Profesii

Aliz Kosza a conturat profilul antreprenorului român după ce a ghidat dezvoltarea a 32 de companii cu peste 5.000 de angajaţi. Majoritatea afacerilor „mor“ atunci când un antreprenor ajunge să fie un manager slab în propria companie

Aliz Kosza

Aliz Kosza

Autor: Mihaela Pascari

15.05.2017, 17:51 2304
Aliz Kosza, mentor şi strategist, unul dintre cei mai experimentaţi executivi din mana­ge­mentul românesc, a conturat profilul antre­pre­no­rului român după ce a stat timp de aproape cinci ani alături de 32 de com­panii din domenii precum distribuţie, pro­ducţie, contrucţii, energie, IT, alimen­taţie, servicii, ONG-uri, educaţie sau comerţ.
 
Kosza a identificat două tipuri de antreprenori, cei cu vârste de peste 40 de ani care sunt vulnerabili şi au tendinţa de a ţine sub control toate procesele din organizaţie, şi cei cu vârste între 30 şi 35 de ani, care sunt deschişi şi dinamici, arată cercetarea realizată anul trecut de Aliz Kosza împreună cu compania de cercetare de piaţă Unlock Marketing Research România. Studiul nu se referă la întreg mediul antreprenorial, ci se bazează pe experienţa mentorului care de multe ori s-a mutat în oraşele în care a avut proiectele de mentorat.
 
Kosza a preluat conducerea operaţiu­nilor producătorilor de lacuri şi vopsele Fabryo Corporation din ianuarie 2008, fiind CEO al companiei până în august 2012. Ante­rior ea a fost manager în cadrul unor com­panii precum Kraft Jacobs, MOL România şi Orkla Foods. În ultimii cinci ani, ea a activat ca mentor şi strategist în cadrul unor companii cu afaceri de peste un milion de euro. În prezent, Aliz Kosza va lansa o şcoală de business dedicată antreprenorilor, proprietarilor de afaceri, directorilor generali sau managerilor de top.
 
„În toate cazurile de proiecte de business mentoring pentru companii conduse de antreprenori, am constat că a fost nevoie de reinventare consistentă a modelului de business. În toate cazurile portofoliul de servicii şi de produse nu mai corespundea cu cerinţa din piaţă. Produsele vedetă de acum 3-5 ani aveau pierderi în marginea de venit de peste 10% în fiecare an, canalele de vânzare erau ineficiente şi nu se punea accent pe vânzarea online şi marketing“, a spus Aliz Kosza.
 
Totuşi, concluziile cercetării arată că antreprenorii cu vârste de peste 40 de ani au o mai mare nevoie de mentorat, faţă de cei mai tineri, având în vedere că organizaţiile lor sunt mai dezvoltate şi au resurse pentru a investi în restructurarea portofoliilor de produse şi servicii, în strategii comerciale noi sau în modificări radicale ale modelului de business. De asemenea, studiul arată că antreprenorii de peste 40 de ani nu pun un accent foarte mare pe zona de marketing sau structura de management, iar 80% dintre aceste companii nu aveau un departament de marketing. „Structura managementului este o provocare pentru companiile mature, în toate companiile conduse de antreprenori cu vârste de peste 40 de ani a fost reor­gani­zată structura companiei astfel încât nivelul de  management operaţional şi executiv să fie profesionalizat şi mare parte din atribuţiile de acest tip operaţional să treacă de la antreprenor către noii manageri“.
 
În opinia sa, majoritatea afacerilor „mor“ atunci când un antreprenor ajunge să fie un manager slab în propria companie.
 
Cât despre antreprenorii cu vârste între 30 şi 35 de ani, ei s-au dovedit a fi mai aproape de stilul de manager pentru că deleagă mai mult şi sunt orientaţi spre eficientizarea proceselor.
 
Dorinţa de modernizare şi eficientizare a modului în care se lucrează a venit în 60% dintre cazuri, din partea angajaţilor. „Nu voiau salarii mari, nici resurse alocate precum maşini sau echipamente, ci un mod de lucru mai eficient, mai simplu şi mai ordonat“.
 
Deşi angajaţii îşi doresc metode mai eficiente şi mai moderne de lucru, studiul arată că antreprenorii nu investesc în trainingurile pentru angajaţi.
 
În 85% din cazuri, programele de training planificate nu au fost puse în practică decât după doi ani de la lansarea programelor de mentorat de business.
 
În ceea ce priveşte domeniile mentorate de Aliz Kosza, sectorul distribuţiei a fost caracterizat de ea ca fiind dinamic şi cu o capacitate mare de adaptare la schimbările din piaţă.
 
Cât despre producţie, antreprenorii care formează 20% dintre proiectele de mentorat, aceştia sunt cei mai conservatori şi cei mai decişi. „În cele mai multe cazuri, creşterea vânzărilor printr-o strategie integrată care a inclus optimizarea portofoliului de produse, eficientizarea proceselor de producţie, a apărut în 12 luni de la lansarea programului de mentorat în business“, a explicat Aliz Kosza.
 
Primii doi ani de la lansarea strategiilor dezvoltate de Aliz Kosza au dus la creşteri de până la 50% a profitului companiilor din producţie şi de 10-15% pentru cele din servicii.  „Mentoratul în business implică mai ales managementul strategic, abordarea integrată a întregii afaceri şi provocările pe care un antreprenor cu experienţă într-un business deja consolidat le are atunci când se confruntă cu o piaţă matură şi dominată de corporaţii cu resurse net superioare acestuia“.
 
 
 
 
Antreprenorii cu vârste de peste 40-45 de ani sunt vulnerabili şi în control
 
 
Şi-au deschis businessul într-un domeniu în care aveau experienţă profesională
 
Sunt mai vulnerabili la nivel personal, sunt neîncrezători, iau decizii greu, se răzgândesc adesea şi nu îşi asumă riscuri
 
Controlează întreaga activitate şi intervin în toate procesele şi stadiile de business chiar dacă nu au competenţe
 
Sunt conservatori şi nu au o strategie conturată
 
Sunt orientaţi spre păstrarea afacerii şi mai puţin spre descoperirea unor noi oportunităţi
 
 
 
Antreprenorii cu vârste de 30-35 de ani sunt deschişi şi dinamici
 
 
Lucrează de mult timp în antre­prenoriat sau au lucrat în busi­ness/ consultanţă şi au cunoscut mai multe modele diferite de business
 
Sunt interesaţi în dezvoltarea abilităţilor proprii în management
 
Sunt mai încrezători, deschişi, orientaţi spre oportunităţi şi asumarea riscurilor
 
Sunt mai aproape de stilul de manager: deleagă mai mult, sunt mai orientaţi spre descentralizare şi eficientizarea proceselor
 
Orientaţi spre dezvoltarea afacerii, cu o viziune pe termen lung, caută oportunităţi şi încearcă să anticipeze businessul
 
Sunt mai deschişi spre colaborări cu consultanţi şi specialişti externi
 
Se gândesc la strategii de business sau chiar formulează mai clar strategii de business