Mercury 360: Criza a ascuţit competiţia de cost, în anumite cazuri costul făcând parte din evaluarea agenţiei overall

Autori: Andreea Mindrila , Cristina Roşca 12.08.2012

Piaţa de advertising a resimţit din plin efectele crizei economice care a afectat ţara noastră începând cu anul 2009, iar Monica Tănăsoiu, client service director al Mercury 360, unul dintre cele mai importante grupuri independente de marketing şi comunicare de pe piaţa locală, spune că în toată această perioadă acest lucru s-a resimţit în principal prin faptul că s-a ascuţit competiţia de cost.

“Anul trecut a fost unul dificil, criza adâncindu-se de la un an la altul. Din acest motiv s-a ascuţit competiţia de cost, iar dacă în trecut acest criteriu era unul implicit, dar nu declarat, acum lucrurile s-au schimbat. Criteriul cost devine asumat, în anumite cazuri făcând chiar parte din evaluarea performanţei agenţiei overall”.

Ea spune că în acest an se continuă trendul din 2011, pe piaţă climatul fiind rezervat în ceea ce priveşte alocarea de bugete pentru investiţii în comunicare şi advertising.

Mercury 360 a avut anul trecut o cifră de afaceri de 55,6 milioane lei (13 milioane euro), cu 24% mai mică faţă de anul 2010, când nivelul business-ului a fost de 72,8 milioane lei (17,3 milioane euro ), potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Profitul net al Mercury 360 s-a situat pe un trend puternic descendent, pentru că dacă în 2010 a fost de 5 milioane lei, anul trecut a fost de doar 360.000 lei.

În prezent Mercury 360 este un grup de comunicare format din agenţia Mercury 360 şi agenţia de digital Outbox, lansată la sfârşitul anului trecut, dar cifra de afaceri se referă doar la business-ul agenţiei de marketing şi comunicare Mercury 360.

Outbox a fost lansată în contextul în care piaţa de advertising transferă din ce în ce mai mult interes şi resurse în zona de digital.

Monica Tănăsoiu spune că la nivel de piaţă nu se poate vorbi de o “dezgheţare” a bugetelor de comunicare, totuşi “se simte că se alocă din ce în ce mai mult interes, dublat într-o oarecare măsură şi de bugete, în zona de online”.

Scăderea business-ului agenţiei şi contracţia pieţei de advertising în general sunt cauzate de contextul economic dificil în care se află economia locală. Puterea de cumpărare a clienţilor a scăzut, ceea ce s-a reflectat direct în reducerea consumului, care în cei trei ani de criză a înregistrat un declin cumulat de aproape 20%.

“Majoritatea clienţilor noştri şi-au aliniat bugetele la trendul de conservare/ reducere”, indiferent de domeniul în care activează, spune Monica Tănăsoiu.

Ea adaugă totuşi că în ultima perioadă Mercury 360 şi-a dezvoltat portofoliul cu clienţi din zona de FMCG şi design interior.

Monica Tănăsoiu este de părere că acum, ţinând cont de situaţia din piaţă, companiile pun accentul pe obţinerea de rezultate imediate prin campaniile pe care le derulează, însă cerinţele nu diferă faţă de cele de dinaintea declanşării crizei.

“În sectorul comunicării şi pe un portofoliu larg de clienţi, statistic, tipul de cerinţă nu diferă, dar se pune un focus crescut pe rezultatul imediat”.

Ea crede că în prezent patternul de consum media s-a schimbat, totuşi spoturile nu sunt diferite de cele care se realizau acum câţiva ani.

“Contextul e diferit şi din această cauză suntem tentaţi să analizăm lucrurile diferit, dar la o privire obiectivă nu se remarcă schimbări majore. Mai mult, unele companii/branduri redifuzează spoturi filmate acum patru – cinci ani”.

Canalele de comunicare pe care mizează companiile au rămas în continuare cele tradiţionale, dar se observă o creştere substanţială pe marketing direct şi online, spune Monica Tănăsoiu.

Mai mult, acest lucru este demonstrat şi de evoluţia cheltuielilor de publicitate în mediul online, care au crescut permanent în toţi aceşti ani de criză, ajungând anul trecut la 34 milioane euro, potrivit Media Fact Book, o analiză a pieţei locale de advertising realizată de agenţia initiative, parte a grupului de comunicare Lowe .  

Mercury 360 este un grup integrat ce oferă servicii de strategie, creaţie, client service, merchandising, direct marketing, consumer activations, organizare de evenimente, PR şi producţie.