Grecii care produc Bio Carpet şi Rivex ţintesc afaceri de 100 de milioane de lei, în creştere cu 10%

Autor: Cristina Rosca 01.08.2012

Interstar Chim, companie care realizează şi distribuie pe piaţa locală produse de curăţenie, estimează pentru acest an de­pă­şirea pragului de 100 de mi­lioane de lei (22-23 mil. euro), anul 2012 urmând a deveni astfel cel mai bun pentru producătorul prezent pe piaţa locală din 1995.

"După primele şase luni avem o creştere în valoare a vânzărilor de 14% şi, deşi piaţa este şi va continua să fie dificilă, sperăm ca la finalul anului avansul să nu fie sub 10%", spune Kostas Fidanakis (48 de ani), directorul comercial al Interstar Chim.

Grecul lucrează pentru companie încă din 1995, pri­mul an de activitate al producătorului şi distribuitorului pe piaţa locală.

În 2011 Interstar Chim a obţinut afa­ceri de 91 de milioane de lei (21,5 mil. euro), similare celor anunţate pentru 2010 şi în creştere faţă de cele din pe­rioada de boom.

Compania controlată de grupul elen Eureka realizează la Bucureşti produ­se­le Bio Carpet (pentru curăţarea covoa­re­lor şi mochetelor), Peak (pentru cură­ţarea toaletei), Rivex (pentru curăţarea geamurilor şi vaselor) şi Aroxol (combaterea insectelor dăunătoare).

Eureka, grup cu afaceri în ţări pre­cum Grecia, Ucraina şi Cipru, a intrat în acţionariatul Interstar Chim în 2005, după ce a cumpărat producătorul de la firma cipriotă Interstar Household Che­mi­cal în schimbul sumei de 8 milioane de euro.

Trei piloni de business

Compania deţine la Bucureşti o unitate de producţie pe platforma Faur din estul oraşului, unde realizează atât produsele de curăţenie şi îngrijire a lo­cuinţei sub branduri proprii, cât şi sub brandurile private ale marilor retaileri pre­cum Carrefour, Real, Profi sau Sel­gros. De asemenea, Interstar Chim se ocupă de distribuţia produselor pro­prii şi a produselor partenerilor, sub branduri precum Denim, Strep sau wet hankies.

"Deţinem la Bucureşti, încă din 1995, o unitate de producţie de 7.000 de me­tri pătraţi şi un depozit de 4.000 de metri pătraţi. De asemenea, mai deţi­nem două depozite de câte 600 de metri pătraţi fiecare în Cluj şi Bacău", spune Kostas Fidanakis, într-o română per­fec­tă. Grecul a venit pe piaţa locală acum 17 ani şi a urmat şi studii aici. Anterior, Fidanakis a lucrat în ţara natală în domeniul vânzărilor de maşini şi piese de schimb. Când a venit în România, prima sa poziţie a fost aceea de director de vânzări pentru Interstar Chim.

Cea mai mare parte a afa­ce­rilor pro­du­că­torului de la Bucu­reşti, circa 75%, pro­vine din vân­zarea produselor sub branduri proprii. Diferenţa este îm­păr­ţită între producţia de mărci private pentru retaileri (3%) şi distribuţia pro­duselor companiilor partenere (22%).

Mărcile private cresc mai mult

"Am început să lucrăm cu retailerii acum circa trei ani. Odată ce a crescut interesul pentru produ­se marcă privată, retailerii au venit la noi şi ne-au propus să producem pentru ei", spune Fidanakis, care ţine însă să explice că s-a înţeles cu jucătorii din comerţul modern să nu realizeze produse low cost (la primul nivel de preţ). În primele şase luni ale acestui an, Interstar Chim a obţinut un avans de 20% al afacerilor provenite din contractele pentru mărci private.

El explică interesul crescut al românilor pentru produse marcă proprie prin modificarea comporta­mentului de consum în ultimii trei ani, ca urmare a crizei financiare. Con­su­mul a scăzut cumulat în perioada 2009-2012 cu aproape 20%, după ce în anii de boom avansul anual depăşea 10%.

"Românii caută în ultimii ani pro­du­se tot mai ieftine. Totuşi, dacă nu sunt mul­ţumiţi de produsele pe care le-au cum­părat, se întorc la brandurile pe care le cunosc". El mai spune că în ul­ti­mii ani a mai observat că românii sunt foar­te atenţi la reduceri şi promoţii. În con­textul scăderii consumului, ro­mâ­nii s-au orientat în principal către pro­du­se­le mar­cate ca având discounturi, iar re­tai­le­rii au apelat tot mai mult la această "armă".

În luptă cu giganţii

"În ultimii ani am reuşit să ne ma­jorăm cifra de afaceri deoarece ne-am adap­tat din mers strategia de mar­ke­ting şi de vânzări la nevoile con­su­matorilor. Mai mult, am apelat la oferte tot mai mari pentru că în criză aceasta este cea mai bună strategie. Atât noi, cât şi com­pe­tiţia ne-am folosit de acest as din mânecă."

Interstarchim, care deţine produse pe segmentul mediu de preţ, îşi con­cen­trează atenţia pe România, însă rea­lizea­ză şi exporturi către pieţe pre­cum Bul­garia, Ucraina şi Republica Mol­dova. Kostas Fidanakis spune însă că valoarea exporturilor nu depăşeşte un milion de euro. "Exportul este dificil şi trebuie să ai şi noroc de un partener bun."

Pentru moment, Interstar Chim îşi concentrează atenţia pe piaţa locală, unde vânzările se împart între comerţul modern (70%) şi cel tradiţional (30%). Fidanakis mai spune că raportul între cele două a fost relativ constant în ultimii doi ani, deşi jucătorii din co­mer­ţul modern pompează tot mai mulţi bani în deschideri.

"Acum trei ani am observat o mi­gra­ţie a românilor înspre comerţul tra­di­ţio­nal. Acum nu cred că vor mai fi schim­bări majore, în condiţiile în care pe pieţele dezvoltate raportul este de 80-20%".

Pe rafturile magazinelor, produsele Interstar Chim se bat cu cele ale multi­na­ţionalelor P&G, Unilever sau Hen­kel. Fidanakis recunoaşte că această luptă este grea şi cere companiei să se mişte continuu şi să îşi adapteze în per­manenţă strategia. "Avantajele noastre sunt că avem ve­chime pe piaţă, că ne adresăm per­soa­nelor cu venituri medii şi că am reuşit să ne adaptăm în permanenţă strategia în func­ţie de mutările competiţiei", conchide el.