analiza ZF au fost adjudecate în mandatul actualului ministru al transporturilor Ovidiu Silaghi.

Deşi CNADNR a lansat în prima parte a anului licitaţii pentru construirea a 97 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean, cu o valoare de circa 870 de milioane de euro, până acum nu a mai apărut nicio informaţie cu privire la aceste licitaţii. Spre începutul anului, compania de drumuri a lansat şi o licitaţie pentru un tronson de circa 9 kilometri din Autostrada Transilvania, Gilău -Nădăşelu, cu o valoare estimată la peste 70 de milioane de euro, despre care, la fel, nu s-a mai auzit nimic.

Între timp, Comisia Europeană a întrerupt şi plăţile pentru programul POS-T, care finanţează o mare parte din autostrăzile care se află în construcţie în România în acest moment.

Situaţia este mult diferită faţă de anul 2011, când contractele pentru construcţia autostrăzii Lugoj-Dumbravă, Orăştie-Sibiu şi Cernavodă - Medgidia au fost cele mai im­portante proiecte atribuite de CNADNR.

Spre deosebire de anii anteriori, când instituţia semna contracte în special pentru reabilitări de drumuri naţionale sau întreţineri de şosele, în 2011 autostrăzile au dominat clasamentul celor mai mari contracte atribuite de compania de drumuri.


Deşi CNADNR a lansat în prima parte a anului licitaţii pentru construirea a 97 de kilometri de autostradă de pe Coridorul IV paneuropean, cu o valoare de circa 870 de milioane de euro, până acum nu a mai apărut nicio informaţie cu privire la aceste licitaţii. Spre începutul anului, compania de drumuri a lansat şi o licitaţie pentru un tronson de circa 9 kilometri din Autostrada Transilvania, Gilău - Nădăşelu, cu o valoare estimată la peste 70 de milioane de euro, despre care, la fel, nu sunt informaţii noi.