Cât mai costă onoarea de a avea un cont la bancă. Nici la CEC nu va mai fi gratis

Autori: Ciprian Botea , Razvan Voican 16.08.2012

Principiul "nimic nu e gratis" câştigă din ce în ce mai mult teren pe piaţa bancară, iar simpla deţinere a unui cont curent, fără niciun serviciu com­plementar, devine pentru bancheri subiect de taxare lunară consistentă pentru consolidarea veniturilor lovite dramatic de criză.

Chiar dacă aşa-numita "administrare" a contului curent nu presupune niciun efort special din partea băncii, numărul instituţiilor de credit care nu percep comision devine din ce în ce mai mic, în timp ce majoritatea aplică majorări în încercarea disperată de a câştiga mai mult de pe urma bazei de clienţi.

Una dintre problemele bancherilor este că mulţi clienţi au o activitate de tranzacţionare foarte redusă, mulţumindu-se să reînnoiască un depozit o dată la trei sau şase luni, ori să retragă bani de pe un card de salariu.

Spre deosebire de băncile de pe pieţele mature unde clienţii fac numeroase operaţiuni, în România bancherii taxează pur şi simplu calitatea de client. Şi o taxează din ce în ce mai serios prin creşteri ale comisionului de admini­strare a contului curent care devine mai degrabă un fel de abonament care nu oferă alt avantaj decât accesul la alte servicii pentru care trebuie achitate alte comisioane. Unele bănci au mai încercat să vândă pachete de servicii în încercarea de a stimula activitatea de tranzacţionare şi în cadrul cărora contul curent este gratuit, însă rezultatele nu au fost spectaculoase.

Comisionul de administrare este reţinut automat şi clienţii care nu merg prea des pe la bancă se pot trezi că ajung să datoreze bani băncii.

Banca de stat CEC Bank rămăsese una dintre excepţiile de pe piaţă prin gratuitatea administrării contului curent al clienţilor persoane fizice, însă de curând a anunţat că de la 1 octombrie va aplica un comision lunar de 2,5 lei reţinut în ultima zi lucrătoare a lunii. Banca se aliniază astfel cu piaţa, comisionul fiind similar celor practicate de mai multe instituţii de credit concurente.

Simultan cu CEC, grecii de la Bancpost vor începe aplicarea unui comision de administrare a conturilor curente în lei de 2,5 lei/lună. La conturile în valută banca va reţine echivalentul comisionului în valuta contului.

UniCredit Ţiriac Bank continuă să iasă din rând cu un comision de administrare de 7,5 lei, chiar triplu faţă de cel practicat de alte bănci. Italienii consideră că astfel îşi conving clienţii să cumpere pachete de produse şi servicii în care costul individual al unui serviciu este mai avantajos. Retailul nu este însă o zonă forte a UniCredit în România, banca fiind concentrată pe piaţa corporate.


Ultimul şef al diviziei de retail Emanuele Butta a stat la Bucureşti numai un an şi jumătate, fiind recent înlocuit cu Maurizio Volcich.

Primele două bănci de pe piaţă, BCR şi BRD se situează în topul clasamentului celor mai mari comisioane de administrare a contului curent, cu 3,6 lei pe lună la BRD şi 3,5 lei pe lună la BCR, respectiv circa un dolar.

Creşterile de comisioane pentru diferite tipuri de servicii, atât pentru clienţii de retail, cât şi pentru companii, au devenit o practică frecventă pentru bancheri. Cresc comisioanele pentru plăţi, pentru retrageri de numerar de pe card şi nici măcar afişarea pe ecranul bancomatului a soldului de pe card nu mai este gratis.

Deciziile de majorare a comisioanelor se dovedesc mai facile decât restructurările de personal şi de reţele, deşi la multe bănci cheltuielile cu personalul se ridică şi la 60% din cheltuielile administrative generale.