Creşterea costurilor şi întârzierea plăţilor au determinat insolvenţa edy Spedition, spun jucătorii din piaţă. Toţi transportatorii sunt afectaţi

Autor: Bogdan Alecu 28.08.2012

Creşterea preţului la motorină cu aproape zece procente faţă de începutul anului şi întârzierile de până la patru luni la plata facturilor către transportatori sunt principalele probleme cu care s-au confruntat în acest an firmele de de profil, intrarea edy Spedition în insolvenţă, cel mai mare transportator din România, cu un business de 70 mil. euro, fiind cel mai bun exemplu în acest sens.

Numai preţul la motorină a crescut din ianuarie şi până acum de la 5,68 de lei până la 6,2 lei pe litru.

"Transportatorii nu au nicio apărare în faţa creşterii costurilor, cum ar fi cele legate de com­bustibili, dar şi în faţa neseriozităţii fir­me­lor pentru care se transportă marfa, în con­diţiile în care întârzierile la plată ajung chiar şi la peste 120 de zile", a spus Augustin Hagiu, con­sultant pe probleme de transpor­turi. Numit consilier personal al directorului ge­neral al Autorităţii Rutiere Române (ARR), Augustin Hagiu s-a autosuspendat începând cu data de 15 iunie din funcţia de preşedinte al Federaţiei Opera­torilor Români de Transport (FORT) şi al Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR). El a subliniat că dacă în cazul firmelor de tran­sport, pasageri clienţii plătesc pe loc fie un bilet, fie un abonament, la marfă termenele de plată ajung şi la patru luni, timp în care firma de trans­port trebuie să plătească motorina, sa­la­riile, taxele, service-ul şi anvelopele la ca­mioa­ne.

"Situaţia este dramatică la nivelul întregii in­dustrii, în condiţiile în care 60-70% din com­paniile de transport marfă au probleme la plata serviciilor curente, deoarece nu încasează banii de la clienţi", a spus Augustin Hagiu. Printre măsurile luate de Guvern a fost înca­sa­rea TVA-ului la plata facturii, însă în opinia fostu­lui preşedinte al FORT statul trebuie să reducă şi termenele de plată pentru a combate evaziunea fiscală.

Problema termenelor de plată prea lungi este adusă în discuţie şi de executivul firmei de tran­sport Dunca Expediţii. "Companiile de tran­sporturi traversează în acest moment o pe­rioa­dă dificilă şi există o sumă de factori care afec­tează businessul, inclusiv preţul în creştere la combustibil. În plus, sunt puţine firme care tra­tează cu seriozitate transportatorii, ma­jo­ri­tatea ne tratează ca pe o cenuşăreasă", a spus Con­stantin Daminescu, director executiv al Dunca Expediţii.

Marele căzut

Compania edy Internaţional Spedition a intrat în procedură de insolvenţă la începutul acestei luni, potrivit datelor de pe site-ul tribunalului Hunedoara, pe data de 2 august fiind admisă cererea şi deschisă procedura generală a insolvenţei. Totodată a fost desemnat administrator judiciar firma de reorganizare, lichidare şi administrare Rovigo SPRL. Ulterior, în datele de 8 şi 10 august edy Internaţional Spedition a depus recurs. Con­tac­taţi de ZF, reprezentanţii edy Internaţional Spedition şi nici cei ai casei de insolvenţă Rovigo nu au făcut niciun comentariu până la închiderea ediţiei.

Intrarea în insolvenţă a companiei are loc la aproape două luni de când Alin Popa, 41 de ani, fondatorul şi principalul acţionar al transportatorului cu 82,5% din acţiuni, a decedat într-un accident rutier. Totodată, începând cu data de 16 august Mircea Ţiplea a părăsit funcţia de director general al edy Group.

Insolvenţa edy Internaţional Spedition a fost cerută şi de ING Bank în calitate de creditor pe data de 31 iulie, dosar în care este aşteptată o soluţie pe data de 4 septembrie anul curent. Pe data de 16 august ING Bank a cerut insolvenţa şi firmei edy Logistics, divizia de logistică şi distribuţie a edy Group.

Tot la finalul lunii iulie insolvenţa edy In­ter­naţional Spedition a fost cerută şi de fondul de investiţii Westerham Holding, care deţine 17,5% din acţiunile companiei, repre­zen­tat prin casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Aso­ciaţii în calitate de creditor. La aceeaşi dată şi casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Aso­ciaţii a cerut insolvenţa firmei de tran­sporturi.

Primăvara insolvenţei

Potrivit datelor de pe Ministerul Finan­ţelor, la nivelul anului 2010 compania edy Internaţional Spedition S.A. avea o cifră de afaceri netă de 284,5 mil. lei (aproximativ 67,5 mil. euro), pierderi nete de 5,41 mil. lei (1,3 mil. euro) şi datorii de peste 268 mil. lei (63,7 mil. euro), adică aproape cât întreaga cifră de afaceri din acel an. Bilanţul pe anul 2011 nu a fost publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor. Creşterea afacerilor companiei din 2010 erau de 26% faţă de anul anterior.

Potrivit unor surse din piaţă, soluţia intrării în insolvenţă a fost luată în calcul de edy Inter­na­ţional Spedition încă din primăvara acestui an, astfel încât situaţia de acum nu are le­gătură cu decesul lui Alin Popa, fondatorul com­pa­niei, în urmă cu aproape trei luni. Po­tri­vit Re­gis­trului Comerţului, compania edy Inter­na­ţio­nal Spedition are ca acţionari fondul de in­ves­tiţii Westerham Holding BV cu 17,5% din ac­ţiuni şi edy Holding BV cu 82,5% din acţiuni.

Ce spun clienţii

Cei mai mari clienţi ai edy Internaţional Spe­dition sunt Draxlmaier, SABMiller, IKEA, Takata, Leoni, Philips, Saint-Gobain şi Coca-Cola. Structura clienţilor nu s-a schimbat sem­ni­ficativ faţă de 2010. Ramura cu expu­ne­rea cea mai mare pentru compania de tran­s­port este automotive, urmată de bunuri de consum, potrivit declaraţiilor anterioare ale oficialilor companiei.

Principalii clienţi ai edy Spedition spun că urmăresc evoluţia companiei de transport şi că sunt încheiate contracte cu mai multe firme pentru ca transportul să fie întotdeauna asi­gurat.

"De-a lungul timpului am colaborat cu multe companii cu o reputaţie bună pentru a livra produsele Coca-Cola către clienţi, iar edy Spedition este una dintre ele. În acest mod am asigurat un nivel ridicat şi constant al serviciilor de distribuţie către clienţi, care nu va fi afectat de către ştirile recente referitoare la edy Spedition. În ceea ce priveşte edy Spe­di­tion, vom urmări cu atenţie evoluţia situaţiei, ţinând cont de parteneriatul de lungă durată pe care îl avem", a spus Mugurel Rădulescu, direc­tor de comunicare al Coca-Cola Hellenic Ro­mânia şi Rep. Moldova.

"edy Spedition este unul dintre transpor­ta­torii cu care operăm. Strategia de transport este creată pentru a minimiza riscurile de sustenabilitate a afacerii. Există un plan de back-up întotdeauna şi nu se pune problema ca activitatea companiei să fie pusă în pericol", au spus oficialii SAB Miller. Compania edy Spedition este unul dintre cei mai importanţi parteneri de afaceri ai SAB Miller, având o perioadă de colaborare de peste zece ani. Ei au subliniat că există contracte cu mai mulţi transportatori astfel încât activitatea companiei să nu fie afectată", au spus oficialii SABMiller, producătorul de bere care în România deţine Ursus Breweries în al cărei portofoliu se regăsesc mărcile Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Miller Genuine Draft (MGD), Grolsch, Ursus, Redd's, Timişoreana, Ciucaş, Stejar şi Azuga.