Cel.ro şi Oktal.ro despre tranzacţia Naspers - eMag

Autor: Ziarul Financiar 05.08.2012

Oficialii magazinelor online Cel.ro şi Oktal.ro spun că în urma tranzacţiei dintre grupul din Africa de Sud Naspers şi eMag, cel mai mare magazin online din România, nu se vor vedea schimbări majore, "cel puţin în viitorul apropiat".

Dan Dumitrescu, director general al Elka-Oktal Group - compania care administrează magazinul online Oktal.ro -, spune că achiziţia pachetului majoritar de acţiuni al eMag de către Naspers va avea un impact pozitiv asupra pieţei de IT&C din România. "Estimăm că această tranzacţie va avea un impact pozitiv asupra pieţei de IT&C, prin prisma experienţei dovedite în timp pe care o au cei doi jucători. În ce priveşte entităţile NOD, Flanco şi eMag nu credem că vor surveni schimbări majore sub niciun aspect, cel puţin nu în viitorul foarte apropiat", a declarat pentru ZF Dan Dumitrescu.

Atâta timp cât conducerea eMag va fi aceeaşi, nu mă aştept la prea mari schimbări de strategie faţă de linia actuală. Probabil vor fi mai puţin agresivi şi mai mult orientaţi către profit, a precizat Tiberiu Pop, directorul general al Cel.ro

Dumitrescu este de părere că achiziţia unui magazin online românesc este un semn că în piaţa locală există potenţial şi s-a dovedit că în acest moment comerţul online din România este la un nivel mai ridicat decât alte pieţe din zonă.

"Acest lucru reprezintă o «bilă albă» pentru antreprenorii din ţara noastră în relaţia cu eventualii investitori care privesc spre afacerile din România cu intenţii de investiţie sau chiar achiziţie integrală. Achiziţia pachetului majoritar al eMag de către compania Naspers dovedeşte potenţialul cert al pieţei de comerţ online IT&C din România, în condiţiile unei pieţe care în ultimii ani a înregistrat şi perioade de stagnare", a mai adăugat el.

Întrebat dacă vor exista schimbări în condiţiile în care Asesoft Distribution (NOD), Flanco - pe de o parte şi eMag - pe de alta parte nu vor mai avea de acum acelaşi acţionar majoritar, şeful Cel.ro a afirmat că se vor vedea ceva schimbări, pentru că toată strategia de până acum a fost de a cosmetiza la maximum bilanţul eMag pentru a putea fii vândut/listat la bursă, şi probabil o parte din contractele preferenţiale aduse de Asesoft se vor muta pe alte firme.

"Nu ai cum să creşti de la 64 de milioane de euro în 2009† la 146 de milioane de euro în 2 ani fără ajutorul unor contracte offline, în conditiile în care creşterile atât pe online†cât şi pe† offline au fost†cu mult mai mici", a adăugat Tiberiu Pop.

Pop este de părere că din punct de vedere al tranzacţiilor, pe piaţa din România nu au rămas prea mulţi jucători care să stârnească interesul pentru un investitor de talie internaţională.

"Nu cred că au rămas prea mulţi jucători locali care să stârnească interesul pentru un investitor de talie internaţională. Cu siguranţă vor mai fi tranzacţii pentru că nici un antreprenor nu vrea să păstreze un business la nesfârşit", a afirmat el.

Naspers, o companie multinaţională fondată în 1915 în Africa de Sud, cu afaceri anuale la nivel global de peste 5 miliarde de dolari în media, comerţ electronic şi internet, a cumpărat, la începutul săptămânii trecute, un pachet de 70% din acţiunile eMag.ro - cel mai mare magazin online din România - care va deveni "arma" de atac a grupului pe retail IT&C şi pe alte pieţe din estul Europei.

Cum a fost piaţa locală IT&C în prima jumătate a acestui an

Piaţa de IT&C în prima jumătate a anului, din perspectiva şefului Oktal.ro, s-a situat la acelaşi nivel cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Din informaţiile pe care le deţinem, piaţa totală de IT&C s-a situat, în prima jumătate a anului, aproximativ la acelaşi nivel ca în aceeaşi perioadă din 2011, iar cea de comerţ online din segmentul IT&C a înregistrat o creştere de aproximativ 20%. Pentru a doua jumătate a anului 2012, în condiţiile unui T4 foarte bun, estimăm o crestere a pieţei totale de IT&C undeva in apropierea unui 10%, iar în ce priveşte comerţul online din segmentul IT&C, putem vedea o creştere de până la 30%. În ce priveste afacerile derulate prin magazinul online†Oktal.ro, putem să precizăm că,îintrucat îin ultimii ani am înregistrat dublarea cifrei de afacere de la un an la altul, estimăm că şi în acest an vom păstra acelasi trend. Odată cu deschiderea showroom-ului şi creşterea traficului de clienţi, avem toate motivele să credem chiar că vom depăsi procentul de 100% creştere faţă de anul 201", a mai spus Dan Dumitrescu.

Totodată şeful Cel.ro estimează că piaţa IT&C a crescut în prima jumătate a anului cu 15-20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar la sfărşitul lui 2012 va înregistra o creştere de până la 30%.