Mega Image atacă segmentul magazinelor de proximitate. Belgienii au ajuns la 34 de unităţi în Bucureşti şi se uită la provincie

Autor: Cristina Roşca 28.08.2012

Retailerul belgian Mega Image a deschis în acest an 24 de magazine de proximitate Shop&Go, din care trei doar vinerea trecută. Compania care a lansat unul dintre cele mai ambiţioase planuri de expansiune de pe piaţa locală a mizat în ultima perioadă pe extinderea rapidă a formatului Shop&Go, magazine de proximitate de doar câteva zeci de metri pătraţi, care fac concurenţă directă celor circa 70.000 de magazine de bloc şi chioşcuri de pe piaţa locală. După ieşirea lanţului de circa 800 de magazine Mic.ro de pe piaţa locală, care este planul Mega Image pe acest segment, estimat de ZF la 7-8 mld. euro?

"Pentru noi, intrarea pe piaţa magazinelor de dimensiuni mai mici, de convenienţă, cu un nou concept - Shop&Go - reprezintă un nou pas în dezvoltarea reţelei Mega Image. Shop&Go este magazinul de lângă casă, practic, destinat să atragă clienţii din imediata lui apropiere şi care le oferă acestora posibilitatea de a face cumpărături rapide", spune Raluca Alexandrescu, directorul de marketing al Mega Image. Ma­gazinele Shop&Go au o suprafaţă de vânzare de 90 - 150 de metri pătraţi, de până la cinci ori mai mici decât supermarketurile sub brandul Mega Image.

Retailerul belgian a intrat pe piaţa locală în urmă cu mai bine de un deceniu şi deţine două formate de magazine - supermarketurile Mega Image şi magazinele de proximitate Shop&Go. Compania a mizat încă de la intrarea pe piaţă pe formatul de supermarketuri, abia în 2010 fiind deschis primul magazin Shop&Go.

"În prezent sunt deschise un număr de 34 de magazine Shop&Go, din care 9 au fost deschise în 2011, unu în 2010 şi restul în 2012. Primul magazin Shop&Go a fost deschis în 2010", a mai precizat reprezentanta Mega Image. Retailerul belgian a fost prezent până anul trecut şi cu un alt format, respectiv magazinele de tip discount Red Market. Acestea din urmă au fost redenumite în 2011în Mega Image, brand-ul de supermarketuri al companiei.

Parteneriate pentru mai multe magazine

Ulterior, reţeaua a început să mizeze pe cele două formate ce i-au rămas în portofoliu pentru ca în acest an să apese pedala de acceleraţie la deschiderile de magazine de proximitate. Iniţial Mega Image a dezvoltat singură lanţul Shop&Go, însă în ultima perioadă compania a pus la punct un parteneriat pentru dezvoltarea reţelei.

Belgienii explică faptul că nu este vorba de o franciză, ci de un parteneriat.

Potrivit anunţului făcut de Mega Image pentru căutarea de parteneri retailerul pune la dispoziţie spaţiul comercial utilat, stocul de marfă, plata chiriei şi a utilităţilor, logistica şi marketingul. Partenerul trebuie să opereze magazinul în numele Mega Image, împreună cu angajaţii săi. În funcţie de rezultatele magazinului, acesta va primi în fiecare lună un venit sigur. Nu este însă precizată această sumă.

"Partenerii noştri pentru dezvoltarea reţelei Shop&Go sunt mici antreprenori care creează o strânsă legătură cu comunitatea în care este amplasat magazinul." Astfel, reprezentanţii Mega Image mai spun că această colaborare este benefică atât pentru partener, cât şi pentru Mega Image: micii antreprenori au avantajul de a dezvolta o afacere de familie fără riscurile de a porni de la zero, beneficiind de know-how-ul belgienilor, iar Mega Image beneficiază de avantajul de a avea un ritm de expan­siune mult mai alert şi de a-şi de­servi clienţii prin inter­mediul par­tenerului său care menţine o legătură mult mai strânsă cu aceştia. "De regulă, partenerul Shop&Go şi angajaţii acestuia locuiesc în proximitatea magazinului." Decizia asupra amplasării unui astfel de magazin îi aparţine companiei Mega Image. Retailerul permite şi transformarea unui magazin deja existent în Shop&Go.

