Prăjişteanu, MEC: Într-o variantă optimistă, anul acesta vedem o piaţă de media în stagnare

Autori: Andreea Mindrila , Cristina Roşca 27.08.2012

Pentru piaţa locală de media 2011 a fost al treilea an consecutiv de scădere, şi deşi declinul s-a mai temperat, estimările pentru acest an vizează, în cel mai favorabil scenariu, doar o stagnare a pieţei.

"Chiar dacă scăderea nu a mai fost de două cifre, ca în anii precedenţi, 2011 a fost un an dificil pentru toată lumea. Ca urmare a măsurilor de austeritate luate în 2010, precum scăderea salariilor din sectorul public sau majorarea TVA-ului, puterea de cumpărare a scăzut şi astfel s-a redus consumul populaţiei, cu implicaţii directe asupra bugetelor investite în comunicare în 2011", spune Bogdan Prăjişteanu, managing director al agenţiei de media MEC (Mediaedgecia) din cadrul grupului de comunicare Ogilvy Group România.

El estimează că piaţa de media a avut anul trecut o valoare de 320-325 milioane euro, înregistrând o contracţie de 6% comparativ cu anul anterior.

Bugetele merg acolo unde merg şi consumatorii

Bugetele de marketing şi comunicare au fost primele cheltuieli pe care companiile le-au redus sau le-au tăiat complet în încercarea de a face faţă mai uşor situaţiei economice din ţara noastră, afectată de criza economică încă din anul 2009.

Prăjişteanu consideră că dacă la sfârşitul lui 2011 situaţia pieţei de media părea uşor optimistă, din cauza condiţiilor macroeconomice, lucrurile nu mai par la fel de limpezi.

"Realităţile din zona euro crează o stare de nesiguranţă, iar investitorii de publicitate sunt reticenţi când vine vorba de bugetele de comunicare pentru 2012".

Directorul MEC spune că analizând scenariul din primele trei luni, televiziunea va rămâne la nivelul anului trecut, presa va continua trendul descrescător (probabil 5%), iar radioul va stagna, într-un scenariu optimist. Dat fiind anul atipic, cu alegeri electorale, outdoor-ul ar putea avea şansa lui pentru o creştere minimă. Singurul mediu care ar putea creşte în 2012 ar fi online-ul, cu până la 10%, impulsionat îndeosebi de piaţa de search şi social media, estimează Prăjişteanu.

"Nevoia de informaţii precum şi explozia socializării în mediul online aduc foarte mulţi oamenii în aceste zone, ceea ce face ca interesul advertiserilor pentru aceste medii să crească. În fond, bugetele de comunicare merg acolo unde merg şi consumatorii. Per ansamblu, într-o variantă optimistă, anul acesta vedem o piaţă de media în stagnare, dar foarte probabil putem să asistăm şi la al patrulea an consecutiv de scădere a pieţei de publicitate".

Afaceri în uşoară creştere

Agenţia de media MEC a câştigat în ultima perioadă clienţi noi din categoria produselor farmaceutice, din zona produselor de mâncare, băutură şi industria de entertainment.

MEC a avut anul trecut o cifră de afaceri de 132 milioane lei, în uşoară creştere faţă de 2010, când veniturile au fost de 130 milioane lei, conform informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. La acest nivel al business-ului, agenţia de media a obţinut un profit de 2,4 milioane lei, potrivit aceleiaşi surse.

Investiţiile în publicitate sunt direct relaţionate cu evoluţia consumului populaţiei.

"Până când creşterea consumului nu este reluată, este improbabil să asistăm la majorarea bugetelor investite în comunicare. Aşadar, elementul minune este consumul, care poate creşte prin mărirea veniturilor populaţiei", este de părere Prăjişteanu.

În ultimii trei ani consumul a înregistrat un declin cumulat de aproape 20%, ceea ce s-a reflectat cel mai acut la nivelul cheltuielilor de advertising alocate de companii.

Planuri de creştere a echipei în 2012

În pofida situaţiei mai dificile din industria de media, Prăjişteanu spune că într-o agenţie de media, angajările reprezintă un proces continuu.

"E nevoie de specialişti care să acopere noile discipline date de noile oportunităţi de comunicare, iar în agenţia MEC, departamentul MEC Interaction a ajuns de la 5 oameni în 2010 la 7 oameni în prezent, cu planuri de creştere şi în 2012".

Numărul mediu de salariaţi ai agenţiei Mediaedgecia a fost în 2011 de 37, potrivit datelor de pe Ministerul de Finanţe.

Piaţa de media se "reîmprospătează" continuu cu oamenii din tânăra generaţie, oamenii activi, conectaţi la noile tehnologii şi la noile mijloace de comunicare, spune managing director-ul MEC.

"Putem vorbi mai degrabă de "optimizarea" unui mix între oamenii cu experienţă în media clasică, cu deschidere către noile trenduri, şi cei noi care vin cu forţe proaspete, mulţi dintre ei utilizatori nativi ai noilor tehnologii".

Agenţia MEC este parte a grupului de comunicare Ogilvy Group România, care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 62 milioane euro, potrivit unei estimări a ZF pe baza datelor oferite anterior de companie.

Printre agenţiile de media de pe piaţa locală se numără Media Investment (The Group), Zenith (Centrade Saatchi & Saatchi), Starcom MediaVest Group (Leo Burnett) şi Initiative (Lowe).