Profesii

Business Magazin. Alina Enache a luat o decizei în 15 minute care i-a schimbat viaţa: Eram la o conferinţă în Berlin când şeful meu de la momentul acela m-a abordat cu propunerea de a prelua conducerea echipei de marketing din Polonia.

Autor: Cristina Roşca

06.12.2020, 17:54 362

Alina Enache s-a mutat în Polonia acum şase ani, când a primit prima ei poziţie de expat. A acceptat-o fără să stea mult pe gânduri şi recunoaşte că este deschisă către noi experienţe similare în alte colţuri de lume. România mai poate să aştepte, nu se află pe lista ei de priorităţi momentan şi nici chiar în viitorul previzibil. Ce a învăţat mutându-se în afara ţării, cum e viaţa de expat şi ce are Polonia de oferit?

Executivul român Alina Enache este astăzi senior global strategy manager în cadrul companiei franceze BIC, ocupându-se de categoria aparatelor de ras. Grupul este cunoscut pentru instrumentele sale de scris, pentru brichete şi pentru aparatele de ras, BIC fiind o companie de familie cu o istorie de 60 de ani, cotată la bursa din Paris. La totalul businessului, segmentul de aparate de ras contribuie cu 24%, arată un raport al companiei care în 2019 a avut afaceri totale de aproape 2 mld. euro şi circa 13.000 de salariaţi. Unul dintre ei este chiar Alina Enache, care lucrează pentru companie de aproape un deceniu.

„Mi-am început cariera de pe băncile facultăţii. Eram în ultimul an la ASE când m-am angajat în Procter & Gamble – o adevărată şcoală de marketing şi o companie unde am învăţat foarte mult şi unde am crescut profesional”, îşi aminteşte ea.

După aproape şase ani a fost recrutată de BIC şi după doar şase luni în poziţia de trade marketing manager lighters and shavers pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, a fost relocată în Polonia.

„Aici cariera mea a luat avânt. Rolul local m-a ajutat să cunosc în detaliu una dintre cele mai mari pieţe din regiune, iar rezultatele m-au recomandat pentru o poziţie regională nou-creată, aceea de marketing manager pentru Europa de Est - o grupare de 31 de pieţe. În 2019 BIC a creat departamentul global de marketing şi eu am preluat responsabilitatea pentru categoria aparatelor de ras.”

Despre jobul său actual ea spune că este extrem de versatil. Executivul român are responsabilitatea întregii categorii a aparatelor de ras la nivel global, astfel că se ocupă de strategia de brand, de strategia de comunicare, de strategia de piaţă, de P&L (contul de profit şi pierderi).

„În fiecare zi călătoresc virtual pe un alt continent. Lucrez îndeaproape cu fabricile, cu departmentul de R&D (cercetare-dezvoltare – n.red.), iar colegii din echipă sunt localizaţi peste tot în lume.” O zi obişnuită începe cu un plan clar pe ore. Dimineaţa este de obicei împărţită între şedinţele cu colegii din Europa, India sau Australia, şi timp pentru proiecte. Pe la ora prânzului se „trezesc” Statele Unite şi America Latină, aşa că după-amiezele sunt pline de întâlniri cu colegii de acolo. Serile însă sunt pentru familie. Alina Enache şi soţul său au doi copii născuţi în Polonia, dar care vorbesc şi engleza şi româna, pe lângă poloneză.

Prima poziţie pe care executivul român a deţinut-o în Polonia, cea mai dezvoltată economie din regiunea Europei Centrale şi de Est şi o ţară cu o populaţie de două ori mai numeroasă ca a României, a fost aceea de director de marketing. Se ocupa de Polonia şi ţările Baltice.

„Decizia de a ne muta în Polonia am luat-o împreună cu soţul meu în 15 minute.” Se întâmpla în 2011. „Eram la o conferinţă în Berlin când şeful meu de la momentul acela m-a abordat cu propunerea de a prelua conducerea echipei de marketing din Polonia.” Alina l-a sunat pe soţul său şi au decis să nu rateze oportunitatea, pe principiul „no regrets”.

„Dacă nu ne place, ne putem întoarce oricând în ţară unde avem casa şi restul familiei.” Iniţial, assignmentul a fost pentru doi ani. Circa 10 ani mai târziu, ei sunt tot în Polonia, iar experienţa le-a deschis apetitul pentru alte aventuri internaţionale. „Nu ştim unde vom face următorul pas, dar ştim că suntem deschişi”, spune Alina Enache.

Ea şi soţul său au ajuns în Polonia acum aproape 10 ani. Ce a şocat-o la momentul acela a fost reticenţa oamenilor de a vorbi engleza. În timp a înţeles că această reticenţă vine nu din necunoaşterea limbii, ci din nesiguranţa de a vorbi o limbă straină atunci când nu o stăpâneşti foarte bine.

De asemenea, acum 10 ani erau foarte puţini străini, cel puţin asta era percepţia noastră. Foarte multe s-au schimbat între timp. Infrastructura Poloniei s-a dezvoltat enorm - există autostrăzi care leagă Varşovia de aproape toate colţurile ţării. A crescut vizibil numărul de străini, astfel că în parcuri şi restaurante se aud frecvent discuţii în limbi străine. Iar Varşovia se dezvoltă de la an la an.”

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO