CFO-ul Raiffeisen: Peste 60% din provizioanele din S1 au fost pentru credite de retail

Autor: Razvan Voican 29.08.2012

Portofoliul de credite din bilanţul Raiffeisen Bank s-a subţiat cu circa 120 mil. euro în prima jumătate a anului, respectiv cu 3,4% faţă de nivelul de la sfârşitul lui 2011, volumul rambursărilor depăşind producţia de împrumuturi noi.

Soldul a rămas la 3,41 mld. euro, păstrând totuşi o creş­tere de 2% comparativ cu nivelul din urmă cu un an.

"Activitatea de creditare din primul semestru a fost moderată, fiind realizată echilibrat între segmen­tele de corporate şi retail. Din totalul creditelor noi pentru persoane fizice, 43% sunt credite ipotecare", spune Bogdan Popa, directorul financiar (CFO) al Raiffeisen.

El precizează că peste 60% din creditele la termen acordate în semestrul I au fost în lei.

În pofida dinamicii slabe a volumului finanţărilor noi, activele Raiffeisen au urcat cu 470 mil. euro în ultimul an, ajungând la 5,64 mld. euro. Activele totale din România s-au ridicat la 6,4 mld. euro, însă rămân sub nivelul de la începutul crizei, ţinând cont de ajustarea substanţială din 2010.

La nivelul bilanţului local rata creditelor neper­for­mante a urcat la 7,4%, cu un punct procentual mai sus faţă de decembrie 2011, dar sub vârful de 7,6% din 2010. Incluzând însă portofoliul de credite exter­na­lizate, rata creditelor neperformante a atins un vârf de 10,3%, cu un punct peste nivelul din urmă cu un an, res­pectiv cu două puncte peste iunie 2010, în contextul evo­luţiei slabe a economiei şi al dinamicii negative a sol­dului total al creditelor originate în România.

Bogdan Popa spune că în trimestrul al doilea evoluţia neperformantelor a fost conform aşteptărilor, în creştere moderată la nivelul portofoliului de retail şi în staţionare pe zona corporate. Volumul provi­zioa­nelor pentru credite corporate înregistrase o creştere mai mare în T1.

"63% din provizioanele constituite în semestrul I sunt pentru creditele acordate persoanelor fizice. Ne menţinem în strategia de provizionare prudentă, cu un grad de acoperire de peste 70%", afirmă CFO-ul Raiffeisen. Creditele de retail au o pondere de peste 60% în portofoliul băncii.

Cheltuielile nete cu provizioanele au crescut la 38 mil. euro comparativ cu primul semestru al lui 2011, când erau de 26 mil. euro, într-un context economic caracterizat de bancă drept extrem de dificil.

Atragerea de depozite a încetinit în prima jumă­ta­te a anului, soldul coborând cu 220 mil. euro faţă de vârful de 3,95 mld. euro atins la sfârşitul lui 2011. S-a menţinut însă o creştere de 5% peste nivelul din iunie 2011, în condiţiile în care Raiffeisen s-a ţinut în mod con­stant departe de războiul dobânzilor mari la re­sursele de la clienţi.

În contextul scăderii soldului creditelor, raportul cre­dite/depozite a revenit la 91% după ce la sfârşitul lui 2011 coborâse la 89%.

Pe parcursul crizei, austriecii au recurs la ajustări treptate ale personalului, peste 1.000 de posturi fiind desfiinţate începând din 2009. În ultimul an au părăsit banca circa 231 de oameni, rămânând 5.707.

În schimb, reţeaua teritorială a rămas relativ stabilă ca număr de unităţi, cu 539 de sucursale şi agenţii la sfârşitul lunii iunie, chiar dacă multe amplasamente au fost schimbate pe seama oportunităţilor create de criza de pe piaţa imobiliară. În 2009 fusese atins un vârf de 558 de unităţi.

Reducerile de cheltuieli şi diversificarea surselor de venituri s-au reflectat în scăderea raportului cost/venit la 57%, însă acesta rămâne superior nivelului din urmă cu trei ani după ce în 2011 sărise la 66%.

"Am investit în ultimii doi ani eforturi şi resurse în optimizarea activităţilor şi proceselor băncii, în paralel cu iniţiativele clasice de reducere de costuri. Practic urmărim să eliminăm risipa de resurse şi să îmbunătăţim experienţa clienţilor în bancă. Faţă de primul semestru din 2011, cheltuielile cu salariile sunt cu 5% mai mici", afirmă Bogdan Popa.

Rata solvabilităţii băncii a fost de 12,9% la sfârşi­tul semestrului I, după ce la 31 decembrie 2011 scăzuse la 10,9%.

Raiffeisen este condusă de cel mai longeviv pre­şe­dinte de bancă în funcţie, olandezul Steven van Gro­nin­gen obţinând anul acesta un nou mandat de CEO după un deceniu în care a gestionat atât expansiunea businessului din perioada de boom a pieţei, cât şi adaptarea la condiţiile dure de după izbucnirea crizei.

"Am încheiat prima jumătate a anului 2012 cu un rezultat foarte bun, ţinând cont de întregul context economic şi politic din ţară şi din străinătate. Controlul strict al costurilor şi al riscurilor, îmbunătăţirea eficienţei, dar şi a serviciilor şi produselor vor continua să fie priorităţile băncii pentru acest an", spune Van Groningen.