Brand Management: Indoor-ul rămâne cea mai bună metodă de a face publicitate aproape de raft

Autor: Andreea Mindrila 26.08.2012

Publicitatea indoor este un sector care în ultimii doi ani a avut o evoluţie favorabilă, deşi contextul economic a fost unul dificil din cauza crizei financiare care a condus la scăderea consumului.

Companiile se orientează către publicitatea indoor pentru că prin acest mediu de comunicare reuşesc să eficientizeze utilizarea bugetelor de promovare, astfel mesajul fiind transmis doar către publicul ţintă vizat.

"A luat amploare indoor-ul pe hypermarket-uri, clienţii concentrându-se pe creşterea vânzărilor la raft, per brand. Bugetele au fost reajustate şi redistribuite pe o planşă mai mare de suporturi indoor. Astfel, prin prisma dimensiunii suporturilor expuse, indoor-ul rămâne cea mai bună modalitate de a face publicitate aproape de raft, înainte de intrarea în magazin", spune Laurenţiu Jiga, managing director în Europa Centrală şi de Est al Brand Management.

Brand Management este unul dintre principalii jucători din domeniul publicităţii indoor pe segmentele de lanţuri de retail şi mall-uri, activând atât pe piaţa locală cât şi în Europa Centrală şi de Est.

Investiţii masive

Compania a fost înfiinţată în 2004, iar la scurt timp Brand Management a început procesul de expansiune, prin deschiderea biroului din Bulgaria.

"În august 2006 am deschis biroul din Sofia cu 35.000 euro, iar în 2009 am continuat cu deschiderea biroului din Praga, investiţia fiind de 60.000 euro. În prezent, investiţia totală în cele două ţări depăşeşte 250.000 euro", spune Jiga.

Brand Management a avut anul trecut o cifră de afaceri pe grup de 1,5 milioane euro, nivelul business-ului la nivel local fiind de 1.060.000 euro, potrivit informaţiilor oferite de Larenţiu Jiga.

Cifra de afaceri obţinută în România a scăzut cu 12% comparativ cu 2010, însă pentru acest an estimările sunt favorabile, managing director-ul companiei de publicitate indoor preconizând o creştere uşoară, de 3%. Creşterea este susţinută de investiţiile realizate de Brand Management la începutul acestui an.

"Între ianuarie-martie 2012 am investit 50.000 euro în noi suporturi similare celor din outdoor, din dorinţa de a optimiza costurile de producţie şi expunere a unor campanii care pot fi aduse cu uşurinţă din outdoor în indoor pe dimensiuni similare. Astfel, am sporit valoarea investiţiilor în România cu 70% comparativ cu 2011".

Jiga spune că expunerile pe o suprafaţă mare - scările rulante, faţadele de mall şi patinoar - au un impact mai mare asupra publicului vizitator, iar proiectele cu implicarea directă a vizitatorilor (concursuri, sampling-uri) fac din indoor un mediu interactiv între produs şi posibilul cumpărător.

Suporturile digitale, o nouă tendinţă

Jiga explică faptul că trebuie să se facă o delimitare clară între impactul şi audienţa unui proiect de indoor, pentru că există campanii care se axează pe afişajul tradiţional, mai ieftin, cu o suprafaţă de expunere mai redusă, dar prin care se obţine o acoperire naţională, şi campanii care se concentrează pe 1-2 locaţii din Bucureşti, pentru care se alocă tot bugetul.

"Tipul de campanie diferă în funcţie de client şi de ceea ce vrea acesta să comunice".

O noutate pe piaţa de publicitate indoor, este de părere Jiga, este faptul că se conturează tendinţa tot mai mare de utilizare a suporturilor digitale.

Printre proiectele de indoor realizate în acest an de Brand Management se numără campania Visa Jocurile Olimpice prin care au fost decorate uşile de acces ale hypermarket-urilor. Tot în cadrul acestui proiect în AFI Cotroceni s-a decorat patinoarul şi s-au amplasat steaguri în zona food court. O altă campanie este Dero flori balsam realizată pentru Unilever, prin care au fost decorate uşile de acces ale hipermarket-urilor, această campanie implicând şi un proiect special - construirea unei arcade de flori.

Brand Management s-a ocupat în România de managementul campaniilor indoor pentru clienţi precum Nokia, Unilever, ING Bank şi ING Asigurări de Viaţă, Nestle, Procter & Gamble, Millenium Bank, Kraft, Nivea, Ursus, BRD, Subaru, Vodafone, Master Card, DHL, Aviva, McDonalds, L'Oreal, sau Romtelecom.

Jiga spune însă că marii spenderi de publicitate din sectoarele FMCG, telecom, sectorul bancar şi industria auto se regăsesc în toate cele trei ţări unde compania este prezentă.

Locaţiile sunt cele mai importante

"Având în vedere condiţiile actuale de piaţă, clienţii se orientează nu după noutăţile în materie de suporturi, ci după locaţiile care generează un trafic foarte bun şi oferă spaţii mari de expunere la costuri optime, asigurând astfel eficienţa unei campanii".

Brand Management are în total în cele trei ţări 25 de angajaţi (11 în România, 9 în Bulgaria şi 5 în Cehia).

Jiga spune că pe cele trei pieţe unde Brand Management este prezentă preţurile practicate sunt diferite, în funcţie de nivelul de trai şi de nivelul bugetelor alocate pentru advertising. În Bulgaria, investiţiile în campanii sau locaţii sunt mai mici comparativ cu cele realizare în Romania, iar cehii sunt mult mai dezvoltaţi decât românii ca şi locaţii.

"Preţurile sunt în acord cu nivelul de trai. Bulgaria se află pe locul trei, după care se află România pe locul doi, cel mai ridicat nivel de trai fiind în Cehia. Piaţa din România este deja formată pe partea de publicitate indoor, Bulgaria este încă în formare, iar în Cehia suntem primiţi cu mare optimism, dar conservatorismul marketerilor se resimte din plin".

Alte companii care activează pe piaţa românească de publicitate indoor sunt Indoor Media, Elevate, Monopoly, Info Sănătate şi Oops Media.