• Leu / EUR4.7559
  • Leu / GBP5.4795
  • Leu / USD4.1941
Profesii

Anda Drilea, director de resurse umane al Star Foods: Am avut 2.000 de candidati pe opt joburi disponibile

Anda Drilea, director de resurse umane al Star Foods: Am avut 2.000 de candidati pe opt joburi disponibile

"Pentru cele opt posturi disponibile pe care le-am prezentat in cadrul targului de joburi 'Angajatori de top', am avut peste 2.000 de aplicanti. Numarul lor este in crestere, am avut cu cel putin 50% mai multi aplicanti fata de anul trecut", sustine Anda Drilea, manager de resurse umane pentru Balcanii de Est in cadrul Star Foods.

In cadrul evenimentului, compania a avut o oferta de locuri de munca pentru pozitii de vanzari si operatiuni (achizitii si logistica). Drilea motiveaza existenta numarului mare de aplicanti si prin faptul ca nu cei care au depus CV-uri erau interesati in mod special de pozitiile respective, ci pentru a ramane in baza de date a companiei, astfel incat sa poata fi contactati cand se elibereaza un post potrivit cu experienta lor.
Star Foods, detinut de PepsiCo, are 1.080 de angajati in Romania si a facut anul trecut aproximativ 50 de angajari in toata tara, ca urmare a unui program de dezvoltare si extindere a retelei de vanzari si distributie.
"Anul acesta continuam practic implementarea programului, il finalizam, dar nu vom avea modificari semnificative in numarul de angajati, desi mai avem cateva pozitii deschise."
Una dintre cele mai eficiente metode de recrutare pe care le-a folosit compania a fost sistemul de recomandari interne.
"Angajatul care ne recomanda o cunostinta sau un prieten este recompensat material daca cel recomandat va fi angajat si va avea performante dupa primele sase luni de lucru".
Totodata, in contextul economic actual se resimte o preocupare mai mare in randul angajatilor de a deveni mai eficienti si mai competitivi pe piata si in interiorul companiei in care lucreaza, iar prin recomandarile interne ei constientizeaza ca pot avea o contributie chiar si in partea de recrutare.
"Venim dintr-un an in care problemele pietei erau in mod clar atragerea si retentia talentelor. Cred ca fiecare companie a purtat aceste batalii in anii trecuti, si fiecare a gasit metodele prin care sa devina castigator, si asa am facut si noi."
Daca recrutarea angajatilor valorosi a fost o provocare pentru managerul de resurse umane in anii trecuti, acum tendinta este de schimbare a focusului pe mentinerea motivatiei si a increderii angajatilor.
"Pe timp de criza, nivelul de motivatie si incredere al angajatilor in companie este afectat, iar singurul mod in care poti sa le fii alaturi este comunicarea, care devine de doua ori mai importanta decat de obicei." In cadrul Star Foods sunt organizate anual procese si forumuri de comunicare cu angajatii. Mai mult, in fiecare trimestru al anului fiscal se organizeaza intalniri cu oamenii-cheie din companie, in cadrul carora se prezinta rezultatele financiare si planurile pentru urmatoarea perioada.
Fluctuatia de personal s-a mentinut aproape de nivelul pietei pana acum, insa este probabil ca aceasta sa mai scada in perioada urmatoare, ca urmare a stabilizarii pietei.
"Pana la urma, pornim de la un 2008 in care am avut deficit de personal important in piata bunurilor de larg consum, mai ales in zona Bucurestiului, unde era de aproximativ 40%. Insa acum peisajul fortei de munca din piata arata altfel."
Cresterile salariale sunt acordate in functie de rezultatele obtinute in urma evaluarii performatei, iar diferentele dintre cei mai eficienti angajati si cei mai slabi performeri se pot concretiza intr-un procent de pana la 8% din valoarea cresterilor salariale. "Noi am acordat deja cresteri salariale anul acesta in luna martie si am mentinut acelasi procent de anul trecut, semnificativ peste nivelul inflatiei ."
Bugetul de training de anul acesta a ramas la aceeasi valoare ca si anul trecut, cand banii au finantat programele adresate middle managerilor, pentru dezvoltarea abilitatilor de leadership, dar si pentru unele programe tehnice.
"Anul acesta vom contiunua investitia in programe de instruire, insa vom selecta foarte riguros programele care vor aduce si un plus de valoare businessului nostru."
Pentru ca angajatii sunt instruiti intern, studiile superioare in domeniu nu reprezinta unul dintre criteriile de selectie, cu exceptia unor functii specifice.
"Pentru pozitiile de junior, angajam tineri absolventi de facultate, indiferent de specializare, care pot sa lucreze in partea de vanzari, secretariat sau ca asistent in diverse departamente." Cerintele sunt altele pentru partea de productie si logistica, in pozitii precum muncitor in fabrica sau manipulant in depozit, spre deosebire de zonele de cercetare, calitate, dezvoltare sau inginerie, unde este nevoie de cunostinte foarte specializate.
Unul dintre obiectivele companiei este acela de a ocupa pozitiile manageriale de top prin promovari interne. "Punem foarte mare accent pe dezvoltarea carierei, pe oferirea de oportunitati de dezvoltare, avem chiar si un proces de planificare prin care evaluam evolutia fiecarui individ in parte." Multe dintre persoanele care ocupa pozitii de top management in prezent in companie au pornit de la pozitii de entry-level in urma cu cativa ani. Exemple in acest sens sunt actualul business development manager, care a inceput de pe o pozitie de merchandiser acum zece ani, inainte ca Star Foods sa fie preluata de PepsiCo, sau chiar directorul general al companiei, care a fost initial assistant brand manager in departamentul de marketing.
Jumatate din membrii echipei de top management sunt expati din Grecia, Spania sau Turcia. "Cel mai important este ceea ce ne uneste, pentru ca toti acesti oameni au o experienta in cadrul companiei, si pentru ca promovam diversitatea, trebuie sa impartasim un set de valori si standarde etice comune ."
In opinia lui Drilea, rolul managerului de resurse umane este de a asigura existenta unei organizatii optimizate, din punctul de vedere al structurii si al capabilitatilor, astfel incat sa sustina cresterea viitoare a companiei.
"Importanta este si implicarea in sustinerea valorilor companiei si a proceselor legate de resurse umane, astfel incat sa se creeze acel mediu de lucru divers si stimulant."
 
