Foese, Ford: În Germania este foarte scump de produs maşini. De aceea am venit la Craiova, unde am primit şi ajutoare de stat

Autor: Bogdan Alecu 27.08.2012

În timp ce salariul mediu semnificativ mai mic decât în Germania îi atrage, costurile ridicate cu transportul şi infrastructura slab dezvoltată îi pot ţine la distanţă pe investitorii străini, este de părere Karsten Foese, unul dintre inginerii-cheie ai Ford care a lucrat la B-Max.

Salariile mai mici decât în Vest şi ajutoarele de stat primite de investitori pe piaţa locală au fost punctele forte ale României atunci când Ford a luat decizia de a prelua uzina auto de la Craiova în toamna anului 2007, an în care constructorul american avea nevoie de noi fabrici pentru a face faţă cererii europene.

"Koln e epuizat din punctul de vedere al capacităţii de producţie deoarece acolo se produce Fiesta. În plus, în România s-au primit ajutoare din partea statului, iar costurile de producţie sunt mici", a spus Karsten Foese, manager body&engineering, unul dintre cei aproape 100 de ingineri care au făcut timp de aproape şase luni "naveta" cu avionul în fiecare săptămână de la Koln din Germania la Craiova.

De zece ori mai ieftini decât germanii

La nivelul industriei auto salariile în România, de aproape 6 dolari pe oră, sunt de aproape zece ori mai mici decât cele din Germania, unde acestea se apropie de 60 de dolari pe oră, diferenţa fiind însă reprezentată şi de faptul că la noi încă sunt mulţi muncitori pe banda de asamblare, în timp ce în Germania uzinele auto sunt automatizate şi implicit au cerere mai mare de personal calificat. Salariul mediu net în România este de 350 de euro pe lună, în timp ce în Germania este de peste 1.600 de euro. În ceea ce priveşte salariile inginerilor, pe piaţa locală acestea sunt în general cuprinse între 600 şi 800 de euro pe lună, în timp ce în Germania sunt de peste 2.500 - 3.000 de euro.

"În Germania în acest moment este foarte scump de produs maşini. Acolo pentru a supravieţui constructorii auto apelează la automatizări, astfel încât numărul angajaţilor să nu fie prea mare. Pe de altă parte, în România există dezavantajul costului de transport către Vest", a declarat inginerul de la Ford.

Însă, în timp ce costurile sunt mici, acest avantaj în faţa Vestului este anulat într-o anumită măsură de o serie de dezavantaje, din perspectiva nemţilor.

"Din punctul de vedere al unui vest-european România are două mari probleme - infrastructura şi gunoaiele. Peste tot unde mergi în natură în România găseşti gunoaie aruncate şi este foarte enervant, mai ales că este o ţară frumoasă. Spre exemplu, am văzut cum cineva a aruncat din maşină o sticlă de plastic pe jos în timp ce aşteptam să treacă trenul. În Germania pentru aşa ceva era imediat amendat", a spus Karsten Foese. Inginerul Ford şi-a petrecut vacanţa în această vară în România. A intrat în ţară cu rulota pe la Oradea, a vizitat Sibiul, Sighişoara şi Valea Prahovei, pentru a ajunge după aceea în Delta Dunării. Pe de altă parte, el a spus că "România nu poate fi considerată o ţară «rea» când am văzut de multe ori oameni la terase care îşi lăsau pe masă telefonul şi portofelul şi plecau chiar şi pentru perioade scurte de timp".

Pentru cei tineri

În ceea ce priveşte modelul B-Max, Karsten Foese a fost responsabil direct de proiectarea şasiului maşinii, opera­ţiu­ne considerată a fi şi cea mai complicată în condiţiile în care automobilul nu dispune de stâlpul central dintre portiere. Acesta are ca rol atât rigidizarea caroseriei, necesară pentru o ţinută de drum cât mai bună, cât şi siguranţa în cazul unui impact lateral.

"Ford-B-Max a fost proiectat în funcţie de client, s-a dorit un automobil dinamic, plăcut la condus, dar care să aibă şi emisii reduse de dioxid de carbon. Clientul-ţintă pentru noul model sunt familiile tinere cu unu sau doi copii, sau cei de peste 50 de ani, ai căror copii au plecat de acasă şi doresc un automobil spaţios, dar suficient de mic pentru traficul urban", a spus Karsten Foese. Printre caracteristicile maşinii se regăseşte şi posibilitatea plierii scaunului pasagerului din dreapta şoferului pentru a se crea o suprafaţă plană cât mai lungă pentru atunci când este nevoie de transportul unor obiecte mai lungi.

Gama B-Max va fi completată în perioada imediat următoare şi de o cutie de viteze cu şase trepte pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri şi 120 CP. "Acum s-a preferat o transmisie cu cinci trepte deoarece este mai uşoară, mai ieftină şi asigură o frecare mai redusă, dar avem în proiect introducerea şi uneia cu şase trepte ca la Focus", a spus inginerul Ford. De asemenea, este în lucru şi o cutie automată PowerShift pentru motorul EcoBoost, dar nu există o dată sigură pentru lansarea acesteia.

B-Max dispune de o serie de dotări specifice automobilelor din segmentul premium precum sistemul audio Sony cu opt incinte acustice, sistem Keyless de pornire a motorului, cameră video pentru marşarier şi tapiserie din piele. În plus, B-Max este primul model Ford echipat cu sistemul Sync realizat în colaborare cu Microsoft care apelează serviciul de urgenţă în cazul unui accident, când fie se declanşează un airbag, fie este tăiată alimentarea cu combustibil a motorului. "Ford nu are în plan să echipeze B-Max cu viitorul motor EcoBoost de 1,5 litri şi 180 CP deoarece propulsorul este prea puternic pentru o maşină ce se vrea a fi de familie. Cine achiziţionează un B-Max doreşte o maşină practică şi economică, nu una sport", a spus inginerul de la Ford. Contrar zvonurilor din piaţă, cei de la Ford nu au în plan un Grand B-Max cum este cazul lui C-Max sau al rivalului Renault Modus.