Shop&Go şi în provincie

Conceptul Shop&Go a fost dezvoltat până acum doar în Bucureşti, însă reprezentanţii Mega Image spun că "începutul este unul promiţător" şi nu exclud "extinderea în viitor şi în alte localităţi".

Primele magazine Shop&Go din România au fost deschise de Mega Image şi operate de companie, ele fiind ulterior date spre administrare unor comercianţi-parteneri. În prezent, toate magazinele sub acest brand sunt operate în sistem de parteneriat Mai mult, expansiunea viitoare se va face după acelaşi model, respectiv magazinele urmează a fi deschise în sistem de parteneriat.

"Partenerii au acces la sistemul de aprovizionare Mega Image, îşi gestionează singuri comenzile de marfă, dar nu se pot aproviziona decât prin canalele Mega Image şi doar din sortimentaţia prestabilită de Mega Image", explică Raluca Alexandrescu.

Câteva sute de mii de euro pentru un magazin

Belgienii nu doresc să ofere inf­or­maţii pri­vind investiţia necesară des­­­chiderii unui magazin Shop & Go, însă potrivit esti­mă­ri­lor ZF suma se ridică la câ­teva sute de mii de euro.

Retailerul spune că deşi în prezent ope­rează magazinele în sistem de parteneriat, pe viitor se gândeşte să lanseze şi un sistem de fran­ciză. "Avem pre­gă­tită o so­lu­ţie de franciză, iar în acest moment lucrăm la pre­gătirea contractului de franciză pe care îl vom putea oferi în viitor candidaţilor."

Grupul Delhaize oferă în Belgia şi Grecia magazine în sistem de franciză, dar este un alt tip de program şi un alt tip de magazine decât cel dezvoltat de Shop & Go în România. Com­pania deţine formatul de magazin de convenienţă în multe state din Europa.

În ceea ce priveşte planurile pentru piaţa locală reprezentanţii retailerului nu oferă cifre, însă spun că "procesul de extindere a lanţului Shop & Go face parte din strategia noastră de ex­pansiune şi este coordonat de Mega Image".

Încă 10-20 de magazine până la finalul anului

Potrivit informaţiilor deţinute de ZF, compania urmează să mai deschidă până la finalul acestui an alte 10-20 de magazine Shop & Go, urmând a dezvolta în paralel şi supermarketuri Mega Image. Reţeaua a ajuns pe ambele formate la un total de 151 de magazine, cu 47 mai multe decât la începutul acestui an. Până la finalul acestui an urmează a mai fi deschise alte 30-35 de unităţi în total, potrivit surselor ZF.

În urmă cu câteva luni, Xavier Piesvaux, directorul general al lanţului de magazine în România, spunea că retailerul ar putea termina anul viitor cu un total de 300 de magazine, dublu faţă de cât numără în prezent reţeaua.

Iniţiativa retailerului de a miza pe magazinele de proximitate vine în contextul în care retailerul Mic.ro, controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu, a intrat în faliment şi a închis toate cele circa 800 de magazine. Acesta a fost cel mai ambiţios proiect menit să transforme retailul modern, puternic fragmentat.

Acest segment de piaţă a fost puternic afectat de criza financiară din ultimii ani şi de expansiunea rapidă a retailerilor moderni care au susţinerea financiară a com­paniilor-mamă. Astfel, în ultimii ani peste 6.000 de astfel de magazine au tras obloanele.

Spre deosebire de antreprenorii români însă, Mega Image are în spate o companie puternică financiar care poate finanţa expansiunea lanţului pe piaţa locală. Belgienii au obţinut anul trecut în România afaceri de 288 mil. euro, în creştere cu 37% comparativ cu anul anterior.