Profesii

Business Magazin. Irina Mişca Chief Development Officer, Impetum Group: Cum poţi să-ţi pregăteşti afacerea pentru perioadele de incertitudine şi criză

Irina Mişca, Chief Development Officer în cadrul Impetum Group: Scenariul de viitor trebuie să ţină cont de ce se întâmplă în jurul nostru, de nişte factori declanşatori care sunt relevanţi pentru industria noastră. Şi, cu cât apar mai multe variabile, ne dăm seama că nu putem prezice viitorul şi că un singur scenariu nu poate acoperi toate incertitudinile. Aşa că un exerciţiu cu adevărat valoros e acela în care planificarea strategică se face în mai multe scenarii. Şi aici cercetarea, imaginaţia, o echipă care gândeşte outside of the box sunt factori cheie.

Autor: Ioana Matei

31.07.2022, 17:31 799

Dacă în trecut predictibilitatea în afacerile româneşti era greu de obţinut, în prezentul postpandemie, dominat de tensiuni geopolitice şi de o criză economică, pare o misiune imposibilă. Irina Mişca, Chief Development Officer în cadrul Impetum Group, vorbeşte despre un concept care ar putea fi salvarea: foresightul sau, mai pe româneşte, luarea în calcul a tuturor scenariilor posibile când vine vorba despre evoluţia unui business, implicând însă şi posibilii factori externi. Poţi într-adevăr să îţi pregăteşti afacerea pentru incertitudine?

La fel ca în unele jocuri pentru PC, în care evoluţia eroului poate să fie influenţată de alegerile unui jucător, în baza a mai multe scenarii scrise anterior, la fel se întâmplă şi în business, în cazul „foresightului”: liderii unei afaceri au posibilitatea de a avea deja alegerile posibile la îndemână în eventualitatea unui obstacol major, dacă scenariile au fost gândite anterior. Cine este însă responsabil de realizarea acestor scenarii?

„Pandemie, criză energetică, criza materiilor prime şi războiul din Ucraina – pare că suntem în plin sezon al lebedelor negre. Şi cred că pentru mulţi antreprenori tot contextul acesta poate părea foarte descurajant. Ce lebădă se va mai alătura stolului? Noi am ales să privim viitorul cu o atitudine de explorare, nu cu o atitudine de apărare, gândindu-ne care ar putea fi oportunităţile pe care un mediu instabil le poate aduce pentru România, pentru Impetum şi pentru companiile în care investim, versus abordarea în care să ne imaginam doar ce riscuri pot să mai apară şi cum putem să ne apăram”, a explicat Irina Mişca, Chief Development Officer în cadrul Impetum Group. Ea povesteşte că în discuţiile despre viitor pe care le-au avut cu Andrei Cionca, CEO-ul grupului, axate pe direcţiile de dezvoltare pe care vor să le mai contureze, au realizat că principala lor teamă este să nu se transforme „într-o organizaţie reactivă, la reflexiv şi mioapă”. Adaugă că, deşi nu s-au aflat niciodată într-o astfel de situaţie, consideră că într-un context dificil şi în prag de criză, este destul de uşor să faci trecerea din care doar să răspunzi factorilor din exterior, să încerci să te menţii pe linia de plutire sau să te gândeşti pe termen scurt.

Ea, fiind responsabilă de dezvoltarea grupului, face parte din echipa care şi-a propus să găsească cele mai bune variante pentru companie, care să îi ajute să fie anticipativi la momentul gândirii strategiei companiei pe termen mediu şi lung: „Aşa am descoperit metodologia foresight alaturi de Diana Stafie (axată pe acest tip de strategii n.red.) şi nevoia dezvoltării previziunii strategice cu ajutorul scenariilor”.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO