Profesii

Campanie nationala de informare a somerilor

17.02.2003, 00:00 38

In Romania nu exista o statistica reala a persoanelor apte de munca, care nu au insa un serviciu. Potrivit ultimei statistici a Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, institutie subordonata Ministerului Muncii, rata somajului la nivel national era de 8,1%. Adica, potrivit aceluiasi raport, in Romania exista 760.623 someri. Aceasta cifra indica insa numarul persoanelor aflate in evidentele agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca, nicidecum realitatea sociala. Daca s-ar tine cont de aceasta estimare, rata somajului din Romania este mai mica decat in toare tarile vecine, ba mai redusa chiar si fata de unele state europene cu mult mai dezvoltate decat tara noastra.
Pentru mentinerea acestei ambiguitati in privinta determinarii numarului real al somerilor isi dau concursul chiar cei care nu detin un loc de munca. Motivul: romanii fug de evidentele agentiilor judetene pe principiul "decat sa muncim degeaba, mai bine stam degeaba". La aceasta mentalitate a contribuit in special statul, care a incurajat, pana de curand, somajul prin acordarea de salarii compensatorii in locul unor programe de reconversie. Numarul real al somerilor, precum si al acelor persoane care muncesc la negru este foarte greu de estimat. Pe de alta parte statul incearca sa "recenzeze" toate persoanele fara serviciu oferind ajutoare pentru somaj care depasesc, in foarte multe cazuri, veniturile pe care le-ar realiza cei care ar alege alternativa oferita de AMOFM.
Potrivit statisticilor oficiale, furnizate de Ministerul Muncii, in primii zece ani de dupa Revolutia din 1989 au disparut peste 3,5 milioane de locuri de munca, situatie care a creat mari discrepante, uneori convulsii sociale in societatea romaneasca. Din aceste considerente decalajul dintre cei care produc si cei care trec in sistemul de asistenta sociala s-a marit sistemtic, anul trecut fiind singura perioada din ultimul deceniu in care acest proces a stagnat.
Pe fondul acestor realitati sociale - recunoscute doar cu jumatate de voce de autoritati - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a lansat, la inceputul lunii februarie, o campanie nationala de informare a somerilor. Scopul ar fi acela de a-I determina pe cei fara servicii sa adere la programele de reconversie profesionala oferita de institutiile statului.

Anual - 100.000 de noi locuri de munca
"Destinul unui om nu poate fi legat in totalitate de stat. Nici in cele mai dezvoltate tari nu se intampla acest lucru. Trebuie ca fiecare sa se descurce prin munca, cel mult sa apeleze la institutia statului pentru a cere sprijin mai mult pentru obtinerea unui loc de munca, nu a ajutoarelor sociale", declara ministrul la lansarea campaniei nationale de informare publica privind serviciile oferite de stat somerilor, cat si patronilor care creaza noi locuri de munca.
Pentru sustinerea acestui program, ministerul Muncii a anuntat ca a gasit solutia: 100.000 de noi locuri de munca, in fiecare an. Aceasta oferta ar aparea, sustin oficialii ministerului, ca efect al cresterii economice inregistrate in ulima perioada, cat si a facilitatilor acordate angajatorilor, dar si somerilor, pentru crearea unor noi locuri de munca. "Prin intermediul masurilor luate de AMFOM se vor putea crea macar 100.000 de locuri de munca pe an, cinci milioane de locuri de munca la nivel national fiind pragul psihologic prin care am putea spune ca am iesit din criza", declara ministrul Muncii, Marian Sarbu.
Cu toate ca ministrul este decis, dupa cum a si declarat, sa-i puna pe romani la munca, realitatea contrazice acest deziderat: celor peste 760.000 de someri oficiali li se ofera, in prezent doar 30.000 de locuri de munca. Mai mult, la sfarsitul ultimei "burse" a locurilor de munca, desi concurenta a fost acerba - unul din zece someri cu sansa dobandirii unui nou serviciu - ramasesera locuri de munca neocupate. Motivul: salariile oferite sunt mult prea mici.

