Eşecul privatizării Electroputere: a închis producţia de locomotive, pierderi de 60 mil. euro şi minus 1.500 de angajaţi

Autor: Adrian Cojocar 08.08.2012

Situaţia producătorului de locomotive Electroputere Craiova (EPT), care se află de cinci ani sub controlul

Al Arrab, a continuat să se degradeze, compania majorându-şi pierderile în primele şase luni ale anului cu 8,7%, la aproape 30 mil. lei (6,8 mil. euro) şi a mai concediat 280 de oameni în această perioadă.

În plus arabii au renunţat anul acesta definitiv la producţia de locomotive, domeniul de ac­tivitate al societăţii care a con­sa­crat-o şi făcea ca Electro­putere să fie un simbol al industriei româneşti.

Dacă în 2007, la momentul pri­va­tizării, compania avea 2.500 de sala­riaţi la 30 iunie în societate mai lucrau puţin peste 1.000 de angajaţi, după ce numai în ultimul an de la producătorul de transformatoare au plecat 600 de oameni.

În acelaşi timp Al Arrab nu a reuşit să redreseze situaţia finan­ciară a com­paniei care a acumu­lat de la privatizare pier­deri de peste 222 mil. lei (circa 60 mil. euro) şi înregistra la 30 iunie datorii totale de 416,4 mil. lei (93,6 mil. euro). În toată aceas­tă perioadă, compa­nia a fost con­dusă de omul de afaceri iorda­nian Fathi Taher, cel ca­re mai deţine produ­că­torul de echi­pa­mente Griro Bucureşti. El a de­cis vânzarea unor su­pra­feţe impor­tante de te­ren şi a unor hale de pe plat­forma Electro­pute­re pe locul cărora s-a construit un mall. Banii obţinuţi din tran­zacţie ar fi tre­buit să acopere o parte din dato­ri­ile companiei, dar cu toate astea, în pre­zent datoriile sunt de două ori mai mari decât la privatizare, iar capita­lurile proprii au atins valori negative la finalul lunii iunie.

Arabii nu au reuşit să crească nici vân­zările com­paniei, afacerile de 56,9 mil. lei (13 mil. euro) din prima jumă­tate a acestui an fiind chiar mai mici decât cele din primele şase luni ale anului 2007, înainte ca societatea să fie privatizată. Asta deşi la privati­zare Al Arrab a promis să crească de cinci ori vânzările com­paniei până în anul 2012.

Valoarea activelor nete ale Electro­putere a devenit negativă pentru prima dată de la privatizare, fapt ce arată situaţia financiară pre­cară în care se află compania la cinci ani de când a intrat în controlul firmei Al Arrab.

Electroputere a ajuns să mai valo­reze pe bursă doar 2,1 mil. euro, faţă de circa 60 mil. euro, la cât ajunsese să fie evaluată pe piaţă în anul 2007 pe fondul aşteptărilor pozitive ale inves­ti­torilor privind privatizarea companiei.

În aceste condiţii se pune între­barea dacă privatizarea Electroputere nu este una eşuată.

"N-aş pune punct încă să spun că a fost o privatizare eşuată, dar fără îndo­ială până acum este mai degrabă decep­ţionantă. Electroputere nu s-a numărat prin­tre privatizările care au dat rezul­tate bune pentru economie, cum este ca­zul Dacia. Cred însă că nu trebuie să pierdem din vedere şi scenariul în care sta­tul ar fi controlat socie­tatea şi în acest caz nu cred că Electroputere ar fi dus-o mai bine. La momentul priva­ti­ză­rii compania era deja într-o situaţie di­ficilă. Privatizarea a fost o încercare de a schim­ba par­cur­sul, dar în final lucru­rile nu au mers", este de părere ana­listul economic Aurelian Dochia.

El mai spune că pierderile de 60 mil. euro o acumulate de arabi la Electro­pu­tere după privatizarea com­paniei ara­tă că aceştia au făcut eforturi impor­tan­te să ţină fabrica pe linia de plutire.

"O companie precum Electropu­tere ar fi avut o şansă dacă era privatizată cu o companie care era o forţă în industria respectivă precum este Renault pentru Dacia sau ArcelorMittal pentru Sidex Galaţi. În mod normal societatea ar avea o şansă dacă arabii ar găsi pe cineva să o cedeze pentru a o pune pe picioare sau să se asocieze cu un partener în vederea acestui lucru", a mai spus analistul.

Arabii aveau planuri mari la Electroputere Craiova în 2007 pentru că Al Arrab participa într-un program de amploare în Arabia Saudită pentru dezvoltarea căii ferate din regiune, însă criza le-a dat peste cap toate planurile, în condiţiile în care piaţa de locomotive s-a prăbuşit brusc la sfârşitul anului 2008, iar compania a realizat an de an restructurări de personal.

Producţia de locomotive a fost redusă drastic şi anul trecut acest segment a reprezentat mai puţin de 6% din afacerile companiei, cea mai mare pondere în vânzări având-o transformatoarele şi motoarele elec­trice, care sunt vândute în cea mai mare parte la export.

Al Arrab a desfiinţat la Craiova două dintre cele patru divizii ale companiei, respectiv cea de vehicule fero­viare şi urbane - specializată în construcţia de locomotive, şi divizia de reparaţii şi modernizări utilaje - care pro­ducea echipamente de transport urban, măsuri justificate de conducere prin cererea scăzută de pe piaţă în con­textul crizei internaţionale.

Firma saudită Al-Arrab Contrac­ting Company Limited deţine 86,3% din acţiunile Electroputere, în baza unui contract de privatizare încheiat în noiembrie 2007.