Profesii

Antrenament pentru demisie

25.06.2007, 21:01 57

Pentru angajatorii convinsi de loialitatea oamenilor care lucreaza pentru ei, vestile nu sunt tocmai bune. Stiati ca foarte multi dintre angajatii vostri merg constant la interviuri de angajare pentru a testa piata si a se autoevalua constant in raport cu alte companii? Finalul, desi nu este iminent, este inevitabil. Cu pasi marunti, acesti angajati se apropie de demisie.
Este candidatul care vine la interviu fara intentia clara de a se angaja. Are un job, nu este neaparat nemultumit de el, dar se antreneaza. Se antreneaza postand la intervale regulate de timp pentru ofertele care il intereseaza, prin interviuri de angajare, luand pulsul pietei.
Irina R. (27 de ani) este un astfel de candidat pentru care munca nu inseamna a lucra intr-o companie anume, ci a lucra intr-un domeniu. A schimbat patru joburi in patru ani si a fost pana acum la peste 30 de interviuri de angajare. In prezent, lucreaza pe o pozitie de copywriter pentru una dintre cele mai cunoscute agentii de publicitate de pe piata.
"Chiar daca am o slujba de care sunt multumita momentan, sunt mereu deschisa la oportunitati. Nu vreau sa stagnez, in timp ce piata se misca in jurul meu. Mai mult, este important sa stiu la anumite intervale de timp cum stau eu ca si profesionist in raport cu cei din bransa", explica ea.
Desi astfel de informatii pot fi aflate din studii salariale, de la colegi, "de prin piata", Mihai S. (30 de ani), absolvent al Facultatii de Drept, care lucreaza pentru o firma de software, este de parere ca e mult mai bine sa vezi cu ochii tai ce se intampla, sa ai informatia "la prima mana", direct de la angajator. De ce? "Vezi daca esti bine platit, vezi cat esti de apreciat. Afli lucruri pe care altfel nu ai avea cum sa le stii. Vezi daca in alte companii se fac traininguri, spre exemplu. Afli ca lucrurile pentru care tu te lupti sa le obtii la actualul loc de munca vin in alte organizatii de la sine", spune el, adaugand ca, desi nu intentiona sa-si schimbe jobul, dupa cinci interviuri de tatonare a pietei a ales un angajator, care l-a convins prin posibilitatile de dezvoltare profesionala pe care i le-a oferit.
In general, candidatii de acest gen sunt cei care au varste cuprinse intre 20 si 40 de ani, afirma Lidia Marin, Head of Human Resources la Generali Asigurari, motivand ca aceasta flexibilitate sau "neliniste profesionala" nu se manifesta la fel la angajatii care au peste 40 de ani.
In completare, recruiterii spun ca, in timpul unui interviu de angajare, acei candidati care nu sunt focusati sa se angajeze sunt usor de recunoscut in special in functie de raspunsul pe car ei il dau la intrebarea "Care sunt motivele pentru care sunteti in cautarea unui nou loc de munca?".
Potrivit lui Daniel Togina, director de resurse umane al companiei de dezvoltare imobiliara Impact Developer & Contractor, in prima parte a discutiilor cu astfel de candidati, lucrurile decurg relativ la fel ca in orice alta situatie. "Mai degraba pot sa 'recunosc' un astfel de candidat atunci cand discutam despre motivele pentru care ar dori sa paraseasca compania actuala, asteptari salariale, planuri viitoare. Un alt indiciu important ar fi momentul din care sunt dispusi sa inceapa activitatea. Aici apar, de obicei, raspunsirile evazive", explica Togina.
"Candidatii neinteresati de angajare, in mare parte, raspund ca nu doresc sa isi schimbe actualul locul de munca, ca nu doresc sa parasasca organizatia in care lucreaza, ci vor sa vada ce anume le ofera, ca si planuri de cariera si pachet salarial, alte companii. Daca acest gen de raspuns nu este analizat si daca se ajunge la oferta finala, in majoritatea cazurilor, ofertele companiilor angajatoare sunt refuzate de candidati, pe motiv ca au primit o contraoferta care ii motiveaza pe deplin", spune Monica Lacoviste, manager al departamentului Search & Selection in cadrul companiei de resurse umane Hart.
