Cine sunt managerii pe umerii cărora apasă responsabilitatea câştigării licenţelor telecom vândute luna viitoare de ANCOM
Cartierele generale ale Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone sunt în tensiune înaintea licitaţiei din septembrie.
Pentru câteva zeci de persoane din departamentele de reglementare, tehnic, financiar şi juridic de la companiile Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone - cei mai mari jucători înscrişi în cea mai mare licitaţie de spectru radio organizată vreodată de statul român - vara aceasta a fost una fără concedii sau în care rarele minivacanţe au fost petrecute cu telefonul la ureche şi cu ochii aţintiţi în e-mail-uri şi orice posibilă ştire legată de "competiţie".
Miza licitaţiei este uriaşă pentru că în funcţie de câte "bucăţi" de spectru radio vor reuşi să câştige depinde şi ce servicii şi venituri şi profituri vor avea operatorii până în anul 2029. Cu cât vor reuşi să câştige mai mult spectru radio, cu atât vor putea operatorii să lanseze mai repede mai multe servicii, de o mai bună calitate şi viteză. De asemenea, şi un operator care ar avea în plan să facă un exit de pe piaţa din România are nevoie de cât mai multe blocuri de frecvenţă pentru a putea negocia un preţ cât mai mare. Piaţa potenţială pe care operatorii se bat are, potrivit estimărilor ZF, o valoare cumulată de aproximativ 40 de miliarde de euro pe întreaga durată acoperită de licitaţie.
În aceste condiţii în fiecare gigant telecom participant la licitaţie s-a creat câte o echipă care se ocupă de acest proiect, în care au fost implicate aproape toate departamentele, dar în care rolurile principale sunt deţinute de cele de reglementare, tehnic, financiar şi juridic.
Pentru oamenii prinşi în aceste echipe concediile au fost înlocuite de zeci de şedinţe, teleconferinţe cu acţionarii şi creionarea a zeci de scenarii de evoluţie a licitaţiei în prezentările Powerpoint.
Tensiunea care înconjoară licitaţia este enormă nu doar din cauza perioadei lungi pentru care se fac acum jocurile, ci şi pentru că miza financiară este una semnificativă - un singur operator poate ajunge la o notă de plată de peste 200 de milioane de euro la finele competiţiei.
În aceste condiţii, o presiune suplimentară pe echipele de proiect vine din partea cartierelor generale ale acţionarilor Cosmote, Orange şi Vodafone: manageri de la headquarter sunt cu ochii de la distanţă pe ce se întâmplă în România, dar sunt prezenţi şi la Bucureşti pentru şedinţe şi evaluări ale situaţiei. Probabil una dintre cele mai mari presiuni este resimţită de echipa Cosmote, care are în spate două headquartere în faţa cărora răspunde: cel al OTE - din Atena, şi cel din Bonn, al Deutsche Telekom.
Tensiunea care înconjoară acest subiect a fost amplificată şi de amânarea licitaţiei cu câteva luni, în contextul schimbării guvernului din luna mai. Noul executiv condus de Victor Ponta a adoptat cu întârziere hotărârea care dădea undă verde licitaţiei, iar pentru o vreme pe piaţă a existat şi întrebarea dacă noua putere nu are în plan să îl schimbe din funcţie pe Cătălin Marinescu, şeful instituţiei care gestionează întregul proces de vânzare.
În acest context, dar şi pentru că ANCOM a impus participanţilor - prin caietul de sarcini - reguli draconice în ce priveşte comunicarea publică pe acest subiect, operatorii evită să ofere detalii inclusiv despre oamenii care răspund de aceste proiecte. Totuşi, în mare parte, numele celor care răspund de aceste proiecte sunt cunoscute.
La Orange, liderul pieţei locale telecom, managerul care răspunde de acest proiect este Dorin Odiaţiu - care ocupă funcţia de Public Affairs, Partnerships And Wholesale Director. El lucrează pentru Orange încă din anul 1997.
