Ce aşteptări au potenţialii clienţi Dacia de la viitorul Logan: Preţul să rămână, dar să concureze în dotări cu Skoda

Autor: Bogdan Alecu 21.08.2012

Pe măsură ce pe internet sunt postate tot mai multe imagini-spion cu următoarea generaţie a Logan, tot mai multe discuţii apar pe forumurile de profil cu privire la viitorul model. Concluzia? Majoritatea potenţialilor clienţi doresc un automobil care să concureze cu Skoda în dotări, dar care să aibă preţul primei generaţii a Logan.



Pregătirile pentru cea de-a doua generaţie a Daciei Logan intră pe ultima sută de metri, în condiţiile în care pe internet apar tot mai multe imagini cu maşina aflată în teste cu un camuflaj tot mai "lejer". Cel mai probabil Dacia va prezenta noul Logan la sfârşitul lunii viitoare, în cadrul Salonului Auto de la Paris, la opt ani de când a fost prezentată prima generaţie.

Producţia actualei generaţii a modelului Logan se va opri definitiv în luna decembrie a acestui an, odată cu pornirea celei de-a doua generaţii, cunoscute până acum sub numele de "proiectul X52".

"Semnalul" lansării viitorului Logan 2, despre care francezii de la Renault nu au spus deocamdată mai nimic, este dat de modernizarea liniilor de producţie din cadrul uzinei de la Mioveni.

Cum arată noile Dacia Logan şi Sandero - proiect rusesc. Galerie FOTO

În plus, pentru a face loc creşterii producţiei de la Mioveni care va avea loc odată cu lansarea lui Logan 2, Renault a oprit luna trecută producţia utilitarei Logan Pick-up la Mioveni, iar până la finalul anului vor fi "trase pe dreapta" şi modelele Logan MCV şi Van, pe măsură ce aceste maşini vor fi înlocuite de modele produse în Maroc.

În total, cele trei modele deţin în prezent aproximativ 20% din totalul producţiei de la Mioveni, cu exporturi anuale de peste 50.000 de unităţi. Cele trei vor fi înlocuite pe piaţa europeană de vehiculul recreaţional Dokker şi varianta utilitară a acestuia, Dokker Van, produse în Maroc, la Tanger, unde Renault a investit peste un miliard de euro.

Dacă în 2004, când a fost lansat modelul Logan, Dacia lua prin surprindere Europa de Vest, acum noul Logan este aşteptat atât de români, cât şi de vest-europeni, ruşi şi brazilieni, majoritatea site-urilor auto din aceste pieţe publicând ştiri cu privire la cea de-a doua generaţie.

Proiectat în România

Cum era de aşteptat, Logan 2 a fost proiectat în principal în cadrul Renault Technologie Roumanie (RTR), cel de-al doilea centru tehnologic al constructorului francez, iar acesta este deja în testele finale, maşini de test fiind surprinse atât pe drumurile din România, cât şi din afară.

Din primele imagini generate pe calculator realizate în urma pozelor-spion, iese în evidenţă un automobil cu design sobru şi cu aceleaşi linii ascuţite ca şi în cazul actualei generaţii.

Laurens van den Acker, designerul-şef al grupului Renault, declara anul trecut într-un interviu cu presa din România că în viziunea sa marca franceză trebuie să aibă un design latin, emoţionant, în timp ce brandul românesc va avea o imagine similară cu a automo­bilelor germane, cu un design mai sobru.

Momentan singurele date precise legate de Logan 2 sunt despre motorizările acestuia, gama incluzând două noi propulsoare pe benzină supraalimentate în trei cilindri de 0,9 şi 1,2 litri în afara motoarelor diesel de 1,5 litri.

O primă surpriză la care se aşteaptă potenţialii clienţi ai viitorului Logan este adoptarea soluţiei de portbagaj cu hayon, care să păstreze forma de sedan în trei volume, dar care să permită accesul la portbagaj ca într-un hatchback - soluţie pe care o regăsim în prezent la modele precum Skoda Octavia.