Lidia Marin, de la Generali, spune ca pot fi impartiti in doua categorii candidatii de acest gen. Unii merg la interviuri pentru ca vor sa stie ce ofera alte companii, cat de bine "s-ar putea ei vinde" si ce alte oportunitati ar avea.
"Acestia sunt mai greu de recunoscut deoarece au o abordare 'profesionista' a interviului, stiu sa se prezinte, chiar argumenteaza bine de ce si-ar dori un job in compania noastra, ce asteptari salariale au etc. Altii merg la interviuri pe ideea 'poate, poate iese ceva'. Acestia sunt usor de recunoscut deoarece nu sunt pregatiti pentru interviu: gasesc greu raspunsul la intrebari simple, nu stiu sa-si argumenteze intentiile", explica ea.
Poate parea usor surprinzator ca cineva multumit de jobul sau actual sa porneasca un astfel de demers, care consuma energie si timp. Insa exista o anumita stare de inertie profesionala in cazul celor care practica un astfel de sport. Aproape sigur ca este oarecum imposibil ca un candidat care este extrem de devotat jobului sau sa inceapa un astfel de periplu. Cei care au un grad ridicat de atasament fata de companie sau fata de ceea ce fac pot fi "miscati" catre alta companie doar daca sunt identificati, iar apoi vanati prin networking sau printr-un head-hunter.
Multi dintre angajati fac turul companiilor din domeniu si din curiozitate, pentru a vedea ce le poate oferi domeniul.
"Nu e lipsa de fidelitate. Nu sunt angajat intr-un firma, ci lucrez intr-un domeniu, care poate avea mult mai multe de oferit decat iti ofera o companie. Dupa astfel de interviuri iti faci o idee despre cum stau lucrurile in piata. Iar apoi, cand decizi sa-ti schimb jobul, poti sa faci cea mai buna alegere", explica Mihai.
Un studiu dat publicitatii saptamana trecuta, realizat de institutul de cercetare Ipsos Research si comandat de Accor Services, pe un esantion de 1.481 de angajati, arata ca salariatii romani sunt cei mai dispusi dintre europeni sa-si schimbe locul de munca, 51% dintre ei luand in considerare plecarea din cadrul companiei in care lucreaza sau chiar cautand activ un alt loc de munca.
Astfel, 35% dintre cei chestionati s-au gandit deseori sa paraseasca firma unde lucreaza, 10% au planificat deja plecarea la o alta companie, iar 6% vor sa se angajeze in strainatate. Din acest punct de vedere, tara noastra inregistreaza cel mai mare procent, fiind urmata de Italia - 49% si Slovacia - 47%.
In urma unui interviu de angajare, chiar daca acesta nu se finalizeaza, se pot obtine informatii utile pentru ambele parti. "Ca in orice bussines trebuie sa vezi daca ceea ce tu oferi are cautare in piata. Ca sa progresezi, trebuie sa te compari cu cei mai buni", explica punctul de vedere al angajatorilor directorul de resurse umane Impact.
Compania angajatoare poate afla cum este perceputa de catre candidati, care sunt punctele forte si slabiciunile organizatiei, cum sunt acestea percepute in piata in care activeaza si, nu in ultimul rand, poate afla informatii care o pot ajuta in imbunatatirea proceselor din propria organizatie, crede si Monica Lacoviste.
Neworkingul este un alt mare avantaj al acestor interviuri de prospectare a pietei.
Companiile ajung sa cunoasca "pool-ul de talente" din domeniu, isi construiesc o baza de date si exista sanse mari sa contacteze ulterior candidatii.