La Vodafone, persoana care se ocupă de proiect este Florina Tănase, care este Senior Director Regulatory, Legal & Corporate Affairs al companiei. Ea a fost recrutată în acest an de Vodafone de la A&D Pharma Group, unde a deţinut poziţia de vicepreşedinte, Legal, fiind responsabilă de activităţile din zona juridică şi guvernanţă corporatistă pentru Grupul A&D Pharma, pentru zona Europei Centrale şi de Est.
Anterior ea a deţinut, pentru 3 ani, funcţia de Legal şi Regulatory Compliance Director al UPC - unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de cablu.
La RCS&RDS - o companie fondată de la zero de omul de afaceri Zoltan Teszari din Oradea care a ajuns la afaceri anuale de peste 700 mil. euro - managerul care se ocupă de licitaţie este Valentin Popoviciu - directorul de dezvoltare al companiei. El s-a angajat la RCS&RDS în 1998 ca branch manager în Constanţa.
Ce paşi urmează în licitaţie
- După acceptarea pe 20 august a candidaturilor venite din partea Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom, ANCOM urmează să comunice fiecărei firme în parte că a fost acceptată şi astfel statutul lor s-a schimbat, devenind din candidat ofertant.
- În această săptămână, ANCOM va evalua nivelul cererii agregate (iniţiale) de blocuri de frecvenţe în cadrul fiecărei categorii şi în funcţie de rezultat va decide care va fi următoarea etapă a licitaţiei. Este de aşteptat ca cererea de licenţe să fie mai mare decât oferta, având în vedere că e greu de presupus că operatorii au scris în oferta iniţială exact numărul de blocuri pe care doresc în realitate să-l obţină.
- ANCOM a comunicat anterior că "în cazul în care cererea este mai mare decât oferta, licitaţia propriu-zisă va începe la data de 10 septembrie 2012 cu rundele primare.
- După ce se va încheia licitaţia pentru blocurile de frecvenţă, ANCOM va organiza rundele de alocare a spectrului, runde pe parcursul cărora operatorii vor licita pentru poziţiile pe care şi le doresc în bandă.
- Rezultatele finale vor fi anunţate, cel mai probabil, în cursul lunii octombrie.
Reguli stricte: atenţie, se filmează şi se şi înregistrează audio. Fără imprimante de "acasă"
Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii a stabilit prin caietul de sarcini o serie de reguli stricte în ce priveşte modul de desfăşurare a evenimentului dar şi legate de conduita participanţilor la vânzarea de licenţe pentru a preveni eventuale înţelegeri între participanţi sau influenţarea membrilor Comisiei. Iată câteva dintre regulile impuse de ANCOM :
- Pe parcursul desfăşurării licitaţiei, activitatea ofertanţilor şi a Comisiei va fi supravegheată electronic folosind echipamente audio-video. Supravegherea nu va viza interiorul încăperilor rezervate fiecărui ofertant, fiind limitată la spaţiile comune (inclusiv căile de acces în încăperile rezervate ofertanţilor) şi la încăperea rezervată Comisiei. Înregistrările vor fi arhivate de ANCOM la încheierea procedurii.
- Toate rundele primare vor fi programate să se desfăşoare între orele 9.00 şi 16.00, în zilele lucrătoare. Fiecare ofertant trebuie să asigure în fiecare zi prezenţa permanentă a reprezentanţilor săi la locaţia aleasă pentru desfăşurarea procedurii de licitaţie începând cu ora 9.00 şi până la ora 16.00.
- Accesul reprezentanţilor ofertanţilor în locaţia licitaţiei va fi permis doar în următoarele condiţii: trei persoane cu împuternicire să semneze şi doi reprezentanţi fără drept de semnătură, nominalizaţi expres de către ofertanţi.
- În vederea depunerii ofertei într-o anumită rundă, un reprezentant al fiecărui ofertant va completa şi semna un formular specific de ofertă, în timpul stabilit pentru desfăşurarea rundei respective. Formularul va putea fi completat fie de mână, fie prin utilizarea sistemului electronic suport. În acest ultim caz, formularul, disponibil în sistemul electronic suport, va putea fi completat şi printat folosind exclusiv echipamentele IT puse la dispoziţia ofertantului în încăperea rezervată acestuia.
- Nu există limită minimă sau maximă de preţ pentru ofertele de alocare. Acestea trebuie să fie exprimate în euro.