Cariera
 
  • 37 de ani
  • 2006 - prezent: HR Manager East Balkans, Star Foods (companie a PepsiCo Int.)
  • 2004 - 2006: director de resurse umane, Nobel Communications
  • 1997 - 2004: consultant resurse umane, PricewaterhouseCoopers
  • 1996 - 1997: consultant executive search, Eurom Management Consulting
  • 1995 - 1996: inspector resurse umane, Bel Pagette Romania
  • 1993 - 1995: junior researcher (part- time), Informatix Romania
  • 1991 - 1995: Facultatea de psihologie, Universitatea din Bucuresti
  • 2002 - 2004: MBA-ul Romano-Canadian, University of Ottawa, in parteneriat cu ASE Bucuresti.
 
Star Foods Romania
  • Divizie a grupului PepsiCo din noiembrie 2004
  • Cel mai mare producator de chipsuri de pe piata
  • Peste 100 mil. euro cifra de afaceri in 2008
  • 1.080 angajati
  • Lay's, cel mai important brand din portofoliul local al Star Foods
  • Principalul concurent local pe segmentul snacks-urilor sarate este Intersnack, producatorul brandului Chio.
  • Portofoliul local al PepsiCo include si bauturi racoritoare (brandurile Pepsi, Mirinda si 7UP), iar imbuteliatorul PepsiCo in Romania este compania americana Pepsi Americas.

 

Principalele valute BNR - miercuri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7559
Diferență: -0,0357
Ieri: 4.7576
Azi: 4.1941
Diferență: 0,0072
Ieri: 4.1938
Azi: 5.4795
Diferență: 0,2525
Ieri: 5.4657
Azi: 4.1867
Diferență: -0,0668
Ieri: 4.1895