Top 20 al celor mai mari producători locali de îmbrăcăminte şi încălţăminte

Autor: Cristina Roşca 15.08.2012

România este prin tradiţie unul dintre cei mai mari pro­ducători de îmbrăcă­minte şi încălţăminte din Europa, forţa de muncă ieftină, per­so­nalul calificat şi apropierea de pieţele vestice fiind atuurile care au convins nume mari precum Dolce&Gabbana, Armani, H&M sau Ara Shoes să îşi treacă pe etichetele produselor "made in Ro­mania".
În ultimii ani pieţele asiatice au devenit tot mai vizibile datorită forţei de muncă ieftine, însă, cu toate acestea, România a rămas un pilon de bază la nivel european, cei mai mari 20 de jucători din producţia de textile obţinând anul trecut afaceri de aproape 900 mil. euro.
Nume străine cu afacerile de miliarde de euro şi cu operaţiuni la nivel mondial precum Benetton, Ara sau Rieker au ales să investească milioane de euro în dezvoltarea de unităţi de producţie în România, fabrici care astăzi au afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro. Deşi realizează în judeţele Sibiu şi Bihor haine şi pantofi, niciuna dintre aceste companii nu mai este pre­zentă direct pe piaţa locală de retail.
"Compania Ara a ales să investească în România acum mai bine de zece ani, într-o perioadă când forţa de muncă era ieftină. Grupul a venit pe piaţa locală cu un business plan pe termen lung şi a decis să investească în construcţia de la zero de fabrici care astăzi de­servesc întregul grup", spune Filip Schwartz, acţionarului grupului Otter Distri­bu­tion, unul dintre cei mai importanţi ju­că­tori de pe piaţa locală de încălţăminte. Gru­pul Otter Distribution este reprezen­tantul Ara în România, pantofii germanilor fiind vânduţi în magazinele multibrand Otter.
Schwartz, un om de afaceri cu circa două decenii de experienţă în domeniu, explică faptul că în momentul în care au decis să vină în România germanii de la Ara, la fel ca alţi jucători importanţi, au fost convinşi de forţa de muncă ieftină - printre cele mai ieftine din Uniunea Europeană - şi de apropierea de pieţele vestice, principalele pieţe de desfacere pentru aceste grupuri.
"Acum pentru Ara printre avantajele pieţei locale se numără personalul calificat şi infrastructura deja creată prin investiţii masive." Grupul german controlează pe piaţa locală două companii - Ara Shoes Romania şi Lloyd Shoes România - cu afaceri cumulate de peste 85 mil. euro.

Cine ocupă podiumul?
Cel mai mare jucător din producţia de îmbrăcăminte, încălţăminte şi textile este compania sibiană Benrom, deţinută de grupul italian de modă Benetton, care are în portofoliu brand-uri precum United Colors of Benetton şi Sisley.
Italienii privesc România ca pe o piaţă de producţie şi mai puţin ca pe una de retail. Benetton deţine în România mai multe unităţi de producţie cu afaceri de aproape 160 de milioane de euro anul trecut, însă a renunţat la magazinele directe deschise pe piaţa locală încă din 2010, acum păstrând doar patru magazine în franciză.
Italienii controlează în România fabrica Benrom înregistrată în judeţul Sibiu, care a terminat anul trecut cu afaceri de 637 milioane de lei (150 milioane de euro), cu 10% mai mari decât în 2010 şi de cinci ori mai mari decât în 2007. Tot în România, Benetton deţine 60% din ac­ţiunile Anton Industries din Arad, cu afa­ceri de 30 milioane de lei (7 milioane de euro) în 2011.
Reprezentanţii unităţii de producţie Ben­rom din judeţul Sibiu nu au dorit să ofere informaţii despre activitatea com­pa­niei şi motivele care stau în spatele evo­lu­ţiei cifrei de afaceri. Singura informaţie pe care o confirmă este aceea că fabrica pro­duce exclusiv pentru grupul italian Benetton.
Benrom este secondat în topul celor mai mari jucători din industria textilă - top în care au fost incluşi şi producători de încălţăminte - de compania germană Rieker şi de Rosko Textil Arad.
Un sfert din producţia textilă
Cei mai mari 20 de producători de tex­tile au obţinut anul trecut afaceri de 872,6 mi­lioane de euro, aproape un sfert din totalul producţiei locale de textile din 2011.
Numărul de angajaţi ai acestor jucători este însă de circa 11.800, respectiv doar 5% din forţa de muncă angajată în această in­dus­trie, potrivit datelor Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare din România (FEPAIUS).
În principal controlate de grupuri străine, companiile din top au reuşit anul trecut să îşi majoreze businessul în medie cu 27%. Niciun jucător nu a suferit scăderi ale bu­sinessului, ba mai mult, au existat com­panii, cum este cazul Rieker, unde avansul a depăşit 150%.
Cei mai mulţi jucători din top 20 au ales să îşi deschidă fabrici în judeţele sărace ale Ro­mâniei, precum Botoşani, Ialomiţa, Vran­cea, Harghita sau Covasna, judeţe cu rate ridicate ale şomajului şi cu forţă de muncă ieftină. O explicaţie poate fi faptul că aici sunt cele mai mici costuri cu forţa de muncă. O alta este că aici au găsit personal calificat.

La mila crizei?
În ultimii ani, marcaţi de criza financiară şi economică mondială, industria textilă locală a avut de pierdut. Una din bătălii a fost câştigată de pieţele asiatice, considerate mai ieftine. Totuşi, există în continuare companii mari care produc pe piaţa locală. Retailerul de îmbrăcăminte C&A, unul dintre cei mai mari jucători din Europa, produce anual în sistem de lohn în România circa opt milioane de articole de îmbrăcă­minte, pe care ulterior le vinde în toate ţările din Europa unde olandezii au operaţiuni. Ro­mânia este astfel singurul stat din Europa care se numără în top zece furnizori ai retailerului C&A, alături de state asiatice precum China, Bangladesh sau Pakistan, cunoscute pentru forţa de muncă ieftină.
În 2011 valoarea producţiei locale de textile a fost de circa 16 mld. lei (3,8 mld. euro), în scădere faţă de 2008 cu circa 12%. Din totalul producţiei locale de textile circa 80% merg la export, către state precum Germania, Franţa, Italia, Anglia, Polonia, Bulgaria, dar şi către tările arabe.