Profesii

Adriana Paun, fondatorul Top Executive Agency:Ce trebuie sa faca si ce nu trebuie sa faca managerii care cauta de lucru in criza?

Adriana Paun, fondatorul Top Executive Agency:Ce trebuie sa faca si ce nu trebuie sa faca managerii care cauta de lucru in criza?
16.11.2009, 00:00 281

"Managerii care isi cauta un job vin la head-hunteri si lesolicita ajutorul, insa acestia nu au nevoie de CV-uri si nici nuau capacitatea sa le inmagazineze. Headhunterii vor sa cumpere, nuvor sa li se vanda candidati", sustine Adriana Paun, fondator alTop Executive Agency, agentie care ofera servicii de consultantapentru managerii de top care vor sa-si schimbe jobul sau sa-sigaseasca un loc de munca.

Adriana Paun, cu experienta de peste 16 ani in domeniulresurselor umane si sapte ani in cercetare, a lucrat in Romania,Belgia, Franta si Elvetia. De profesie inginer, Paun a fostdirector de resurse umane la Orange Romania, Mobistar Belgia,vicepresedinte in departamentul de resurse umane pentru mobilitateinternationala la France Telecom si director de recrutare executivala Schindler. In prezent, locuieste in Belgia si este managingdirector la firma Paun HR Consult din Bruxelles, care oferaservicii de consultanta in HR.

"Durata cautarii unui job a crescut de la o medie de sase lunila aproximativ 12- 13 luni in 2009, intrucat tehnicile de cautarede job pe care candidatii le-au folosit acum trei ani nu mai suntadaptate noului mediu pe piata muncii", a precizat Paun, prezentala un evenintent organizat de ASEBUSS, una dintre cele mai vechiscoli de afaceri de pe piata locala.

In opinia sa, executivii ar trebui sa urmeze cateva regulisimple atunci cand vor sa isi gaseasca un nou loc de munca:

1. Netwoking, networking, networking

Una dintre cele mai frecvente metode pe care le-au folositexecutivii pana acum pentru a face schimbari de job a fostnetworkingul cu persoanele din mediul de business cu care au intratanterior in contact. Aceasta metoda insa nu mai are foarte mareaplicabilitate in prezent.

"Am avut un client, fost CEO intr-o companie de IT&C, care aplecat prin outplacement si nu reusea sa-si gaseasca un nou loc demunca. Imi spunea ca desi are 2.000 de contacte pe LinkedIn, nureusea sa faca networking."

Fostul CEO, in varsta de 54 de ani, suferea de sindromul "I usedto be" si din acest motiv nu reusea sa socializeze - astepta sa fiesunat pentru a i se oferi un job, dar nu era contactat de niciunangajator. "Clientul respectiv inca isi mai cauta  un job, adevenit depresiv si incearca sa faca coaching, Noi l-am sfatuit samearga pe partea de interim management", a adaugat Paun.

Ce pasi trebuie sa urmeze un executiv atunci cand vrea sa facanetworking pentru a-si gasi un job? Sa sune persoana respectiva,sa-i reaminteasca unde s-au vazut ultima oara, sa-i spuna ca ardori sa discute despre un proiect (si nu despre un job), dupa caresa-i adreseze cateva intrebari mai personale, culminand custabilirea unei intalniri. In cazul in care networkingul se face laevenimentele de business, atunci regulile se schimba.

"Noi facem cel putin trei sedinte de coaching cu clientii nostripentru un eveniment de networking. Se pleaca in primul rand de laschimbul de carti de vizita, iar daca in acest schimb pui cartea devizita direct in buzunar, fara sa citesti, pierzi 50% din sanse safii contactat de acea persoana." De altfel, Paun a mai precizat catot mai multi executivi au cate doua carti de vizita, una acompaniei, si una personala, care poate fi folosita atata timp catnu afecteaza relatiile de business.

