Profesii

Business MAGAZIN. IA UN LOC. Povestea lui Andrei Ruse, un scriitor-antreprenor care încearcă să schimbe regulile jocului în piaţa de carte. Cum arată viaţa unui scriitor contemporan

Autor: Alex Ciutacu

30.10.2021, 16:12 435

IA UN LOC. Interviurile din această serie îşi propun să scoată la iveală oameni pasionaţi, dedicaţi, şi poveştile din spatele succesului lor. Astăzi învăţăm despre piaţa de carte şi despre scriitorul-antreprenor Andrei Ruse.

De la cei care ne ajută să ne înţelegem mai bine realitatea şi până la cei care ne ajută să fugim atât de departe de ea că avem nevoie de o clipă să revenim, autorii sunt scribii poveştilor lor, ale voastre, ale noastre. 

Cuvânt înainte

Într-o piaţă în care o carte vândută în 20.000 de exemplare înseamnă best-seller, în care scriitorii la început de drum câştigă cu greu respectul breslei şi în care autorii publicaţi câştigă în medie 5-10% dintr-o vânzare, Andrei Ruse a construit editura Hyperliteratura. El a pus accentul pe procente mai mari, respect pentru autorii români, crowdfunding şi metode de promovare adaptate unei lumi care se schimbă cu viteza unui clic.

Astăzi, editura Hyperliteratura este un nume cunoscut în piaţa de carte, după ce a reuşit să publice autori precum Octavian Soviany, Lucia Hossu-Longin sau Stelian Tănase, dar şi debutanţi ca George Burcea sau Cristian China-Birta.

Cu o abordare diferită faţă de jucătorii consacraţi, editura a realizat mai multe campanii de crowdfunding şi schimbat jocul în materie de promovare. Mai exact, Hyperliteratura promovează cărţile autorilor prin toate metodele pe care le are la îndemână, de la turnee şi lansări, până la materiale video, trailere pentru cărţi şi reclame răspândite pe social media.

Înainte de a fi o editură, Hyperliteratura a fost o revistă literară online, una dintre cele mai citite din piaţă, care avea puterea de a declanşa vânzări de câteva sute de exemplare în momentul în care scria despre o anumită carte.

În spatele revistei literare a fost o echipă agregată de Andrei Ruse, un scriitor cunoscut astăzi pentru romane precum „Zaraza” şi „Soni” sau pentru titluri precum „Despre tristeţea femeilor frumoase” şi „Dilăr pentru o zi”.

Ediţia a III-a a romanului „Zaraza”, publicată la Hyperliteratura

Asta ştiam despre el şi despre Hyperliteratura în momentul în care am trecut pragul casei impunătoare din zona Piaţa Victoriei-Gara de Nord din Capitală, care serveşte astăzi drept sediu pentru editură.

Prin ochii unui scriitor devenit astăzi antreprenor în piaţa de carte, aflăm povestea autorilor români în secolul nostru. Învăluită de prea multe ori în sărăcie, procente mici, vânzări reduse şi lipsă de apreciere, povestea autorilor români este importantă. Este la fel de importantă pe cât considerăm educaţia şi cultura ca fiind importante.

În acest context, Andrei Ruse a crezut că autorii români merită o editură care poate face mai multe pentru ei, care le dă 15-20%, nu doar 5-10% din propria lor carte, care face campanii de promovare şi care se implică în ciclul de viaţă al cărţii.

Capitolul 1: Poetul

Născut în Bucureşti în 1985, Andrei Ruse se ştie pasionat de scris încă din liceu, când unii colegi îl strigau „poetul”. Încă de atunci el îşi dorea să creeze şi visa să pună pe picioare o formaţie de muzică rock, însă tentativa lui şi a grupului său de prieteni s-a finalizat la primul concert, unde microfoanele nu au mers, iar totul s-a transformat într-un talmeş-balmeş, după spusele lui.

Tot în perioada liceului, l-a cunoscut pe scriitorul Octavian Soviany, un scriitor renumit în literatura română contemporană, care i-a fost profesor de meditaţii şi care l-a învăţat ce înseamnă de fapt literatura, dincolo de poveştile de la şcoală.

„Am făcut meditaţii cu el dintr-o întâmplare, îl cunoştea tata prin nu ştiu ce legături şi au ieşit altfel de meditaţii, adică nu avea nicio legătură cu ce făceam la şcoală. În primul semestru în care am făcut meditaţii cu el am rămas corigent la limba română”.

Părinţii n-au înţeles nimic, spune Andrei Ruse râzând, însă Soviany îi deschidea noi lumii, îi arăta cu adevărat ce înseamnă poezia, iar ceea ce i se preda la şcoală începea să aibă tot mai puţin sens.

Ediţia a III-a a volumului „Casa din strada sirenelor”, primul titlu publicat de Octavian Soviany la Hyperliteratura

Însă, odată ce profesorul de meditaţii i-a deschis apetitul şi mintea pentru poezie, tânărul de atunci a început să frecventeze diferite cenacluri de la începutul anilor 2000. Cel susţinut de poetul Marin Mincu s-a remarcat drept unul dintre experienţele care i-au marcat evoluţia în acei ani. Între timp, el a început să lucreze de la 17 ani.

„La 18 ani nu am dat din prima la facultate, m-am dus să lucrez. Am cărat marfă la târgul Niro (n.r: azi Dragonul Roşu), am lucrat la pizzerie pe tură de noapte, casier la supermarket, am făcut shaorma. Luam orice prindeam pentru că îmi plăcea să învăţ, cumva să am şi banul meu, duceam oarecum lipsă şi am vrut de mic independenţă financiară”.

La 20 de ani a avut un interviu la MediaPro, unde s-a angajat în departamentul de cercetare şi unde a ajuns să lucreze timp ce aproximativ doi ani. În paralel, la vârsta de 21 de ani a debutat prin volumul de poezii „Black Job”.

„După primul meu volum de poezie care acumulase doi ani de scris poezie prin tot felul de locuri şi site-uri, am avut aşa o împlinire micuţă, dar nu m-am mai regăsit în poezie şi m-am dus direct spre proză”.

Capitolul 2: Băiatul care a scris Soni

După ce a debutat în vara lui 2007 cu volumul de poezie, în toamna aceluiaşi an Andrei Ruse şi-a dat demisia de la MediaPro. La începutul anului 2008 s-a angajat la editura Tritonic, într-un moment în care aceasta era în top zece edituri din piaţă.

„Veneam dintr-o lume a poeziei unde ne bucuram că ne citeau 10 oameni sau că aveam un tiraj de 200 de exemplare. Am ajuns la o editură care avea un model american, cât de cât, şi am învăţat tot, de la contracte de autor, la ce înseamnă să publici un roman, promovare, ce înseamnă public de thriller, de beletristrică, ce înseamnă tiraje de câteva mii de exemplare”.

Citeşte continuarea articolului pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO