Profesii

Ca si noi, germanii mai au de asteptat pana la introducerea cotei unice

02.08.2004, 00:00 12



Ministerul german de Finante a avut o reactie retinuta la sugestia unui grup de analisti economici privind introducerea unui impozit unic de 30% pentru veniturile persoanelor fizice si ale companiilor.



Impozitele au devenit o problema stringenta in Germania, iar nivelul lor ridicat a motivat numeroase companii sa-si transfere productia in Europa de Est.



Profitul companiilor germane este impozitat cu 37%, iar populatia plateste cote de impozit cuprinse intre 16% si 45%.



Reprezentantii Ministerului de Finante au considerat propunerea dificil de aplicat din punct de vedere politic, pentru ca va diminua veniturile federale cu 30 miliarde euro anual. Ministrul de Finante Hans Eichel s-a angajat sa promoveze la nivel european ideea instituirii unor impozite minime pe profitul companiilor.



Sistemul de impozitare, cu cota unica, presupune taxarea tuturor veniturilor realizate de o persoana o singura data, la realizarea lor, cu un procent fix stabilit. Orice alte venituri suplimentare ar realiza persoana respectiva, din orice sursa, acestea vor fi impozitate cu acelasi procent disparand astfel orice alte ajustari ulterioare si, implicit, impozitul global.



Un astfel de sistem functioneaza deja in Europa Centrala si de Est de cativa ani. Estonia, prima tara care a experimentat cota unica de impozit inca de la jumatatea anilor '90, incearca sa tina pasul cu acest curent de imblanzire a fiscalitatii, adoptand un program de reducere graduala a cotei de la 26% in prezent la 20% in 2007.



Succesul sau si al celorlale tari baltice, alaturi de experimentul reusit al cotei unice de 13% adoptate de Rusia in 2001, au incurajat si alte state din Europa Centrala si de Est sa ia in calcul o asemenea reformare a sistemelor de impozitare, care sa le ridice atractivitatea mediilor de afaceri si le ajute sa atraga un numar tot mai mare de rezindenti fiscali din alte tari. Chiar si Serbia se pregateste sa introduca o cota unica de 10% pentru majoritatea veniturilor persoanei.



Experienta acestor tari a aratat ca inca din primul an de introducere a unei cote unice de impozit s-a inregistrat o imbunatatire substantiala a colectarii veniturilor la buget, uneori peste orice asteptari, asa cum s-a intamplat in Rusia - in 2001, primul an dupa introducere, incasarile din impozitul pe venit au crescut cu 46%.



La acest capitol, Fiscul romanesc inca bajbaie, dupa esecul suferit anul trecut cu propunerea timida a introducerii unei cote unice. Pe care ministrul finantelor spune ca, de fapt, nu o vede decat ca solutie pe o perioada determinata, de 3-5 ani, care sa rezolve problema colectarii. Maximul ce se poate astepta de la 2005 in termeni de impozit pe venit este restrangerea numarului de cote de la cinci la trei si o reducere a cotei minime, de 18%, ori chiar si a celei maxime, de 40%, daca si presedintele Iliescu va fi de acord. Pentru ca, asa cum s-a dovedit, orice gest al Fiscului perceput ca o amenintare pentru echitatea sociala a impozitarii are de trecut testul de la Cotroceni.



Si astfel, cursa competivitatii fiscale continua in Europa Centrala si de Est. Cu Romania tot mai departe de plutonul fruntas, suportand costurile de rigoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO