BrandTailors: Companiile înţeleg importanţa brand-ului şi din acest motiv industria a început să crească în perioada de criză

Autori: Andreea Mindrila , Cristina Roşca 20.08.2012

În pofida situaţiei economice dificile de pe plan local, industria branding-ului a continuat să se dezvolte, susţinută de faptul că firmele au înţeles importanţa pe care o are brandul.

"Ne aflăm într-o industrie care, în contextul economic actual, începe să îşi arate puterea şi să crească cu paşi mici dar siguri, lucru vizibil încă din 2010 când piaţa de branding a început să crească, la acel moment înregistrând o evoluţie pozitivă de 15% faţă de anul precedent. Treptat marketerii au început să realizeze importanţa pe care o are un brand bine fundamentat şi se orientează acum către agenţiile specializate pe acest segment", spune Alina Crangă, client service coordinator în cadrul companiei de consultanţă de brand BrandTailors.

Clienţi şi proiecte noi

Anul trecut agenţia de branding a obţinut o cifră de afaceri de 895.000 euro, cu aproximativ 20% mai mare comparativ cu 2010, iar estimările pentru acest an sunt optimiste, pentru că în primele luni compania a câştigat proiecte şi clienţi noi.

"În primele luni ale anului curent, nivelul de încărcare cu proiecte al echipei se menţine destul de ridicat, ceea ce nu poate decât să ne alimenteze dorinţa de extindere a serviciilor oferite în direcţia unor noi sectoare economice, lucru care deja începe să se facă resimţit".

Alina Crangă spune că BrandTailors a contractat proiecte pentru clienţi noi, atât în materie de branduri de servicii cât şi de produs. Aceşti clienţi noi îşi desfăşoară activitatea în domeniul industriei textile sau în industria bunurilor de larg consum, pe categorii de produse pe care compania nu a mai lucrat până acum. De asemenea, portofoliu de clienţi include şi branduri noi care se manifestă cu preponderenţă în mediul online.

"Cu fiecare an creştem portofoliul de clienţi şi îl diversificăm, acest proces derivă din natura business-ului", spune Alina Crangă.

Brand-urile, mai importante în criză

Ea menţionează că în această perioadă de criză brandurile sunt mai importante decât în perioada de boom economic, motivul fiind reprezentat de faptul că oamenii au devenit mai conştienţi de valoarea pe care o are brandul.

Criza economică şi financiară care a afectat ţara noastră începând cu anul 2009 a detreminat companiile să-şi reducă substanţial bugetele alocate pentru marketing şi comunicare, acestea fiind primele cheltuieli pe care firmele le-au dimunuat sau le-au tăiat complet în încercarea de a atenua efectele crizei. În intervalul 2009-2011, criza a afectat profund consumul, care a înregistrat un declin cumulat de aproximativ 20%.

"Modul în care brand-urile sunt construite este determinant pentru percepţia şi evoluţia acestora, mai ales în contextul în care bugetele de promovare sunt restrânse şi imaginea de la raft este hotărâtoare".

În privinţa sumelor investite de companii într-un proiect de branding, Alina Crangă explică faptul că înainte de toate, un proiect este definit ca să poată fi evaluat. Acesta este primul pas în funcţie de care se stabileşte valoarea investiţiei, care depinde de foarte mulţi factori precum amploarea proiectului de branding şi obiectivul urmărit.

"Valoarea investiţiei reflectă în mod real implicaţiile pe care un asemenea tip de proiect le are atât asupra brandului în sine cât şi asupra categoriei în care activează. Putem vorbi de proiecte care pot atinge câteva zeci de mii de euro, dar şi de proiecte care pot depăşi câteva sute de mii de euro, fiind în mod direct influenţate de complexitatea intrinsecă fiecăruia".

Specializarea serviciilor, o nouă tendinţă

Existenţa unor branduri complexe este o realitate chiar şi pentru o piaţă mică aşa cum este cea locală, este de părere Alina Crangă, ea considerând că nu există un liant prestabilit între complexitatea unui brand şi durata de dezvoltare a acestuia.

"Complexitatea unui brand este dată, mai degrabă, de scopul urmărit: un brand care se doreşte a transcede timpul necesită foarte multă cercetare, meticulozitate maximă în dezvoltare şi o implementare nu "ca la carte", ci "ca la o colecţie de cărţi", alcătuită din ani de experienţă şi investiţii".

Alina Crangă spune că industria autohtonă de branding tinde spre o specializare acută a serviciilor, în care se urmăreşte perfecţionarea fiecărei dimensiuni intrinseci brandingului.

Pe piaţa de branding mai activează agenţiile Brandient, Grapefruit şi Rusu Borţun Brand Growers.