Lipsa forţei de muncă bine pregătite este o problemă tot mai mare, nu doar în România, ci la nivel global. Potrivit Asociaţiei BookLand, 75% dintre angajatorii europeni nu pot să-şi dezvolte eficient
afacerile din cauza acestui deficit. Pentru a remedia situaţia, statele europene dezvoltate au investit puternic în învăţământul profesional şi tehnic, mai ales în sistemul dual, care permite o tranziţie rapidă de la educaţie la piaţa muncii.
„Multe dintre meseriile care figurează în topurile platformelor de recrutare sunt tocmai cele pe care tinerii le pot deprinde în şcolile profesionale. Future of Jobs Report 2025, elaborat de Forumul Economic Mondial pe baza răspunsurilor a peste 1.000 de angajatori care reprezintă 14 milioane de angajaţi din 55 de economii naţionale, arată că piaţa muncii va trece în următorii 5-10 ani prin schimbări drastice. Printre factorii puternici care stau la baza acestor schimbări se numără digitalizarea, politicile care vizează protecţia mediului înconjurător (energia verde), creşterea costului vieţii, îmbătrânirea populaţiei şi tensiunile geopolitice”, au transmis reprezentanţii Bookland.
Raportul citat vorbeşte şi despre o cerere accelerată pentru anumite profesii. În topul meseriilor la mare căutare în următorii 5 ani se află: fermierii şi lucrătorii agricoli (cu o creştere de 34 de milioane de locuri de muncă la nivel global), şoferii de camioane şi livratorii, dezvoltatorii de software şi aplicaţii, lucrătorii calificaţi în construcţii, lucrătorii în domeniul procesării alimentelor, lucrătorii în comerţ, profesorii de liceu sau asistenţii medicali.
„În acelaşi timp, din ce în ce mai multe business-uri continuă să caute candidaţi care au atât abilităţi manuale, cât şi abilităţi de rezolvare a problemelor şi un grad ridicat de alfabetizare tehnologică. Meserii precum cea de mecanic, tehnician sau inginer vor fi din ce în ce mai solicitate în viitor.”
România, însă, a făcut paşi în direcţia opusă în ultimele trei decenii, desfiinţând multe şcoli profesionale.
„În România s-a procedat taman pe dos în ultimii 30 de ani: s-au desfiinţat şcolile profesionale. Aşa că azi plătim scump preţul acestei erori educaţionale strategice. Din cei 2.370.000 de elevi înscrişi în forme de învăţământ preuniversitare în anul şcolar 2023-2024, doar 174.000 se aflau într-o formă de învăţământ profesional sau postliceal, conform Institutului Naţional de Statistică (INS). Iar din cei aproape 180.000 de elevi de clasa a VIII-a, doar 9.000 au optat pentru sistemul dual. Mai mult, elevii care nu s-au regăsit în formele de învăţământ post-gimnaziale au ales să renunţe de tot la educaţie, astfel încât 1 din 4 copii care azi intră în clasa I nu termină liceul. De aceea România este pe locul 1 în Europa la abandonul şcolar (16,6%)”, a transmis Bookland.
Mai mult, ei punctează că, recent, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei au declarat că „scopul ministerului nu este să creeze nişte planuri în concordanţă cu oferta de forţă de muncă de pe piaţă”.
„Lipsa sincronizării dintre guvern şi mediul de afaceri se reflectă în deficitul la nivelul angajaţilor blue şi grey collar. „Candidaţii sunt slab pregătiţi.”, „Nu le place ceea ce fac.”, „Azi vin, mâine pleacă.” – se plâng angajatorii români. 67% dintre aceştia identifică lipsa de competenţe a candidaţilor drept principala barieră în procesul de recrutare, alături de dificultăţile în procesul de atragere a talentelor în industrie, conform unui raport elaborat de Forumul Economic Mondial (Future of Jobs Report 2025).”
Aceeaşi sursă ne arată şi că 94% dintre companiile incluse în raport intenţionează să facă investiţii în upskilling, pentru a îmbunătăţi abilităţile angajaţilor şi a-i ajuta să-şi dezvolte competenţe noi, astfel încât să ţină pasul cu evoluţia tehnologică, mai spun reprezentanţii asociaţiei.
„Însă, regândind programa şcolară şi optimizând sistemul de învăţământ profesional dual acolo unde-i şade mai bine (la sat), le oferim tinerilor şansa de a avea o pregătire profesională temeinică şi o educaţie de calitate în ansamblul ei, adaptată timpului prezent. Punctul forte al acestui sistem educaţional de inspiraţie germană este că le asigură elevilor nu numai o calificare certificată, ci şi locuri de muncă bine plătite după absolvire. În plus, generaţiile care au posibilitatea să înveţe meserie încă de pe băncile şcolii duale vor avea aptitudinile necesare pentru a face performanţă la locul de muncă, dovedind loialitate faţă de compania care a contribuit financiar la pregătirea lor practică.”
Asociaţia BookLand construieşte un campusul preuniversitar profesional în sistem dual în satul argeşean Vultureşti, unde copiii vor învăţa şi carte, şi meseria către care simt chemare, încă din clasele primare, spun ei.
„Această instituţie de învăţământ 100% modernă va dispune de toate ciclurile de învăţământ preuniversitar: primar, gimnazial, liceal şi postliceal. Primii 300 de elevi (din 1200) vor începe să studieze în campus chiar din anul şcolar 2025-2026”, au concluzionat reprezentanţii BookLand.