Modificarea părţii din spate s-ar putea realiza în ideea de a atrage cât mai mulţi clienţi vest-europeni, în contextul în care sedanul se vinde bine doar pe pieţe emergente precum Europa de Est, în timp ce occidentalii preferă versiunile hatchback.

În ceea ce priveşte dimensiunile, "Logan 2 va fi mai lungă, intrând astfel în categoria compactă mare, având o lungime de 4,4 metri faţă de 4,25 metri în prezent", scriu userii de pe forumul LoganClub.

Atenţie la detalii

În afară de detaliile tehnice, userii de pe forum se aşteaptă şi la o mai mare atenţie din partea celor care au proiectat maşina. Printre detalii se numără şi sunetul care se aude la închiderea portierelor - în timp ce la noul Lodgy se aude un sunet înfundat, similar maşinilor vest-europene, la generaţia actuală a Logan se aude un sunet de gol. "Detaliul" nu este legat de calitatea materialelor, ci de atenţia acordată detaliilor precum amplasarea chederelor pe portiere şi nu pe caroserie.

Printre "echipamentele" aduse în discuţie se numără şi implementarea unui sistem Start/Stop al motorului care opreşte motorul la semafor şi îl porneşte automat atunci când este apăsat ambreiajul.

Majoritatea maşinilor nou-lansate în ultimii ani dispun şi de o astfel de dotare menită să reducă emisiile şi consumul de combustibil. Echiparea cu un astfel de sistem va presupune o baterie de o capacitate mai mare şi încărcarea acesteia utilizând forţa de frânare, idee preluată de la maşinile "micro-hybrid drive" precum smart. Ideea este susţinută şi de faptul că la Rombat Bistriţa deja se lucrează la astfel de echipamente.

Având în vedere lista dotărilor disponibilă pentru noul Lodgy, dar şi Dokker, noul Logan va dispune de serie de sistem de control al stabilităţii (ESP), devenit acum standard, dar şi de sistem multimedia cu navigaţie inclusă şi limitator de viteză, dacă nu chiar şi un tempomat - sistem ce permite menţinerea constantă a vitezei de rulare fără apăsarea pedalei de acceleraţie.

Ce spun însă oficialii Dacia? "Suntem în grafic. Vom ieşi anul acesta cu un produs nou", a afirmat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, răspunzând unei întrebări cu privire la viitorul Logan.

Stroe a spus că nu agreează termenul "Logan 2", că vor exista elemente de bază asemenătoare, mai ales pe partea de mecanică, dar "este o altă maşină".

Dacia Logan a fost considerat "pariul nebun" al lui Louis Schweitzer, din gama căruia s-au produs peste 1,5 milioane de unităţi în opt ani, care au adus francezilor venituri de aproape 15 mld. euro şi care au dus Dacia la 8% din exporturile României, şi acum se pregăteşte să devină istorie.

Un pariu nebun

Lansarea lui Logan în iunie 2004 a reprezentat momentul în care România a ajuns pe harta europeană a centrelor de producţie auto, iar la opt ani de la acel moment Dacia a ajuns să aibă 8% din exporturile ţării, majoritatea către Europa de Vest, dar şi 3% din Produsul Intern Brut al României.

Din 2004 Logan a ajuns să fie comercializat în întreaga lume atât sub brandul Dacia, cât şi Renault, Nissan sau Mahindra în India, fiind automobilul care a creat segmentul "low-cost" pe care niciun alt constructor auto nu a mai intrat.

Proiectul X90, devenit ulterior Logan, a fost demarat în 1998, când Louis Schweitzer, directorul general al Renault de atunci, evoca ideea unui automobil simplu, fiabil, economic, pentru ţările emergente, de două ori mai ieftin decât un Renault Clio, modelul de clasă mică al constructorului francez.

Decizia de a proiecta şi produce maşina de 5.000 de euro i-a determinat pe francezi să cumpere 51% din Automobile Dacia în 1999 pentru ca ulterior să ajungă la aproape 100%.