Takko a ajuns la 56 de magazine după ce a deschis nouă unităţi în acest an. Păstrăm ritmul, spun reprezentanţii firmei germane
Retailerul german de îmbrăcăminte Takko, intrat pe piaţa locală în 2007, a ajuns să opereze în România o reţea de 56 de magazine după ce a deschis de la începutul acestui an nouă unităţi. Retailerul are în plan noi deschideri în cea de-a doua parte a anului, mizând pe o expansiune rapidă pe piaţa locală, unde a ajuns să aibă afaceri de peste 100 de milioane de lei (24 mil. euro) anul trecut.
"Avem planuri importante de expansiune în România, care este o piaţă importantă pentru noi. Vom continua să deschidem magazine noi în ritmul pe care l-am stabilit până acum", spune Jutta Melchers, reprezentantul diviziei de comunicare şi PR al grupului german. Ea nu oferă detalii despre numărul de magazine care urmează a fi deschise până la finalul lui 2012, însă afirmă că România este una dintre pieţele unde compania are cele mai ambiţioase planuri de extindere.
Grupul german Takko a făcut primii paşi în România în 2006 pentru a studia oportunităţile din piaţă. Primul magazin a fost deschis însă în iulie 2007 la Arad. Ulterior, germanii s-au extins în marile oraşe ale ţării, iar apoi şi-au îndreptat atenţia şi către oraşele de chiar sub 100.000 de locuitori.
Astăzi Takko deţine magazine şi în localităţi precum Slobozia, Deva sau Tecuci, toate cu mai puţin de 70.000 de locuitori. "Ne uităm şi la oraşele mai mici ale României, însă decizia noastră de expansiune depinde de potenţialul economic al zonei în care este amplasat oraşul respectiv", explică Jutta Melchers.
Retailerul german atacă şi aceste localităţi, neglijate de majoritatea competitorilor, deoarece are o politică de preţuri reduse, hainele fiind accesibile şi persoanelor din oraşe mai mici, unde veniturile sunt sub media Capitalei şi a marilor centre urbane.
Pe piaţa locală, printre competitorii Takko se găsesc şi Kiabi sau Sprider, ambii retaileri cu politică de discount. În timp ce retailerul german anunţă o expansiune agresivă, francezii de la Kiabi au început să închidă magazinele şi se pregătesc pentru ieşirea de pe piaţă, iar grecii de la Sprider au vândut operaţiunile din România.
"Intrarea pe piaţa din România a reprezentat un moment important pentru expansiunea internaţională a Takko, deoarece piaţa de aici este foarte atractivă. Pe de-o parte românii sunt interesaţi de modă şi de tendinţe, însă în acelaşi timp sunt foarte atenţi la preţ", explică Jutta Melchers. Acest comportament de consum a susţinut expansiunea rapidă a celor de la Takko.
Caută spaţii stradale
Takko s-a orientat până în prezent în special către centrele comerciale situate la periferia oraşelor sau către malluri. Începând cu acest an însă, Takko se uită şi după spaţii stradale în centrul oraşelor.
Spre exemplu, până în prezent, în Bucureşti germanii au deschis patru magazine, toate în centre comerciale sau malluri, precum Militari Shopping, Iris Titan, galeria comercială a proiectului Cora Lujerului şi AFI Palace Cotroceni. Pe 16 august urmează să se deschidă un nou magazin în centrul comercial Vitantis.
Germanii s-au orientat astfel către "cartierele dormitor" ale Bucureştiului, cele mai populate şi unde s-au deschis şi majoritatea mallurilor şi centrelor comerciale.
Au depăşit 100 de milioane de lei
În contextul unei expansiuni rapide - circa 10 magazine noi în fiecare an - germanii au reuşit să îşi şi majoreze businessul până la 103 milioane de lei (24 milioane de euro) anul trecut, în creştere în lei cu 21% comparativ cu 2010 şi cu 65% faţă de 2009. În ultimii ani, marcaţi de criza financiară şi economică, românii s-au orientat tot mai mult către produsele ieftine, preţul fiind principalul criteriu în achiziţiile atât de produse alimentare, cât şi de curăţenie sau electrocasnice.
Totuşi, anul trecut compania a avut cele mai mari pierderi de la intrarea pe piaţă, respectiv 8,34 mil. lei (aproximativ 2 mil. euro).
Retailerul german Takko deţine la nivel mondial peste 1.700 de magazine şi a realizat venituri de 1,25 mld. euro anul trecut. În România compania concurează pe o piaţa de circa 2 mld. euro cu "imperii" străine precum Inditex, H&M, New Yorker sau C&A. Cel mai mare jucător pe această piaţă este grupul spaniol Inditex, cu un business de 122 mil. euro anul trecut pentru toate cele şapte branduri ale sale (Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti şi Zara Home).