Nokia câştigă timp pentru revenirea pe smartphone cu vânzări solide în zona telefoanelor mai ieftine

Autor: Vlad Popescu 23.08.2012

Nokia câştigă timp pentru revenirea pe segmentul smartphone-urilor datorită performanţelor solide ale telefoanelor din seria Asha, ale căror vânzări sunt în creştere puternică şi au contribuit la extinderea cotei de piaţă a grupului în trimestrul al doilea, potrivit unei analize a Bloomberg.

Grupul finlandez a adăugat în acest an funcţii de smartphone liniei de telefoane entry-level Asha, precum navi­gare rapidă pe internet şi jocuri. Populare pe pieţele emergente, pre­cum India şi China, telefoanele Asha au ajutat Nokia să-şi consolideze cota de piaţă pe segmentul basic la 35% în trimestrul al doilea, cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani.
În timp ce divizia de smartphone-uri a Nokia încearcă încă să-şi facă loc pe o piaţă dominată de Samsung Electronics (Coreea de Sud) şi Apple (SUA), operaţiunile din zona tele­foanelor "de bază" este în creştere şi, mai mult, este profitabilă.
Nokia a vândut trimestrul trecut peste 70 de milioane de telefoane low cost, oferind spa­ţiu de manevră directorului general Setphen Elop, care mizează pe platforma software Windows Phone, dezvoltată de Microsoft, pentru revenirea pro­du­cătorului finlandez în top pe segmentul smartphone-urilor.
După o perioadă înde­lungată de scădere con­stantă a veniturilor şi cinci trimestre con­secutive de pierderi, Nokia şi-a găsit un punct de sprijin în divizia de tele­foa­ne entry-level. Mai mult, com­pania atrage clienţi care nu au mai deţinut un telefon mobil, care ar putea deveni fideli bran­du­lui atunci când vor trece la mo­dele mai scumpe, notează Bloomberg.
"Modelele Asha se vând destul de bine, o veste bună pentru ei din moment ce le dă timp să-şi consolideze divizia smartphone", comen­tea­ză pentru Bloomberg un analist financiar din Helsinki.
Nokia a vândut de şapte ori mai multe telefoane ieftine decât smartphone-uri în tri­mestrul al doilea, iar divizia entry-level a adus ve­nituri cu 49% mai ridicate, de 2,29 mld. euro.
Analistul Anshul Gupta de la compania de cer­cetare Gartner consideră că telefoanele Asha atrag clienţi în ţările aflate în curs de dez­voltare deoarece sunt asemănătoare smart­phone-urilor, însă costă mult mai puţin.
Unele modele Asha au touchscreen simi­lar modelelor mai scumpe, însă sistemul de ope­rare este mai puţin sofisticat, ca şi platfor­ma hardware, modelele fiind mult mai ieftin de produs. "Au aproape toate caracteristicile unui smart­phone: portal pentru descărcat aplicaţii, in­ter­faţă touch, integrare cu reţelele sociale - deci aceste telefoane sunt exact ca un smart­phone", explică Gupta.
Cele mai de succes modele par să fie Asha 305, cu un preţ de referinţă de 65 de euro, cel mai ieftin telefon Nokia cu touchscreen care acoperă întreaga lungime a telefonului, şi Asha 311, de 95 de euro, care are ecran tactil multi­touch, similar celor de pe smartphone-uri.
Piaţa telefoanelor entry-level a scăzut în tri­mestrul al doilea cu 15%, la 211 milioane de uni­tăţi vândute, potrivit companiei de cer­cetare Strategy Analytics. Vânzările Nokia pe acest segment au avansat însă cu 2%, la 73,5 milioane unităţi.
Acţiunile Nokia au crescut cu 66% din iulie, datorită optimismului generat de rezultatele din trimestrul al doilea, care au arătat vânzări peste estimări ale liniei de smartphone-uri Lumia. Acţiunile companiei s-au depreciat cu aproxiamtiv 90% din 2007, când Apple a lansat primul iPhone.
Nokia are acum o cotă de piaţă de sub 10% pe piaţa smartphone-urilor, unde Samsung şi Apple generează mai mult de jumătate din vânzări.
"Unii uită ceva important: vindem un milion de telefoane pe zi. Lumea se concentrează aproape miopic pe smartphone-uri", comentează Peter Skillman, directorul de design la Nokia.
Nokia va lansa cel mai probabil pe 5 septembrie următoarea linie de smartphone-uri Lumia, construite pe sistemul de operare Windows Phone 8 produs de Microsoft. Compania speră că succesul şi popularitatea Windows 8 vor creşte interesul consumatorilor pentru telefoanele Lumia.
Succesul companiei în zona dispozitivelor mai ieftine nu este garantat, tot mai mulţi producători făcându-şi apariţia pe piaţă cu telefoane concurente, bazate pe sistemul de operare Google Android. Samsung, care a preluat în acest an de la Nokia titlul de cel mai mare producător de telefoane, după 14 ani de dominaţie finlandeză, oferă de asemenea telefoane entry-level cu touchscreen, pentru a atrage clienţii de pe pieţele emergente.
Concurenţa tot mai dură este însă în beneficiul clienţilor, împingând preţurile în jos. Preţurile medii de vânzare ale telefoanelor entry-level produse de Nokia au scăzut cu 14% în trimestrul al doilea.
Nokia Asha 311