Crăciun, Cegedim: Cercetarea de piaţă în sănătate este direct afectată de situaţia din sistemul medical

Autor: Andreea Mindrila 22.08.2012

Industria cercetării de piaţă a avut anul trecut o evoluţie pozitivă comparativ cu cei doi ani precedenţi, şi chiar dacă rata de creştere a fost de doar o cifră, în contextul economiei locale, afectate de criză încă din 2009, acesta este un semnal pozitiv.

Totuşi, Petru Crăciun, directorul general al companiei de cercetare de piaţă Cegedim România, specializată pe industria de sănătate, spune că 2011 a fost un an mai greu decât anii precedenţi pentru că firma pe care el o conduce a fost direct afecta de situaţia din industria farmaceutică şi de sănătate.

Afacerile în scădere

"Cercetarea de piaţă, cel puţin în domeniul farmaceutic, nu avea cum să evolueze net diferit faţă de piaţa în sine, care a avut în 2011 un an mai greu decât 2010 sau 2009. Cifra de afaceri a companiei a scăzut uşor faţă de anul trecut (-3,5%), însă numărul proiectelor şi aşteptările clienţilor au crescut, ceea ce înseamnă că preţurile au avut puţin de suferit", spune Crăciun.

În 2011 Cegedim România a avut o cifră de afaceri de 23,2 milioane de lei, în scădere uşoară faţă de 2010, când compania a înregistrat un nivel al business-ului de 24 milioane lei, conform informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.În ceea ce priveşte profitul însă, acesta a avut un trend puternic descendent, pentru că dacă în 2010 era de 4,7 milioane lei, anul trecut a scăzut cu 60%, până la 1,8 milioane lei, potrivit aceleiaşi surse.

Crăciun spune că nici 2012 nu a debutat sub cele mai bune auspicii în domeniul farmaceutic.

"Aplicarea primei forme de claw-back - suprataxare datorată depăşirii bugetelor publice, în general subdimensionate faţă de necesar - este una excesivă, iar majoritatea companiilor riscă să se îndepărteze de dezideratul de bună cunoaştere şi bună întâmpinare a nevoilor pieţei, în încercarea de a traversa această nouă dificultate", consideră Crăciun.

Mai mult, directorul general al Cegedim spune cu convingere că dacă nu există o îmbunătăţire semnificativă la nivel macroeconomic vom asista la probleme în asistenţa cu medicamente, de tipul celor de dinainte de 2000, peste care s-a trecut poate prea uşor la momentul respectiv.

"Cercetarea pieţei nu poate decât să încerce să reziste ceva mai bine decât piaţa, însă este extrem de dificil".

"Nevoi există în continuare, mai trebuie lucrat la posibilităţi"

Contextul economic dificil de pe plan local, în care criza economică a afectat substanţial puterea de cumpărare a românilor, s-a reflectat direct în scăderea puternică a consumului. În intervalul 2009 - 2011, consumul a înregistrat un declin cumulat de aproximativ 20%.

Astfel, Crăciun spune că în 2011 a fost mai evidentă preocuparea clienţilor pentru problemele şi soluţiile pe termen scurt, fapt explicabil prin degradarea condiţiilor din piaţă.

"Până când sistemul de sănătate nu va deveni mai funcţional, este greu de mutat centrul de greutate pe problemele de perspectivă, care nu sunt nici puţine şi nici mici".

Directorul general al companiei de cercetare este de părere că există o oarecare tendinţă de încercare a unei înţelegeri mai bune a pieţei, dar nu se poate afirma că s-a modificat semnificativ atitudinea companiilor faţă de studiile de piaţă. El spune că "nevoi există în continuare, mai trebuie lucrat la posibilităţi".

Crăciun susţine că în ultima perioadă Cegedim a câştigat clienţi noi în segmentul companiilor nou-apărute sau mici, însă nu oferă exemple concrete. În principal clienţii Cegedim activează în sectorul de sănătate.

"Noi ne păstrăm dedicaţia pentru domeniul sănătăţii şi nu facem decât ocazional cercetări în alte domenii".

Cei mai importanţi jucători din sectorul cercetării de piaţă sunt Ipsos, GfK, Cegedim, Nielsen, Daedalus Millward Brown şi Mercury Research, care au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 64 milioane euro.