După New York, pantofii Musette făcuţi la Huşi au ajuns în Luxemburg şi Liban

Autor: Cristina Roşca 07.08.2012

Producătorul român de pantofi, genţi şi accesorii Musette, care deţine o reţea locală de ma­ga­zine şi o fabrică în localitatea Huşi, judeţul Vaslui, a deschis încă două magazine pe pieţele externe, în capitala Libanului, Beirut, şi în Luxemburg, al doilea stat din lume după veniturile pe cap de locuitor.

"La Beirut am deschis ultimul magazin. Acum căutăm spaţii noi pentru a continua pro­ce­sul de expansiune atât pe piaţa locală, cât şi în străină­tate", spune Cristina Bâtlan, directorul de creaţie şi unul dintre acţionarii Musette, firmă care a ajuns la o reţea de 20 de magazine.

Producătorul deţine pe piaţa locală 12 ma­ga­zine, jumătate dintre acestea fiind situate în Bu­cureşti, iar restul în cele mai mari oraşe din ţară - Timi­şoara, Iaşi, Craiova, Cluj, Braşov şi Con­stan­ţa.

În ultimii ani Musette a frânat expansiunea pe piaţa locală, canalizându-şi atenţia către pie­ţele externe. În urmă cu circa un an Cristina Bâtlan spunea că va continua expansiunea în afara graniţelor ţării deoarece reţeaua din Ro­mânia este constantă şi matură. Repre­zen­tanţii Musette nu dau detalii despre viitoarele locaţii din România, afirmând că "pentru moment nu este nimic stabilit, compania fiind în căutări".

Printre motivele care ar fi putut convinge compania să reia procesul de extindere se numără revenirea consumului în 2012, după scăderi cumulate de aproape 20% în perioada 2009-2011. De asemenea, sunt anunţate o serie de deschideri de centre comerciale, cum este Promenada Mall din nordul Bucureştiului, a cărui inaugurare este aşteptată în 2013, sau mallul dezvoltat de Carrefour şi NEPI la Ploieşti care va fi deschis până la sfârşitul acestui an.

După câteva închideri de magazine din ţară şi din Republica Moldova, în perioada 2008-2009, Musette a rămas pe piaţă cu o reţea de 12 magazine. Compania a renunţat la unităţile neprofitabile înainte de a se orienta către pieţele externe.

Pantofii Musette în Budapesta şi Sofia

Producătorul de pantofi şi genţi, care deţine pe piaţa locală două fabrici în care realizează peste 100.000 de produse pe an, deţine în prezent opt magazine pe pieţele externe, câte două în Israel şi Bulgaria şi câte unul în Statele Unite, Liban, Luxemburg şi Ungaria. Planurile de expansiune pe pieţele externe au prins mai mult contur după ce în toamna anului 2010 Musette a deschis un magazin în inima New Yorkului - în West Broadway, cartierul Soho din Manhattan - "uşă în uşă" cu nume precum D&G, Swatch, French Connection sau Bracciallini.

Deşi acum se fereşte să dea numele unor noi destinaţii de pieţe externe, Cristina Bâtlan a anunţat anterior că este cu ochii pe Rusia şi Marea Britanie.

Expansiunea pe pieţele din afara graniţelor a contribuit la creşterea vânzărilor Musette care au ajuns în 2011 la 33 de milioane de lei (7,8 mil. euro), în creştere cu 35% faţă de anul anterior şi cu peste 50% faţă de 2009. De asemenea, producătorul local a reuşit anul trecut aproape să îşi dubleze profitul, la 4,65 mil. lei (1,1 mil. euro).

Cine îi încalţă pe români?

Spre deosebire de alte domenii, precum haine sau retail alimentar, unde jocurile sunt făcute de străini, lupta pentru a-i încălţa pe români se dă în principal între companii cu acţionariat local. Cine câştigă cea mai mare bucată din această piaţă de circa 730 de milioane de euro? În topul celor mai mari zece jucători, mai bine de jumătate sunt români. Lista jucătorilor locali cu afaceri în domeniul pantofilor cuprinde companii precum Leonardo, Benvenuti sau Il Passo, care au doar activitate de retail, în timp ce Musette este şi producător. În ceea ce priveşte brandurile străine, antreprenorul Filip Schwartz controlează pe piaţa locală francizele firmelor Clarks, Geox şi Aldo, în timp ce Deichmann sau Humanic au intrat direct.