Radu Timiş a renunţat la proiectul celor 200 de căruţe, dar îşi încearcă norocul cu laptele Mândruţa
Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri Cris-Tim, una dintre cele mai mari companii construite de la zero de un antreprenor român, a pus "la sertar" planul de relansare a brandului Matache Măcelaru prin intermediul unei reţele de 200 de "căruţe", unităţi mobile de retail, ce ar fi trebuit să vândă cârnaţi şi bere în zonele aglomerate din marile oraşe.
"Proiectul a fost oprit deocamdată. A fost o problemă cu obţinerea de aprobări pentru căruţe", explică Timiş, motivul pentru care a pus pe stop un proiect în care ar fi urmat să investească 8 milioane de euro.
La începutul acestui an antreprenorul a luat prin surprindere piaţa prin intenţia de a consolida brandul Matache Măcelaru - achiziţionat în ultima parte din 2011 - printr-o reţea de retail cu unităţi mobile, dar şi prin reamenajarea unuia dintre magazinele proprii într-o măcelărie de lux.
Renunţarea la acest proiect este cu atât mai surprinzătoare cu cât Radu Timiş se declara la începutul anului foarte optimist în legătură cu acesta.
El anunţa la acel moment că va deschide câte patru noi unităţi de retail mobile în fiecare lună, astfel că până la sfârşitul anului ar fi ajuns să aibă 48 de astfel de "căruţe".
Dacă ar fi prins contur, mişcarea ar fi reprezentat o premieră pentru unul din marii jucători de pe piaţa mezelurilor, dar ar fi marcat şi intrarea Cris-Tim pe o piaţă complementară cu cea de fast-food, unde jocurile sunt făcute de gigantul american McDonald's.
Cu toate acestea, planurile antreprenorului au fost date peste cap de mersul economiei din prima parte a anului. Dacă în primăvară antreprenorul de la Cris-Tim estima ca va reuşi să încheie anul 2012 cu o cifră de afaceri mai mare cu 30-40% faţă de anul anterior, acum el anunţă că după primele şase luni avansul businessului este de numai 2%.
"Noi avem pe primele şase luni vânzări cu 7% mai mici în volum, dar o creştere în valoare cu 2%. Nu am reuşit să mărim mai mult preţurile din cauza costurilor mari cu materia primă. Profitul pe întreg anul va fi afectat în proporţie de 20%", explică Radu Timiş, care a închis bilanţul pe 2011 cu o cifră de afaceri de 69 milioane de euro, în scădere cu 12,6% faţă de anul precedent.
Opreşte căderea
Deşi piaţa mezelurilor, care a ajuns la o valoare de 650 mil. euro, în scădere de la vârful de 1 miliard de euro din 2008, continuă să fie zguduită de consumul redus, Radu Timiş estimează că va termina anul cu un rulaj similar cu cel de anul trecut.
Vânzările Cris-Tim sunt însă susţinute de încasările ce vin din export, un segment de business care a ajuns să acopere aproximativ 20-25% din totalul încasărilor. Radu Timiş a fost unul dintre primii antreprenori din industria mezelurilor care a simţit oportunitatea livrărilor către marile economii din vestul Europei în contextul unui consum în cădere liberă în România.
Intră pe piaţa laptelui cu brandul "Mândruţa"
În căutarea unor motoare de creştere Cris-Tim va inaugura în următoarea perioadă o fabrică de lapte în localitatea Boldeşti-Scăieni, judeţul Prahova, la câţiva kilometri de Ploieşti. Investiţia a scos din conturile producătorului de mezeluri 1,2 milioane de euro. Ideea afacerilor cu lapte a luat naştere în urmă cu şapte ani, atunci când antreprenorul român a cumpărat 100 de vaci din Franţa.
"Vom avea lapte sub brandul Mândruţa. Sistemul de producţie al fabricii permite ca laptele produs de cele 215 vaci din fermă să ajungă direct pe linia de producţie. Vom face anual 5.000 de litri de lapte pentru ca ulterior să extindem la 10.000 de litri", spune Timiş.
Extinderea pe piaţa laptelui nu este o premieră în industria mezelurilor din România, având în vedere că şi alte companii precum Angst (Sorin Minea) şi Unicarm (Vasile Lucuţ) activează deja pe această piaţă.
Intenţia de a avea un business pe piaţa laptelui l-a determinat în urmă cu câţiva ani pe antreprenorul de la Cris-Tim să investească şi în agricultură. Acum el a ajuns să controleze 850 de hectare de teren agricol.
Investiţia în producţia agricolă este conectată direct la businessul cu bovine, în condiţiile în care recoltele de lucernă, fân sau porumb sunt folosite ca nutreţuri pentru animale. "Ne dezvoltăm în continuare investiţia în acest sector", anunţă Timiş, fără să dea mai multe detalii.
Reduce costurile din fabrica de mezeluri cu "energie verde"
Sfârşitul acestui an va marca pentru Cris-Tim şi un prim pas făcut către "energia verde", un proiect început în urmă cu aproximativ doi ani.
Astfel, Cris-Tim va pune în următoarele luni în funcţiune o staţie de biogaz de 1 MW care va funcţiona în apropierea fabricii de mezeluri. "Fabrica este o investiţie de aproximativ 4 milioane de euro făcută în parteneriat cu o companie din Germania", explică Radu Timiş.
Cris-Tim va aproviziona staţia de biogaz cu resturile rămase în urma recoltelor agricole de pe cele 850 de hectare ale companiei pentru ca ulterior staţia să producă energie electrică pentru fabrica companiei. În aceste condiţii, antreprenorul estimează că va putea reduce costurile fixe ale unităţii de producţie cu aproximativ 25%.
Industria mezelurilor este unul din puţinele sectoare din economie unde antreprenorii români continuă să facă jocurile. În ultimii ani afacerile de familie din industrie, precum Aldis, Angst, Unicarm, Marex sau Transavia s-au reorganizat permanent pentru a face faţă condiţiilor din piaţă.