Starcom Mediavest Group: Creşterea consumului este elementul minune care ar putea aduce piaţa de media pe plus

Autor: Andreea Mindrila 23.08.2012

Trendul descendent al pieţei locale de media a continuat în 2011 pentru al treilea an consecutiv, incertitudinea generată de instabilitatea politică şi situaţia economică dificilă afectând perspectiva de creştere a industriei media.

"Piaţa de media urmează, în mod firesc, evoluţia întregii pieţe de consum. Nu poţi menţine nealterate bugetele de media într-un segment de piaţă care scade pentru al doilea sau al treilea an consecutiv cu peste zece procente", spune Alexandra Iavorschi, associate managing director al Starcom MediaVest Group, agenţia de media a grupului de comunicare Leo Burnett.

Contextul economic dificil din ţara noastră a avut un impact semnificativ asupra consumului, care în perioada 2009-2011 a înregistrat un declin cumulat de aproximativ 20%. Din acest motiv, companiile şi-au reorganizat bugetele, iar prioritatea pentru sumele investite în comunicare şi marketing a scăzut semnificativ.

Alexandra Iavorschi este de părere că "din punct de vedere al pieţei de media, elementul "minune" care ar duce la o creştere a bugetelor investite este evident înscrierea consumului pe un trend ascendent".

În linie cu piaţa

Ea spune că în 2011 investiţiile s-au diminuat uşor comparativ cu 2010, la nivelul pieţei în ansamblu scăderea estimată variind între 2% şi 5%.

Agenţia Starcom MediaVest Group s-a încadrat în acelaşi trend pe care l-a urmat şi piaţa în general, cifra de afaceri obţinută anul trecut fiind de 31,6 milioane euro, cu 4,5% mai mică faţă de 2010, potrivit datelor oferite de Alexandra Iavorschi.

Totuşi, la nivel de profitabilitate, lucrurile stau semnificativ mai bine, profitul fiind de aproape 1,5 milioane euro, în creştere cu 75% comparativ cu anul precedent, conform informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Pentru acest an Alexandra Iavorschi estimează că agenţia va obţine o cifră de afaceri comparabilă cu cea din 2011, însă la nivel de piaţă situaţia este diferită.

"Până acum două luni am fi spus că piaţa se va stabiliza şi că ne aşteptăm la creşteri în partea a doua a anului generate de impactul alegerilor din toamnă. În clipa de faţă, există un sentiment de incertitudine cauzat de instabilitatea politică şi evoluţia relaţiilor cu UE. Evoluţia negativă a valorii leului va afecta de asemenea nivelul investiţiilor măsurate în euro. Sperăm că piaţa totală de media să atingă un nivel de 280 milioane euro".

Online-ul câştigă teren

Mediul online continuă să "muşte" din cotele de piaţă ale celorlalte canale de comunicare, consolidându-şi poziţia pe piaţa locală de media. Astfel, Internetul a avut în 2011 o cotă de piaţă de 11% din punct de vedere al cheltuielilor cu publicitatea, cunoscând un avans semnificativ faţă de anul 2010, când cota de piaţă era de 8,3%, potrivit informaţiilor din Media Fact Book, un studiu realizat de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe.

TV-ul a avut o cotă de piaţă de 64,7%. Deşi mediul online a înregistrat în ultima perioadă un ritm accelerat de expansiune, Alexandra Iavorschi este de părere că orizontul de timp necesar pentru o inversare a cotelor de piaţă întreTV şi online este prea îndepărtat pentru a fi relevant în acest an.

La nivel de tendinţe identificate pe piaţă, ea spune că "online-ul continuă să câştige teren în faţa celorlalte medii. Din păcate, o bună parte din creştere se duce pe .com (Google, Facebook), fără a contribui la creşterea reală a pieţei locale. De asemenea, văd o tendinţă spre plasări neconvenţionale în zona de TV, cu o evoluţie încurajatoare pe partea de sponsorizări şi produse integrate".

Agenţia Starcom MediaVest Group şi-a extins portofoliul de clienţi prin câştigarea unor companii din zona bunurilor alimentare de larg consum şi din sectorul farma.

Echipa, cel mai valoros asset

Obiectivele de business pentru acest an, spune associate managing director-ul agenţiei de media, vizează trei aspecte, respectiv clienţii, oamenii şi produsul.

Astfel, agenţia îşi propune să-şi consolideze baza actuală de clienţi şi să o extindă printr-o strategie clară de new business. La nivel de produs, obiectivul este creşterea constantă a valorii adăugate a serviciilor de media şi comunicare integrată, precum şi focusarea pe dezvoltarea de capabilităţi şi know-how în ariile care vor oferi clienţilor un avantaj competitiv.

În ceea ce priveşte echipa, Alexandra Iavorschi spune că aceasta va reprezenta permanent o prioritate.

"Echipa va fi întodeauna una dintre ariile mele prioritare, pentru că în această industrie este cel mai de valoare asset al unei agenţii, motorul esenţial de creştere şi dezvoltare".

În acest moment echipa Starcom MediaVest Group este formată din 40 de persoane.

"Facem angajări şi căutam constant oameni cu pasiune şi inteligenţă care să se alăture echipei noastre. În ultima perioadă am angajat atât media planneri de TV cât şi în departamentul de digital".

Agenţiile care formează grupul Leo Burnett sunt Leo Burnett&Target, Starcom MediaVest Group, iLeo Marketing Interactiv, Digital Star, The Geeks, The Practice, 23 Communication Ideas şi 2Parale, iar anul trecut au avut o cifră de afaceri cumulată de 54,3 milioane de euro, în scădere uşoară comparativ cu 2010, când nivelul business-ului a fost de 56,4 milioane euro.