Zamfir, AdVenture: În piaţă domină legea junglei. Regula de bază este “de unde mai facem rost de nişte bani”

Autor: Andreea Mindrila 16.08.2012

Alex Zamfir, general manager al agenţiei de publicitate AdVenture, spune că 2011 a fost în general un an foarte greu, motivul fiind că a venit după alţi doi ani extrem de dificili, în care criza economică a avut un cuvânt greu de spus. Totuşi, din punct de vedere al business-ului, în prima parte a lui 2011 s-a simţit o dezmorţire a pieţei, chiar dacă nu s-a menţinut pe parcurs, însă per ansamblu, a fost cel mai bun an din ultimii trei.

AdVenture a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 7,2 milioane lei (1,7 milioane euro), dublă comparativ cu 2010, creşterea fiind susţinută de faptul că agenţia a reuşit să-şi menţină clienţii, dar şi să-i convingă să investească în continuare în publicitate. Pentru acest an, Zamfir estimează că cifra de afaceri va ajunge la 9 milioane lei. În 2011 profitul a fost de aproximativ 430.000 lei, după ce în 2010 agenţia a fost pe pierdere, potrivit datelor oferite de Zamfir. El previzionează că în acest an profitul îşi va menţine trendul ascendent şi va ajuge la 500.000 lei.

"Primele şase luni ale acestui an au fost mult mai bune decât perioada similară a lui 2011, dar acest lucru nu este neapărat un motiv de bucurie prea mare pentru că trebuie să mai aşteptăm să vedem cum va evolua situaţia şi în a doua parte a anului", spune Zamfir.

Preţul, cuvântul de ordine

Totuşi, în opinia lui, cel mai important lucru pe care l-a adus 2012 este sentimentul, cel puţin la nivelul agenţiei pe care o conduce, că piaţa vrea să intre pe un făgaş normal.

"Cu siguranţă această normalitate va fi cu totul alta decât cea din anii 2006 - 2008, dar măcar vom avea o stare la care să ne raportăm, nu va mai fi atâta haos".

Criza economică şi financiară care a afectat ţara noastră începând cu 2009 a avut un impact negativ considerabil asupra pieţei de advertising, pentru că sumele investite în publicitate au fost primele tăiate de pe lista companiilor. De asemenea, comportamentul de consum al clienţilor s-a schimbat foarte mult, aceştia fiind mult mai precauţi atunci când decid să investească într-o campanie de comunicare.

Zamfir este de părere că motivele pentru care piaţa locală de publicitatea a fost afectată sunt numeroase.

"Piaţa a fost afectată enorm deoarece companiilor le-a fost cel mai la îndemână să reducă bugetele de comunicare, asta ca să nu zic să le taie de tot. Un alt motiv este că nu a mai contat aspectul creativ, toate lumea a vrut să comunice 'preţ mic', şi asta la propriu: avem cel mai mic preţ din România, 7 lei 45 bani. Apoi, a fost afectată pentru că noi, ca şi industrie, nu am reuşit să ne sindicalizăm. Nu reusişem asta nici înainte de criză, dar atunci nu conta aşa de mult. Acum, pentru că nu am reuşit să facem acest lucru şi să spunem că un poster nu are cum să coste mai puţin de x euro, posterul a ajuns să coste cât zice fiecare, în funcţie de situaţia lui din acel moment".

Zamfir spune că indiferent de mărimea companiei, cuvântul de ordine al clienţilor este preţul - "cel mai bun preţ la cea mai bună calitate". Agenţia desfăşoară atât proiecte punctuale pentru clienţi mari, care de regulă lucrează pe partea de publicitate cu multinaţionale, dar are şi clienţi cu bugete mici.

Legea junglei

În privinţa tendinţelor identificate de Zamfir pe piaţa de comunicare, el spune că primul lucru care îi vine în minte este "legea junglei", pentru că dacă înainte de criză regula era "hai să facem o campanie ca să fim văzuţi şi apoi sigur vor veni şi banii", acum situaţia este cu totul alta, iar regula de bază este "de unde mai facem rost de nişte bani".

De asemenea, el spune că digitalul este deja mai mult decât o tendinţă, fiind în prezent o necesitate, aşa cum şi chibzuiala a devenit o realitate.

Criza a modificat comportamentul de consum al clienţilor, aceştia fiind mult mai precauţi. Totuşi, Zamfir crede că pe unii i-a făcut mai activi, neavând altă şansă.

"Nu cred că piaţa va reveni prea curând la nivelul din 2007 - 2008, dar sigur va creşte pentru că foarte multe branduri au apăsat frâna la maxim, iar acum au început să dispară din obiceiurile de cumpărare, şi în consecinţă, companiile vor reîncepe să investească dacă vor să supravieţuiască pe piaţă".

Din portofoliul de clienţi al agenţiei de publicitate AdVenture fac parte companii din domenii variate, de la auto (EIT Forum Auto -unic importator Volvo în România, Volvo România - Volvo Trucks) şi FMCG (Nestle - Pro Plan Dog, Pro Plan Cat, Dog Chow, Cat Chow), până la farma (Walmark România, Solacium Pharma - Revigrip, Ibusinus), servicii medicale (Academica Medical Center) şi restaurante şi cafenele (Sofa Restaurant & Bistro Café).

AdVenture a câştigat la începutul acestui an contul grupului de utilităţi CEZ şi mai are câteva proiecte noi pe care le va demara în această toamnă.

În privinţa investiţiilor în publicitate, "FMCG-ul este de departe domeniul cel mai activ, pentru că deşi poţi renunţa la multe lucruri, nu poţi renunţa la mâncare sau la alte produse de strictă necesitate. De asemenea, băncile şi companiile din sectorul farma sunt active. La polul opus, îşi mai aminteşte cineva de vremurile când se promovau (şi se vindeau) ansambluri rezidenţiale la care nici nu se începuse construcţia?", conchide Zamfir.