Profesii

4 din 10 angajatori nu sunt pregătiţi pentru transparentizarea salariilor şi consideră că o astfel de măsură va duce la demotivarea unor angajaţi şi va creşte fluctuaţia de personal

Raluca Dumitra, Head of Marketing, eJobs România

Raluca Dumitra, Head of Marketing, eJobs România

Autor: Cristina Bellu

08.06.2022, 09:48 7521

Deşi sunt de acord că publicarea salariilor în anunţurile de angajare ar creşte încrederea în companii şi ar eficientiza recrutarea, angajatorii nu sunt pregătiţi pentru transparentizarea acestora şi se tem că o astfel de măsură va duce la demotivarea unor angajaţi şi va creşte fluctuaţia de personal, arată un sondaj recent al eJobs.

Analiza vine în contextul în care Comisia Europeană a prezentat la începutul lunii martie o propunere legislativă privind transparenţa salarială, menită să asigure faptul că femeile şi bărbaţii din EU primesc salarii egale pentru o muncă egală.

Una dintre măsurile cuprinse în această propunere vizează publicarea salariilor în anunţurile de angajare. Astfel, angajatorii vor trebui să ofere informaţii cu privire la nivelul iniţial de remunerare sau la intervalul aferent acestuia şi, deşi candidaţii îşi doresc de ani buni implementarea acestei schimbări pe piaţa muncii, angajatorii pun în balanţă avantajele şi dezavantajele pe care le-ar aduce şi spun că sunt, mai degrabă, nepregătiţi pentru adoptarea acestei măsuri.

Astfel, potrivit datelor eJobs, doar 28,3% dintre companiile respondente sunt pregătite pentru transparentizarea salariilor. 40,5% se declară complet nepregătiţi pentru acest pas, iar 31,3% trebuie să mai pună la punct câteva aspecte înainte de a putea face acest lucru.

Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre angajatori sunt de acord că anunţurile de angajare cu salariul la vedere ar crea o serie de efecte pozitive în piaţă, cele mai importante fiind faptul că, atât candidaţii, cât şi angajaţii vor înţelege mai bine unde se situează din punct de vedere salarial şi cum să îşi seteze aşteptările, dar şi că va creşte încrederea în angajator dacă salariile pe care le oferă sunt în linie cu piaţa.

”Dincolo de toate aceste avantaje, cifrele noastre arată că, în general, candidaţii se raportează altfel, cu mai multă încredere, faţă de acele anunţuri care au salariul publicat. Joburile cu salariul la vedere au cu 40% mai multe aplicări relevante decât celelalte. Şi, totuşi, în acest moment, doar 14,3% dintre anunţurile postate pe eJobs.ro au şi salariul inclus”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing, eJobs România.

În paralel, recrutorii cred că, implementată corect, această măsură creşte satisfacţia, motivaţia şi productivitatea angajaţilor, poate scurta procesele de recrutare şi creşte relevanţa candidaţilor.

37,9% dintre respondenţi recunosc că acele companii cu salarii peste media pieţei vor atrage mai mulţi candidaţi, iar 7,6% spun că nu vor mai fi motive de discuţii şi invidii în echipe.

Din perspectiva oficialilor eJobs, aprobarea acestei propuneri ar putea marca începutul unei ere pe care candidaţii o aşteptau de mult. Angajatorii văd, însă, şi jumătatea goală a paharului. Astfel, 52% dintre participanţii la acelaşi sondaj derulat de eJobs cred că angajaţii vechi vor fi demotivaţi dacă vor vedea salarii mai mari pentru angajaţii noi.

Un alt dezavantaj de care se tem recrutorii este că va creşte fluctuaţia pentru că angajaţii vor fi mai tentaţi să schimbe jobul pentru un salariu mai bun. Apariţia situaţiilor tensionate între colegi acolo unde există diferenţe salariale pentru acelaşi rol este un alt motiv de îngrijorare pentru companii, alături de faptul că vor exista şi mai mulţi candidaţi slab pregătiţi care vor vâna doar salariul.

”Este clar că piaţa va deveni mai volatilă, iar pentru companiile cu salarii sub nivelul pieţei va fi mult mai greu să găsească oameni. Însă este direcţia spre care se îndreaptă tot mai multe ţări şi spre care ne îndreptăm şi noi. Vedem lunar aproximativ 40.000 de oameni care intră pe comparatorul Salario pentru a afla cum se poziţionează salariul pe care îl câştigă faţă de alte salarii din industria în care lucrează sau ale unor angajaţi cu roluri similare, dar şi pentru a îşi face o idee despre media din piaţă înainte de a merge la un interviu de angajare”, mai spune Raluca Dumitra.

Sondajul a fost realizat în luna mai pe un eşantion de 450 de respondenţi - manageri, recrutori şi antreprenori.