Cine sunt sud-africanii care au cumpărat eMag, cel mai mare retailer on-line din România

Autori: Andreea Mindrila , Claudiu Ilioiu 13.08.2012

Grupul Naspers a cumpărat la finalul lunii iulie 70% din acţiunile eMag, cel mai mare retailer online din România, cu afaceri de aproape 150 mil. euro anul trecut. Gigantul a cumpărat toate acţiunile lui Sebastian Ghiţă (circa 40,3%) şi câte o jumătate din titlurile lui Iulian Stanciu (peste 20%) şi Radu Apostolescu (peste 8%).

Naspers, înfiinţat în Africa de Sud în anul 1915 ca publisher de ziare şi reviste, s-a dezvoltat de-a lungul timpului la nivel mondial printr-o strategie agresivă de achiziţii, în prezent fiind unul dintre principalele grupuri media din Africa.

Naspers este un jucător important în Africa, Europa Centrală şi de Est, Rusia, America de Sud şi Asia, având afaceri în domeniul internetului, comerţului online şi în media.

În 2001 grupul a achiziţionat un pachet de acţiuni de 46,5% din Tencent Holdings Limited, operatorul QQ, cel mai popular serviciu de instant messaging din China, iar în prezent deţine 34% din acţiunile Tencent.

În mai 2006 Naspers a cumpărat 30% din acţiunile Abril S.A, cea mai importantă companie de media din Brazilia, pentru 422 milioane dolari, în urma tranzacţiei grupul din Africa de Sud deţinând o participaţie semnificativă pe piaţa braziliană de media aflată în expansiune.

Investiţiile în America Latină au continuat în 2009, când a fost cum părat site-ul de comerţ electronic Busca Pe, potrivit informaţiilor de pe site-ul companiei.

În 2007 Naspers s-a delistat de pe NADSAQ şi s-a listat pe bursa de la Londra.

Tot în acel an grupul sud-african a achiziţionat integral capitalul social emis de compania americană Cloakware, care oferă soluţii de securitate software.

În 2008 a achiziţionat în totalitate Tradus, unul dintre cei mai mari furnizori de platforme de e-commerce din Europa Centrală şi de Est, Tradus fiind ulterior reorganizat în grupurile Allegro şi Ricardo. Allegro Group, parte din gigantul media Naspers, este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de e-commerce din Europa, fiind prezent şi pe piaţa locală prin Allegro Group România, care deţine în portofoliu platformele de e-commerce şi anunţuri autovit.ro, mercador.ro, compari.ro şi trendzone.ro.

În China şi Rusia grupul Naspers deţine unele dintre cele mai accesate platforme online: Tencent (cu peste 800 de milioane de utilizatori înregistraţi) şi Mail.ru (care atrage peste 70% din traficul de internet din Rusia). Participaţ iile deţinute de compania din Africa de Sud sunt de 34% în Tencent şi respectiv 29% în Mail.ru, potrivit informaţiilor de pe site-ul Naspers.

Compania a obţinut în anul financiar încheiat pe 31 martie venituri de 5,3 miliarde dolari, în creştere cu 15% faţă de 2010, când, conform informaţiilor de pe site-ul companiei, veniturile au fost de 4,6 miliarde dolari. Valoarea de piaţă a companiei este de 21,6 miliarde dolari, potrivit datelor de la bursa de valori din Johannesburg.

Astfel, dintre acţiunile grupului Naspers, 50% sunt cele deţinute în companiile din Africa de Sud, în companiile americane firma având o participaţie cumulată de 31%, iar în Marea Britanie şi Europa de 14%.

În funcţie de criteriul geografic, 49% din veniturile Naspers sunt obţinute în Africa de Sud, iar 11% în restul Africii. Afacerile din Asia generează 21% din veniturile grupului, în timp ce businessurile din America Latină şi din Europa contribuie cu aproximativ 10% fiecare.

Cea mai mare parte a veniturilor companiei sud-africane sunt cele din serviciile de pay TV (45%), internetul (companiile de comerţ online şi platformele Tencent şi Mail.ru) contribuind cu 32%, iar componenta de print cu 21%.

Pe piaţa locală grupul sud-african şi-a dezvoltat portofoliul la sfârşitul lunii trecute, când, după mai bine de şase luni de negocieri, a achiziţionat un pachet de 70% din acţiunile eMag, cel mai mare retailer online din România.