Program de informare de 600.000 de dolari
Banca Mondiala finanteaza campania nationala de informare a serviciilor oferite somerilor de catre stat cu 600,000 de dolari. Obiectivul campaniei este de a informa persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, dar si agentii economici despre serviciile oferite de AMOFM, cu scopul de a schimba atitudinea somerilor, respectiv de a fi mai activi pe piata muncii.
Adica AMOFM va derula o serie de programe de informare a celor fara servicii asupra ofertei de locuri de munca de pe piata romaneasca. Agentia va organiza cursuri de pregatire a somerilor, oferind totodata si credite, persoanelor disponibilizate, pentru derularea unor afaceri proprii.
Pana in prezent AMOFM a cheltuit peste 340.000 de dolari in derularea acestei campanii, sumele fiind alocate in special pentru acordarea de credite celor ramasi fara serviciu, dar care au dorit sa incerce, pe cont propriu, dezvoltarea propriilor afaceri. Aceasta a fost si componenta considerata de promotori ca avand cel mai mare succes, la lansare fiind prezentate si cateva din reusitele unor oameni care au cerut sprijinul statului pentru inceperea unor afaceri pe cont propriu. Un fost inginer constructor, ramas fara serviciu, a aflat de creditele subventionate pe care le acorda AMOFM. A obtinut banii si si-a deschis o fabrica de prelucrare a laptelui. O femeie, disponibilizata dintr-o intreprindere de stat, a apelat la randul ei la serviciile Agentiei, ajungand in scurt timp proprietara unui salon de infrumusetare, care se bucura de succes.
"Un om ramas fara slujba este, fara indoiala, un om aflat intr-o criza. Indiferent cat de puternic sau de pregatit este, va resimti, ca pe un soc, pierderea locului de munca. Dincolo de serviciile pe care i le putem oferi, important este sa comunicam cu el, sa-i oferim speranta si o alternativa", declara secretarul de stat Ioan Cindrea, presedintele AMOFM, la lansarea campaniei. "Campania de informare publica privind serviciile ANOFM este un pas inainte in dialogul permanent pe care il avem cu somerii. Acest demers ne va ajuta ca pe parcursul acestui an sa transmitem informatii esentiale referitor la ceea ce putem oferi noi. Asa cum am mai declarat anul 2003 este dedicat cresterii calitatii serviciilor oferite de ANOFM. Strategia noastra a cunoscut in ultimii ani schimbari considerabile. Dintr-o institutie conceputa in special ca sa asigure plata indemnizatiilor de somaj, ANOFM s-a transformat intr-un furnizor de servicii pentru persoanele aflate in cautarea unui loc de munca", a adaugat el. Abordarea proactiva a pietei muncii este singura cale de a raspunde eficient la provocarile momentului, mai considera oficialii ministerului. "Indemnizatia de somaj ajuta un om sa supravietuiasca in momentul in care nu mai are un loc de munca. Serviciile oferite de ANOFM il ajuta sa isi construiasca un viitor", a mai spus Cindrea.

Romanii, atrasi de mirajul strainatatii
In ciuda acestor proiecte si masuri anuntate de ANOFM, romanii sunt atrasi tot de mirajul locurilor de munca in strainatate. Ofertei de peste 1000 de locuri de munca, pusa la dispozitie de Agentia Municipala de Ocupare a Fortei de Munca Bucuresti nu i-au dat curs prea multe persoane, cu toate ca oferta a fost extrem de variata: contabili sefi, consilieri jurudici, muncitori necalificati, ospatari etc.
In schimb, mii de romani au luat cu asalt - la propriu - Oficiul pentru Migratia  Fortei de Munca in speranta ca vor obtine unul din cele doar 300 de locuri de munca ca ospatar in Italia. Femei de varsta a doua stau la cozi, la cateva grade sub zero, in speranta ca vor obtine unul din contractele oferite de Oficiu in Spania, la cules de capsuni. Alte sute de tineri incearca chiar sa mituiasca angajatii oficiului pentru a obtine unul din cele peste 250 de posturi de asitent medical din Germania. Niciunul nu se inghesuie insa la oferta de munca autohtona. Este mult prea sarraca si prea prost remunerata.





 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO