Eşecul privatizării Electroputere: a închis producţia de locomotive, pierderi de 60 mil. euro şi minus 1.500 de angajaţi
Situaţia producătorului de locomotive Electroputere Craiova (EPT), care se află de cinci ani sub controlul
Al Arrab, a continuat să se degradeze, compania majorându-şi pierderile în primele şase luni ale anului cu 8,7%, la aproape 30 mil. lei (6,8 mil. euro) şi a mai concediat 280 de oameni în această perioadă.
În plus arabii au renunţat anul acesta definitiv la producţia de locomotive, domeniul de activitate al societăţii care a consacrat-o şi făcea ca Electroputere să fie un simbol al industriei româneşti.
Dacă în 2007, la momentul privatizării, compania avea 2.500 de salariaţi la 30 iunie în societate mai lucrau puţin peste 1.000 de angajaţi, după ce numai în ultimul an de la producătorul de transformatoare au plecat 600 de oameni.
În acelaşi timp Al Arrab nu a reuşit să redreseze situaţia financiară a companiei care a acumulat de la privatizare pierderi de peste 222 mil. lei (circa 60 mil. euro) şi înregistra la 30 iunie datorii totale de 416,4 mil. lei (93,6 mil. euro). În toată această perioadă, compania a fost condusă de omul de afaceri iordanian Fathi Taher, cel care mai deţine producătorul de echipamente Griro Bucureşti. El a decis vânzarea unor suprafeţe importante de teren şi a unor hale de pe platforma Electroputere pe locul cărora s-a construit un mall. Banii obţinuţi din tranzacţie ar fi trebuit să acopere o parte din datoriile companiei, dar cu toate astea, în prezent datoriile sunt de două ori mai mari decât la privatizare, iar capitalurile proprii au atins valori negative la finalul lunii iunie.
Arabii nu au reuşit să crească nici vânzările companiei, afacerile de 56,9 mil. lei (13 mil. euro) din prima jumătate a acestui an fiind chiar mai mici decât cele din primele şase luni ale anului 2007, înainte ca societatea să fie privatizată. Asta deşi la privatizare Al Arrab a promis să crească de cinci ori vânzările companiei până în anul 2012.
Valoarea activelor nete ale Electroputere a devenit negativă pentru prima dată de la privatizare, fapt ce arată situaţia financiară precară în care se află compania la cinci ani de când a intrat în controlul firmei Al Arrab.
Electroputere a ajuns să mai valoreze pe bursă doar 2,1 mil. euro, faţă de circa 60 mil. euro, la cât ajunsese să fie evaluată pe piaţă în anul 2007 pe fondul aşteptărilor pozitive ale investitorilor privind privatizarea companiei.
În aceste condiţii se pune întrebarea dacă privatizarea Electroputere nu este una eşuată.
"N-aş pune punct încă să spun că a fost o privatizare eşuată, dar fără îndoială până acum este mai degrabă decepţionantă. Electroputere nu s-a numărat printre privatizările care au dat rezultate bune pentru economie, cum este cazul Dacia. Cred însă că nu trebuie să pierdem din vedere şi scenariul în care statul ar fi controlat societatea şi în acest caz nu cred că Electroputere ar fi dus-o mai bine. La momentul privatizării compania era deja într-o situaţie dificilă. Privatizarea a fost o încercare de a schimba parcursul, dar în final lucrurile nu au mers", este de părere analistul economic Aurelian Dochia.
El mai spune că pierderile de 60 mil. euro o acumulate de arabi la Electroputere după privatizarea companiei arată că aceştia au făcut eforturi importante să ţină fabrica pe linia de plutire.
"O companie precum Electroputere ar fi avut o şansă dacă era privatizată cu o companie care era o forţă în industria respectivă precum este Renault pentru Dacia sau ArcelorMittal pentru Sidex Galaţi. În mod normal societatea ar avea o şansă dacă arabii ar găsi pe cineva să o cedeze pentru a o pune pe picioare sau să se asocieze cu un partener în vederea acestui lucru", a mai spus analistul.
Arabii aveau planuri mari la Electroputere Craiova în 2007 pentru că Al Arrab participa într-un program de amploare în Arabia Saudită pentru dezvoltarea căii ferate din regiune, însă criza le-a dat peste cap toate planurile, în condiţiile în care piaţa de locomotive s-a prăbuşit brusc la sfârşitul anului 2008, iar compania a realizat an de an restructurări de personal.
Producţia de locomotive a fost redusă drastic şi anul trecut acest segment a reprezentat mai puţin de 6% din afacerile companiei, cea mai mare pondere în vânzări având-o transformatoarele şi motoarele electrice, care sunt vândute în cea mai mare parte la export.
Al Arrab a desfiinţat la Craiova două dintre cele patru divizii ale companiei, respectiv cea de vehicule feroviare şi urbane - specializată în construcţia de locomotive, şi divizia de reparaţii şi modernizări utilaje - care producea echipamente de transport urban, măsuri justificate de conducere prin cererea scăzută de pe piaţă în contextul crizei internaţionale.
Firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited deţine 86,3% din acţiunile Electroputere, în baza unui contract de privatizare încheiat în noiembrie 2007.