Profesii

Bacalaureatul internaţional ar putea deveni alternativă la bacalaureatul tradiţional, pentru ca liceenii să intre mai uşor la universităţile din străinătate

Mediafax Foto

Mediafax Foto

Autor: Corina Mirea

24.11.2013, 19:37 1160

Un proiect de lege care prevede introducerea programelor de bacalaureat internaţional în şcolile de stat din România ar putea fi propus pentru promulgare până la finalul anului viitor, potrivit unei propuneri iniţiate de deputata Cătălina Ştefănescu, în vârstă de 25 de ani, în perioada în care a fost membră în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport (din 2012 până în luna octombrie a acestui an). Principala diferenţă dintre baca­lau­reatul tradiţional şi cel internaţional ar fi aceea că în cazul celui internaţional tinerii îşi pot alege câteva domenii pe care vor să le apro­fundeze încă de la începutul şcolii şi care le facilitează accesul la universităţi în străinătate.

Dacă proiectul va trece de Parlament, orice şcoală publică din ţară ar putea cere acreditare pentru implementarea unei programe educaţionale pe baza metodologiei bacalaureatului internaţional atât pentru ciclul primar, cel gimnazial şi liceal. Astfel, odată ieşiţi de pe băncile liceelor, absolvenţii bacalaureatului internaţional ar putea aplica mai uşor la o universitate din străinătate sau pentru un loc de muncă în ţară.

„Vreau să promovez bacalaureatul internaţional ca o formă alternativă de învăţământ ce ar putea să le ofere un atu celor care îşi doresc ceva mai mult de la nivelul lor de pregătire şi de la cariera lor. Mai mult, costurile pentru acreditare sunt destul de mari şi nu orice şcoală şi le poate permite. De aceea, dacă s-ar legifera acest proiect, Ministerul Educaţiei ar putea utiliza o parte din buget pentru a ajuta unităţile de învăţământ care vor să fie acreditate. Nu cred că pentru minister este un efort financiar atât de mare, având în vedere că nu toate şcolile vor vrea să se acrediteze“, a spus Cătălina Ştefănescu, care în prezent este membră a unei alte comisii (Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi) din cadrul Camerei Deputaţilor. Ea a fost prezentă ieri la un eveniment dedicat punerii în dezbatere publică a proiectului la care au participat şi membri ai sindicatelor şcolare, reprezentanţi ai liceelor de stat din ţară, dar şi ai şcolilor private care deja lucrează după programa internaţională, organizat de British Council şi Asociaţia Clubul Liderii Mileniului Trei.

Proiectul ar permite unităţilor de învă­ţământ care nu îşi permit să plătească suma de 10.000 de dolari pentru acreditare să bene­ficieze de ajutorul financiar al statului sau al unei companii private, fie de subvenţii pentru taxa de examinare a fiecărui elev, care ajunge în prezent la circa 500 de euro (potrivit Cătălinei  Ştefănescu) şi care este realizată de organizaţia nonprofit, cu sediul la Geneva, International Baccalaureate (IBO).

În prezent, în România, în afara şcolilor private care lucrează după programă interna­ţională sau care folosesc anumite metode din această curriculă, există o singură unitate de învăţământ care a obţinut acreditarea din partea IBO pentru a organiza bacalaureat internaţional - Colegiul Naţional Barbu Ştirbei din Călăraşi, care a obţinut o finanţare din partea producătorului de ţevi Tenaris Silcotub.

 

Ce este bacalaureatul internaţional

Programele bacalaureatului internaţional au trei etape: ciclul primar (pentru copii cu vârste cuprinse între 3 şi 12 ani, unde aceştia se dezvoltă în şase arii curriculare), ciclul gimnazial/mediu (dedicat copiilor cu vârste cuprinse între 11 şi 16 ani unde curricula este formată din opt arii de dezvoltare) şi ciclul liceal/de diplomă (pentru elevii cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani unde elevii au şase arii de dezvoltare standard şi o a şaptea care presupune scrierea unui eseu de 4.000 de cuvinte şi parcurgerea a circa 200 de ore în activităţii destinate comunităţii).

Primul ciclul al curriculei presupune studierea unor materii precum unei limbi străine, a ştiinţelor sociale, a artei sau matematicii, cel de-al doilea studiu a două limbi străine, a ştiinţelor, sportului, artelor sau matematică, iar cel de-al treilea este concentrat pe studierea literaturii străine sau a societăţii. Există însă şi un al patrulea ciclu prin care elevii pot acumula cunoştinţe necesare alinierii la nevoile pieţei muncii, denumit The IB Career - Related Certificate, pentru copiii cu vârste cuprinse între 16 şi 19 ani.

Şcolile care vor să adopte curricula internaţională pot opta pentru organizarea oricăruia dintre cele patru cicluri ale programei de bacalaureat internaţional.

„Nu sunt sigură acum care va fi data la care proiectul va ajunge spre promulgare pentru că îmbunătăţirea acestui în urma dezbaterilor publice poate dura şi câteva luni bune. Ultimul proiect pe care l-am iniţiat a ajuns spre promulgare abia dupa mai mult de şase luni de dezbateri, sper să nu dureze mai mult de atât nici acum. Cert este că îmi doresc să reuşesc să îi dau o formă cât mai bună în aşa fel încât să treacă mai departe“, a mai spus Cătălina Ştefănescu.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO