Piaţa electro-IT&C a scăzut cu 2,5% în T2, la 293 mil. euro. Aparatele foto, televizoarele şi smartphone-urile rămân pe plus

Autor: Adrian Seceleanu 16.08.2012

Vânzările de electrocasnice au avut scăderi de peste 10%, iar o reducere a încasărilor s-a înregistrat şi pentru imprimante şi produse IT. Căderea pieţei a fost atenuată de aparatele foto, televizoare şi smartphone-uri, care au rămas pe creştere.

Piaţa bunurilor de folosinţă în delungată a înregistrat în al doilea trimestru o scădere de 2,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 293 mil. euro, potrivit datelor din studiul GfK Temax, realizat de compania de analiză GfK. În primul trimestru din acest an piaţa a avut o valoare de 299 mil. euro, potrivit sursei citate.

În primul semestru piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a totalizat 592 milioane de euro, în scădere cu 1,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

"Singurul sector care a înregistrat o creştere de două cifre (19,2%) faţă de T2 2011 a fost sectorul foto. Sectorul electronicelor şi cel de telecom au crescut uşor, în timp ce piaţa de IT şi cea de imprimante şi multifuncţionale au fost în scădere. Cele mai mari pierderi s-au înregistrat pe piaţa electrocasnicelor mici şi pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urmă înregistrând o rată de scădere de două cifre", conform datelor GfK.

Vânzările de produse foto au crescut cu 19% faţă de acelaşi trimestru al anului trecut, ajungând la valoarea de 12 milioane euro în T2 din 2012. "Cu o rată de creştere de două cifre, camerele cu lentile interschimbabile (DSLR) sunt cel mai de succes segment în acest moment.

Valoarea generată de aceste dispozitive în ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro. În special modele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte atractive pentru consumatorul român. Produsele hibrid - camerele mirror less - şi-au dublat vânzările în valoare faţă de anul trecut, însă volumele sunt încă foarte mici. Atunci când vine vorba de camere cu specificaţii mai bune, alegerea consumatorilor se îndreaptă către D-SLR-uri şi compacte high-end", potrivit datelor furnizate de compania de analiză.

În cel de-al doilea trimestru din 2012 vânzările de electronice au crescut cu circa 3%, ajungând la 58 mil. euro. Creşteri semnificative ale vânzărilor s-au înregistrat pentru televizoarele cu ecran plat pe care GfK le descrie ca fiind "prin cipalul declanşator al creşterii pe piaţa de electronice".

"Ratele de creştere de două cifre întregistrate pe această piaţă au fost susţinute de promoţii, corelate în special cu evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal. Piaţa de televizoare a reuşit să genereze valoare adăugată şi prin trecerea de la LCD la LED. Mai mult de jumătate din totalul vânzărilor din acest an au fost făcute cu modele LED. Este de menţionat faptul că restul produselor electronice monitorizate de Temax au avut în T2 din 2012 evoluţii stabile sau negative." Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a înregistrat în al doilea trimestru din 2012 o uşoară creştere de 0,7% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, însumând 43 mil. euro. "Telefoanele inteligente continuă creşterea în vânzări şi reuşesc să aducă pe un trend ascendent valoarea sectorului telecom. În cadrul acestui segment de telefoane, preferinţele se înregistrează printre cele care au încorporat sistemul de operare Android, cameră foto mai mare de 5.5 MP şi ecran tactil." Al doilea trimestru din 2012 a fost unul relativ stabil pentru IT. Sectorul a înregistrat o scădere de 2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând o valoare de 84 mil. euro. "Monitoarele şi computerele de birou au înregistrat scăderi de două cifre, în timp ce laptopurile au fost foarte aproape de aceeaşi valoare atinsă în T2 2011. O surpriză plăcută în trimestrul al doilea din 2012 au întâlnit-o perifericele (mauşi, tastaturi şi webcams) care au înregistrat creşteri uşoare", conform GfK.

Piaţa de imprimante şi multifuncţionale rămâne stabilă în jurul valorii de 7 mil. euro în al doilea trimestru din 2012, înregistrând o uşoară scădere de 2,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Această performanţă a fost asigurată de creşterea pieţei de multifuncţionale laser cu precădere în segmentul de consumatori casnici. Piaţa de inkjet pierde tot mai mult teren în faţa echipamentelor ce încorporează tehnologia laser, însă ponderea sa este încă mare în totalul pieţei echipamentelor de birou.

"Mediul politic instabil, dar şi recesiunea în multe ţări din zona euro au contribuit la încetinirea ritmului de creştere al economiei româneşti, situaţie resimţită în mod considerabil şi pe piaţa electrocasnicelor mici. Cu o scădere în valoare de 9% în euro, piaţa electrocasnicelor mici a ajuns în T2 2012 la 22 mil. euro, faţa de 24 mil. euro în T2 2011", conformdatelor GfK. Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o creştere negativă de două cifre au fost unele dintre cele mai mari pieţe de electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, aspiratoarele şi aparatele pentru îndepărtarea părului corporal şi facial (masculin şi feminin).

Doar o categorie a reuşit să crească din nou în acest trimestru: aparatele pentru prepararea băuturilor.

În ciuda tendinţelor descendente din categoria electrocasnicelor mici, au fost şi segmente de piaţă cu o evoluţie bună: aspiratoarele fără sac au înregistrat o creştere uşoară de 3%, sistemele de călcat au avut o ascensiune de două cifre şi storcătoarele de fructe şi legume au reuşit să înregistreze o creştere de 2%.