Compania activează pe piaţa de retail online IT&C şi a avut anul trecut afaceri de 145 milioane euro, obţinând un profit net de 1,2 milioane euro, potrivit informaţiilor de pe siteul Ministerului de Finanţe.

Cele două părţi nu au oferit detalii despre valoarea tranzacţiei, în urma căreia structura acţionariatului este următoarea: Naspers70%, Iulian Stanciu - 21,6% şi Radu Apostolescu - 8,4%. În managementul companiei nu vor avea loc modificări. Iulian Stanciu va deţine în continuare funcţia de director general, iar Radu Apostolescu pe cea de director de dezvoltare.

Intrarea grupului Naspers în acţionariat a fost determinată de poziţia eMag în retail-ul regional, intenţia grupului Naspers fiind fructificarea know-how-ului firmei româneşti pentru expansiunea grupului în regiune.

Din portofoliul Naspers mai face parte şi furnizorul de soluţii e-commerce integrate PayU România (ePayment), care a fost preluat în 2010 de grupul internaţional PayU, deţinut de Naspers. Grupul sud-african a cumpărat pe piaţa locală şi acţiuni la site-ul de shopping Fashion Days.

Strategia Naspers este de a continua să-şi consolideze poziţia pe pieţele emergente, unde vede oportunităţi de creştere peste media pieţei, conform informaţiilor de pe site-ul companiei.

În ultimii ani grupul de media a realizat investiţii substanţiale pentru a îmbunătăţi serviciile pe care le oferă, iar investiţiile vor continua şi în perioada următoare, atât pentru consolidatea poziţiei în ţările în care companie este deja prezentă, cât şi pentru intrarea pe noi pieţe.

eMag se va extinde în regiune

În urma tranzacţiei cu Naspers, eMag a anunţat că în perioada următoare compania îşi va extinde operaţiunile în regiune. Potrivit datelor companiei, intrarea grupului Naspers în acţionariat a fost determinată de poziţia eMag în retail-ul regional, intenţia grupului fiind capitalizarea know how-ului companiei locale pentru expansiunea grupului în regiune. La conducerea retailerului a rămas Iulian Stanciu, care va asigura managementul companiei în calitate de director general al eMag, şi Radu Apostolescu, care va ocupa poziţia de director de dezvoltare. Totodată oficialii au arătat că eMag se va extinde pe principalele pieţe din estul Europei. "Un prim pas va fi făcut anul acesta prin intrarea în Bulgaria, urmând ca în scurt timp să se demareze noi operaţiuni pe alte pieţe mari din regiune. Naspers este interesat de construirea unui parteneriat pe termen lung cu eMag şi actuala sa echipă de management", potrivit unui comunicat al companiei. "Suntem încântaţi să demarăm lucrul alături de echipa de la eMag. Prin rezultatele şi realizările pe care le-au avut până în prezent, eMag s-a dovedit a fi un adevărat lider în inovaţie şi implementare de comerţ online. Suntem nerăbdători să lucrăm împreună în anii ce vor urma pentru dezvoltarea şi extinderea operaţiunilor pe piaţa de online din regiune", a declarat Cristina Berta, Head of M&A Naspers Europe. "Pentru mine poate cea mai importantă componentă a tranzacţiei este recunoaşterea valorii companiei şi a rezultatelor echipei pe care am construit-o în toţi aceşti ani. Am demonstrat că în România antreprenoriatul funcţionează, că poţi dezvolta o afacere solidă, suficient de puternică pentru a determina un gigant global în domeniul IT să te transforme în vârful de lance pentru dezvoltarea grupului în regiune. Este de fapt un pas important pentru industria locală şi un semnal că jucătorii români pot fi atrăgători pentru marii investitori internaţionali", a declarat Iulian Stanciu, director general al eMag. "Acum 11 ani plecam la drum pe o piaţă inexistentă şi adaptam un model de comerţ ce părea rupt din filme pentru România. Fără planuri clare şi fără să ştim unde vom ajunge. După toţi aceşti ani, unul dintre giganţii online mondiali vine în România şi vrea să continue şi să replice în regiune toate planurile noastre. Mai are cineva îndoieli că visul american se poate trăi la noi acasă?", a declarat Radu Apostolescu, cofondator al eMag şi director de dezvoltare.