Pe de alta parte, principalul avantaj pentru candidatii care iau parte la astfel de interviuri este schimbarea de roluri: candidatul intervieveaza compania si, in final, face o selectie, dar dintr-o pozitie de forta.
"Ai alta prestatie, esti mult mai relexat, ai incredere in tine, nefiind presat de gandul ca trebuie neaparat sa te angajezi. Vezi mai clar beneficiile care ti se ofera, iar angajatorul are sansa de a te cunoaste mai bine", spune Irina.
Prospectarea pietei este un lucru bun pentru candidati, intrucat acest fapt arata ca au un plan pentru viata lor, au asteptari profesionale, materiale sau sociale.
"Piata fortei de munca romaneasca ofera in acest moment atatea oportunitati, incat ar fi stupid sa nu le folosesti", declara Lidia Marin, de la Generali, adaugand totusi ca nu recomanda nimanui sa-si schimbe locul de munca din an in an, deoarece intr-un final "experienta" de munca nu va fi un "asset" in fata potentialilor angajatori.
Dincolo de toate acestea, lucrurile nu sunt in totalitate roz pentru angajatori. "De foarte multe ori, oamenii de resurse umane sunt constransi de termene si nu vor sa piarda timp cu acei candidati care doar prospecteaza. Dar nu cred ca este un lucru neaparat rau", spune Togina, care adauga ca este firesc, pe de alta parte, sa existe o reciprocitate in evaluarea oportunitatilor, atat din perspectiva angajatorului, cat si a celui care cauta un job.
Cel mai mare dezavantaj al angajatorului este faptul ca, in aceste situatii, de cele mai multe ori discutiile se blocheaza in faza terminala a procesului de recrutare.
"Se fac oferte care nu sunt acceptate. Sau in alta varianta, ofertele sunt acceptate, noul angajat este asteptat sa isi inceapa activitatea la o data comun agreata, iar acesta nu mai apare la noul loc de munca", spune Dan Mihnea Badiu, Senior Human Resources Consultant la AIMS Human Capital Romania.
Badiu spune ca perspectiva firmelor de recrutare difera putin de cea a companiilor. "Suntem interesati sa cunoastem potentiali candidati indiferent daca acesti candidati isi doresc sau nu un alt loc de munca", explica el. Pe de alta parte, impresia pe care i-o lasa angajatorului un astfel de candidat care doar prospecteaza piata poate fi una nu foarte buna.
"Latura negativa se refera la timpul pe care il investesti intr-un astfel de interviu, intrucat nu este atins obiectivul procesului de selectie. In fata angajatorului un astfel de cadidat produce o impresie negativa, fapt care-l poate determina pe angajator sa nu il ia in calcul in proiectele viitoare, cand, poate, candidatul chiar va fi interesat de o schimbare in viata profesionala", spune reprezentanta Hart.
Abia s-a angajat de cateva saptamani si castiga dublu fata de fostul loc de munca. Irina spune insa ca a vazut de curand o oferta interesanta pe un site de recrutare. La care va merge. Tot din curiozitate. Si tot pentru a vedea daca nu rateaza ceva mai bun.


Ce ne nemultumeste
70% dintre angajatii romani sunt nemultumiti de salarii
63% sunt nemultumiti de beneficiile extrasalariale (non-financiare)
59% sunt nemultumiti de posibilitatile de instruire din companii (training)

Angajatii romani sunt cei mai nemultumiti de nivelul salarial dintre europeni. "Suntem pe aceeasi linie cu tari latine ca Spania sau Italia, dar ne deosebim de celelalte tari europene, pentru ca acolo rezultatele sunt mai diversificate, europenii fiind preocupati si de timpul consacrat muncii, cat si de siguranta locului unde lucreaza", a declarat Jean-Baptiste Aloy, deputy director al Ipsos Employee Relationship Management Practice.

Sursa: Barometrul motivatiei si asteptarilor salariatilor - 2007, Institutul de cercetare Ipsos Research

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO