Mulţi manageri au renunţat la deplasările cu elicoptere închiriate, unde tariful pe ora de zbor începe de la 800 €

Autor: Mirabela Tiron 13.08.2012

Cererea pentru serviciile de taxi aerian a scăzut în con­di­ţiile în care o parte din oa­menii de afaceri şi din ma­na­gerii marilor companii locale au renunţat să mai meargă la întâlniri cu elicoptere închiriate, preţul plătit pentru o oră de zbor începând de la 800 de euro.

Companiile Jetran Air, deţinută de Ovidiu Tender, şi Romstrade Logistic Express (fosta Direct Aero Services), deţinută de Nelu Iordache, au avut afaceri în scădere anul trecut, în timp ce firma Ion Ţiriac Air a ră­mas pe pierderi, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor existente pe site-ul Minis­terului de Finanţe.

Cererea pentru serviciile de taxi aerian a scăzut în con­di­ţiile în care o parte din oa­menii de afaceri şi din ma­na­gerii marilor companii locale au renunţat să mai meargă la întâlniri cu elicoptere închiriate, preţul plătit pentru o oră de zbor începând de la 800 de euro.

"Marile corporaţii au renunţat la a se mai deplasa la întâlnirile de afaceri din ţară sau din străinătate cu elicoptere sau avioane mici în regim de taxi aerian privat şi probabil că s-au orientat către zborurile companiilor aeriene tradiţionale. Am avut până acum o scădere a cererii cu 50%, ceea ce se va vedea şi în cifra noastră de afaceri", a declarat Cătălin Ilie, directorul operaţional al com­pa­niei Romstrade Logistic Express (fosta Direct Aero Services), deţinută de omul de afaceri Nelu Iordache, care con­tro­lează şi low-costul Blue Air.

Spre exemplu, Carl Decoopman, care deţine acţiuni în BelRom, ce a dezvoltat mai multe centre comerciale, era unul dintre clienţii companiilor de taxi aerian. El plătea câteva sute de euro în 2008 pentru curse private cu elicopterul pentru a vedea loturile de teren pentru centrele comerciale pe care voia să le dezvolte. El nu mai este activ ca investitor pe piaţa locală.

 

Activitate profitabilă după 25-30 de ore de zbor pe lună

"Clienţii veneau din multinaţionalele din domeniul farma, auto şi alte domenii atât din ţară, cât şi din străinătate. Ne soli­ci­tau aceste servicii expaţii, dar şi managerii ro­mâni de top din companiile locale şi oa­menii de afaceri. Avioanele zburau spre şi din­spre Ger­mania, Elveţia sau Franţa", a spus Că­tălin Ilie. Romstrade Logistic Ex­press ope­rează cu două avioane şi cu două eli­cop­tere.

Pentru ca activitatea să fie profitabilă avioanele trebuie să zboare 25-30 de ore pe lună, potrivit lui Cătălin Ilie, care precizează că acum un avion abia are 20 de ore de zbor pe lună, faţă de 40 de ore pe lună în 2008. Pre­ţul unei ore de zbor cu elicopterul este de 800 de euro, iar pentru o oră de zbor cu un avion ajunge la 1.300 de euro, potrivit lui Cătălin Ilie.

Businessul companiei de taxi aerian a lui Nelu Iordache a fost în scădere anul trecut. Compania a obţinut o cifră de afaceri de 9,7 milioane de lei (2,2 milioane de euro) şi pierderi de 19,6 milioane de lei (4,5 milioane de euro), după ce a renunţat la anumite divizii, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Direct Aero Services a avut în 2010 afaceri de 40 de milioane de lei (9,5 mil. euro), arată aceeaşi sursă.

Şi firma de taxi aerian Jetran Air, deţinută de omul de afaceri Ovidiu Tender, a avut anul trecut afaceri în picaj pe fondul scăderii cererii.

"A fost un an mai slab pe fondul crizei, nu s-au închiriat toate avioanele, însă anul acesta mă aştept la o creştere a veniturilor com­paniei", a declarat Ovidiu Tender, pro­prie­tarul companiei Jetran Air, fără a da alte infor­maţii.

Afacerile Jetran Air, care în­chi­riază 7 avioane, au fost scădere cu 27% anul tre­cut faţă de anul anterior, până la 19 mil. lei (4,4 mil. euro) şi pierderi de 8 milioane de lei (1,8 mil. euro) faţă de un profit de circa 3 mil. lei (700.000 de euro) în 2010, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Pe pierderi a fost anul trecut şi firma Ion Ţiriac AIR, operator charter specializat în ser­vicii VIP şi corporate, ce operează trei avioane şi două elicoptere de capacităţi di­ferite. Compania a avut afaceri de 36 mil. lei (8,3 mil. euro) şi pierderi de 25 mil. lei anul trecut (5,8 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Oficialii companiei nu au transmis un răspuns la solicitarea ZF cu privire la prognozele pe anul acesta.

 

Alţii au avut creştere

Dintre companiile active pe această piaţă, Regional Air Services, deţinută de Adrian Ştefan Vasilache, a fost singura care a reuşit să-şi crească businessul, însă acest lucru s-a datorat faptului că s-a axat şi pe alte ser­vicii precum transport în regim de am­bu­lanţă, cursusri de paraşutism, filmări aeriene şi transport pe platforme petroliere. "Ne-am reconfigurat serviciile pentru a ne menţine pe creştere", a spus Cristina Mit­chie­vici, reprezentantul pe vânzări al Re­gio­nal Air Services (RAS). Compania avut anul trecut o cifră de afa­ceri de 32 mil. lei (7,4 mil. euro), mai mult cu 10% faţă de anul anterior, şi un profit net de 763.000 de lei (165.000 de euro), mai mare cu 7%, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Pentru efectuarea unui zbor cu un avion Cessna 182 (cu patru locuri) costul este de 180 de euro (fără TVA) pe ora de zbor. Preţul unui zbor de agrement ajunge la 750 de euro pe oră dacă este efectuat cu un elicopter Bell 206 şi chiar la 1.400 de euro (fără TVA) pe ora de zbor cu o aeronavă Hawker Beechcraft Kingair B 200 (cu zece locuri). Avioanele pleacă de pe aeroportul Tuzla, la 25 de kilometri de Constanţa.

"În această perioadă a vacanţelor, ce­re­rea este mai mare pentru zborurile de agre­ment deasupra Mării Negre sau a Deltei Du­nării decât pentru servicii de taxi aerian de tip transfer. Într-o zi avem şi cinci curse de agrement", a mai spus Cristina Mitchievici.