Care sunt punctele forte şi slăbiciunile celor mai puternice malluri din ţară, în care este cheltuit anual jumătate de miliard de euro

Autor: Cristi Moga 22.08.2012

AFI Palace Cotroceni şi Băneasa Shopping City reprezintă 20% din piaţa locală a mallurilor în materie de încasări.

Mallurile din Bucureşti cu cel mai mare trafic şi vânzări - AFI Palace Cotroceni şi Băneasa Shopping City - sunt proiecte de nota peste 8 (din 10), potrivit unei analize detaliate în funcţie de 22 de criterii realizată de către Alexandru Gavriliu, un român care conduce de mai mulţi ani în Germania un centru comercial din oraşul Kassel, aflat în portofoliul companiei germane ECE.

Managerul a evaluat cele două proiecte din prisma accesibilităţii, parcării, arhitecturii, mixului de chiriaşi, evenimentelor şi structurii personalului, a stabilit punctaje ponderate pentru 22 de elemente şi a obţinut "note" finale - 813 pentru Băneasa Shopping City şi 816 pentru AFI Palace Cotroceni - dintr-un punctaj maxim de 1.000 de puncte.

Evaluarea nu a ţinut cont de valorile de trafic sau de vânzări, în condiţiile în care cele două proiecte sunt din acest punct de vedere cele mai performante de pe piaţa locală. În magazinele celor două malluri sunt realizate anual vânzări de peste jumătate de miliard de euro, iar proprietarii proiectelor - Gabriel Popoviciu şi Radu Dimofte, în cazul Băneasa Shopping City, respectiv Lev Leviev, la AFI Palace Cotroceni - au realizat anul trecut venituri cumulate de 60 mil. euro din închirierea spaţiilor, respectiv circa 20% din toate chiriile încasate de cele 55-60 de malluri din România.

Puncte forte, puncte slabe

Mallul din Cotroceni a punctat mai bine la accesul cu ajutorul transportului public datorită prezenţei liniilor de autobuz, tramvai şi metrou, dar şi în ceea ce priveşte arhitectura şi de signul structural, ca urmare a faptului că proiectul finalizat în 2009 este un centru comercial de generaţia a treia, fiind o construcţie mai modernă.

Băneasa stă mai bine în ceea ce priveşte accesul cu maşina şi numărul locurilor de parcare, dar şi la gama de servicii oferite în interiorul mallului sau felul în care sunt grupate unităţile comerciale pe tipuri de produse.

Reprezentanţii Băneasa consideră că ar fi putut obţine un punctaj mai bun în ceea ce priveşte accesul cu maşina, în condiţiile în care din centrul Bucureştiului până la mall se poate ajunge în prezent în 12-17 minute, iar în ceea ce priveşte transportul public au menţionat că în parcarea proiectului au staţie cinci linii de autobuze. Pe de altă parte, reprezentanţii AFI Palace Cotroceni afirmă că parcarea mallului va fi extinsă atât cu un nivel suprateran suplimentar, cât şi cu locurile create prin realizarea clădirii de birouri AFI Park. Totodată, ei consideră că mallul are "numărul ideal de magazine ancoră" pentru o balanţă corectă între restul magazinelor şi brandurile considerate ancore.

CINE DEŢINE AFI

Averea miliardarului israelian LEV LEVIEV, cel care prin firma AFI Europe controlează mallul AFI Palace Cotroceni, a fost realizată în primul rând din afacerile cu diamante din Africa. Potrivit Forbes, averea acestuia a scăzut de circa trei ori în criză, până la 1,7 miliarde de dolari.

Leviev are 56 de ani şi nouă copii.