Radu Timiş a renunţat la proiectul celor 200 de căruţe, dar îşi încearcă norocul cu laptele Mândruţa

Autor: Gabriel Razi 23.08.2012

Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri Cris-Tim, una dintre cele mai mari companii construite de la zero de un antreprenor român, a pus "la sertar" planul de relansare a brandului Matache Măcelaru prin intermediul unei reţele de 200 de "căruţe", unităţi mobile de retail, ce ar fi trebuit să vândă cârnaţi şi bere în zonele aglomerate din marile oraşe.

"Proiectul a fost oprit deo­cam­dată. A fost o problemă cu ob­ţinerea de aprobări pentru căruţe", explică Timiş, motivul pentru care a pus pe stop un proiect în care ar fi urmat să investească 8 milioane de euro.

La începutul acestui an antreprenorul a luat prin surprindere piaţa prin intenţia de a consolida brandul Matache Măcelaru - achiziţionat în ul­tima parte din 2011 - printr-o reţea de retail cu unităţi mo­bile, dar şi prin rea­me­najarea unuia din­tre magazinele proprii într-o mă­ce­lărie de lux.

Renunţarea la acest proiect este cu atât mai surprin­ză­toa­re cu cât Radu Timiş se declara la începu­tul anului foarte optimist în legătură cu acesta.

El anunţa la acel moment că va deschide câte patru noi unităţi de retail mobile în fiecare lună, astfel că până la sfârşitul anului ar fi ajuns să aibă 48 de astfel de "că­ruţe".

Dacă ar fi prins contur, miş­carea ar fi reprezentat o premieră pentru unul din marii jucători de pe piaţa mezelurilor, dar ar fi marcat şi intrarea Cris-Tim pe o piaţă complementară cu cea de fast-food, unde jocurile sunt făcute de gigantul american McDonald's.

Cu toate acestea, planurile antrepre­no­rului au fost date peste cap de mersul eco­nomiei din prima parte a anului. Dacă în pri­măvară antreprenorul de la Cris-Tim estima ca va reuşi să încheie anul 2012 cu o cifră de afaceri mai mare cu 30-40% faţă de anul anterior, acum el anunţă că după primele şase luni avansul businessului este de numai 2%.

"Noi avem pe primele şase luni vânzări cu 7% mai mici în volum, dar o creştere în valoare cu 2%. Nu am reuşit să mărim mai mult preţurile din cauza costurilor mari cu materia primă. Profitul pe întreg anul va fi afectat în proporţie de 20%", explică Radu Timiş, care a închis bilanţul pe 2011 cu o cifră de afaceri de 69 milioane de euro, în scădere cu 12,6% faţă de anul precedent.

Opreşte căderea

Deşi piaţa mezelurilor, care a ajuns la o valoare de 650 mil. euro, în scădere de la vârful de 1 miliard de euro din 2008, continuă să fie zguduită de consumul redus, Radu Timiş estimează că va termina anul cu un rulaj similar cu cel de anul trecut.

Vânzările Cris-Tim sunt însă susţinute de încasările ce vin din export, un segment de business care a ajuns să acopere apro­xi­mativ 20-25% din to­talul încasărilor. Radu Timiş a fost unul dintre primii antre­pre­nori din industria mezelurilor care a simţit opor­tunitatea livrărilor către marile economii din vestul Europei în contextul unui consum în cădere liberă în România.

Intră pe piaţa laptelui cu brandul "Mândruţa"

În căutarea unor motoare de creştere Cris-Tim va inaugura în următoarea perioadă o fabrică de lapte în localitatea Boldeşti-Scăieni, judeţul Prahova, la câţiva kilometri de Ploieşti. Investiţia a scos din conturile pro­du­cătorului de mezeluri 1,2 milioane de euro. Ideea afacerilor cu lapte a luat naştere în urmă cu şapte ani, atunci când an­tre­pre­norul român a cumpărat 100 de vaci din Franţa.

"Vom avea lapte sub brandul Mândruţa. Sis­temul de pro­duc­ţie al fabricii per­mite ca laptele pro­dus de cele 215 vaci din fermă să ajungă direct pe linia de producţie. Vom face anual 5.000 de litri de lapte pentru ca ulterior să ex­tin­dem la 10.000 de litri", spune Timiş.

Extin­de­rea pe piaţa laptelui nu este o pre­mieră în industria meze­lu­rilor din Ro­mâ­nia, având în vedere că şi alte com­panii pre­cum Angst (Sorin Minea) şi Uni­carm (Vasile Lu­cuţ) activează deja pe această piaţă.

Intenţia de a avea un business pe piaţa laptelui l-a determinat în urmă cu câţiva ani pe antreprenorul de la Cris-Tim să investească şi în agricultură. Acum el a ajuns să controleze 850 de hectare de teren agricol.

In­ves­ti­ţia în pro­duc­ţia agri­co­lă este co­nec­tată di­rect la bu­sinessul cu bo­vine, în con­diţiile în care recol­tele de lu­cernă, fân sau porumb sunt fo­lo­site ca nutreţuri pentru animale. "Ne dezvoltăm în continuare investiţia în acest sector", anunţă Timiş, fără să dea mai multe detalii.

Reduce costurile din fabrica de mezeluri cu "energie verde"

Sfârşitul aces­tui an va marca pentru Cris-Tim şi un prim pas făcut către "ener­gia ver­de", un proiect în­ceput în urmă cu aproximativ doi ani.

Astfel, Cris-Tim va pune în urmă­toa­rele luni în funcţiune o staţie de biogaz de 1 MW care va funcţiona în apropierea fabricii de mezeluri. "Fabrica este o investiţie de apro­ximativ 4 milioane de euro făcută în parteneriat cu o companie din Germania", explică Radu Timiş.

Cris-Tim va aproviziona staţia de biogaz cu resturile rămase în urma recoltelor agricole de pe cele 850 de hectare ale companiei pentru ca ulterior staţia să producă energie electrică pentru fabrica companiei. În aceste condiţii, antreprenorul estimează că va putea reduce costurile fixe ale unităţii de producţie cu aproximativ 25%.

Industria mezelurilor este unul din puţinele sectoare din economie unde antre­prenorii români continuă să facă jocurile. În ultimii ani afacerile de familie din industrie, precum Aldis, Angst, Unicarm, Marex sau Transavia s-au reor­ga­nizat permanent pentru a face faţă condiţiilor din piaţă.