2. Nu pierdeti prea mult timp cautand peinternet.

Executivii de top care vor sa se angajeze nu ar trebui sapetreaca mai mult de 10% din timpul dedicat cautarii unui jobpentru discutiile cu recruiterii sau pentru cautarea de joburi peinternet, pentru ca aceasta este o pierdere de timp care nu facedecat sa intarzie procesul de cautare a unui job. "Un alt client,care a lucrat ca director de operatiuni la o companie din Brazilia,batea pe la usile tuturor head-hunter-ilor, dar nu reusea sa-sigaseasca un job." Desi ajungea la faza de interviu cu angajatorul,acesta nu primea jobul pentru ca mergea nepregatit si, pentru caera genul de persoana spontana, vorbea numai el 90% din duratainterviului. Dupa ce a invatat cum sa se prezinte la un interviu sicum sa accepte fara sa obiecteze raspunsurile negative din parteaangajatorilor, a reusit sa obtina un job. "A fost un candidat desucces, care si-a gasit un job dupa opt saptamani de cautare. Acum,lucreaza in Brazilia si castiga un salariu cuprins intre 250.000 si300.000 de euro pe an (21.000 - 25.000 de euro pe luna -n.r.)."

3. Nu spuneti ce salariu ati avut anterior.

Managerii de top care vor sa se angajeze nu ar trebui niciodatasa dea o cifra exacta a salariului pe care l-au avut in functia pecare au ocupat-o anterioar atunci cand merg la un interviu deangajare intr-o companie noua.

"Ii invat pe clientii mei sa nu dea niciodata o cifra, ci maximvalorile intre care se incadra venitul anterior. Ei trebuie saspuna: "Accept un job care sa fie platit la nivelul pietei". Sau"Apropo, am auzit ca dumneavoastra sunteti un angajator careplateste la valorile medii oferite in piata"".

4. Nu excludeti companiile mici si joburile de interimmanagement.

Pozitiile de top in companiile mici ar putea deveni oalternativa fericita pentru o parte din managerii care nu reusescsa-si gaseasca un nou loc de munca. "Abordarea companiilor mici,ignorate pana acum de cei din piata, poate fi mai interesanta decataplicarea exclusiva numai la companii mari, multinationale. Deasemenea, joburile de interim ar putea deveni o solutie tranzitoriepentru manageri", a mai spus Paun.

5. Aplicati pentru joburi unde puteti "salva"compania.

Managerii ar putea sa aplice mici trucuri atunci cand merg lainterviul de angajare la o companie aflata in dificultate, pentruca sunt mai "angajabili" potentialii lideri care ar putea salvaorganizatia.

"Am avut un client care a vrut sa se angajeze intr-o companie incare lansarea unui produs a esuat. L-am sfatuit sa faca o lista cuactivitati pe care le-a desfasurat in compania in care a lucratatunci cand a avut o problema similara, chiar daca acestea nu suntchiar adevarate. Directorii de resurse umane cu care fac interviulsingur nu stiu despre ce e vorba."

Adriana Paun crede ca unul dintre cele mai frecvente mituri alecrizei se refera la adaptarea CV-ului in functie de profilul cautatde compania la care candidatul ar vrea sa lucreze. "Eu cred caCV-urile trebuie sa ramana generice. Foarte personalizata trebuiesa fie insa scrisoarea de intentie."

Cariera

  • Fondator al Top Executive Agency
  • Ianuarie 2009 - prezent: managing partener si proprietar, PaunHR Consult, Bruxelles
  • 2008 - 2009: director de recrutare executiva, Schindler
  • Octombrie 2005 - aprilie 2008: vicepresedinte in departamentulde resurse umane pentru mobilitate internationala, FranceTelecom
  • Iulie 2000- octombrie 2005: director de resurse umane, MobistarBelgia
  • Martie 1997- iulie 2000: director de resurse umane, OrangeRomania
  • 1998- 2000: a absolvit un EMBA la Asebuss
  • 1981- 1986: Universitatea Politehnica, Bucuresti
AFACERI DE LA ZERO