Profesii

Ce sfaturi au oamenii din resurse umane pentru angajaţii care vor să îşi schimbe locul de muncă

 Ce sfaturi au oamenii din resurse umane pentru angajaţii care vor să îşi schimbe locul de muncă

Autor: Corina Mirea

13.08.2012, 00:10 65531

Salariile atractive din ofertele de angajare i-au făcut pe unii angajaţi să accepte schimbarea de job în speranţa unor câştiguri mai mari, însă deciziile pripite sau formu­lă­rile ambigue ale angajatorilor i-au făcut pe o parte din aceştia să regrete faptul că au renunţat la fostul loc de muncă.

Pericolele la care se expun angajaţii care vor să îşi schimbe locul de muncă pot fi evitate dacă aceştia sunt atenţi la clauzele con­trac­tului de angajare, la ce scrie în fişa postului sau la obiectivele profesionale stabilite cu noul angajator, spun specialiştii în dreptul muncii şi directorii de resurse umane.

"Am primit o ofertă de muncă la înce­putul anului de la o companie concurentă, am acceptat-o şi mi-am dat demisia de la fostul loc de muncă. După prima lună petrecută la noul job, mi-am dat seama că am acceptat oferta unui salariu brut crezând că este net. Sunt dezamăgit, pentru că acum câştig mai puţin decât la fostul loc de muncă şi am învăţat să citesc de cinci ori un contract înainte să îl semnez, pentru că mi-am dat seama cât de tare poţi greşi dacă accepţi o ofertă cu formu­lări ambigue", spune un angajat care lucrează ca şef de aprovizionare în cadrul unui retailer alimentar.

Avocaţii specializaţi în dreptul muncii îi sfă­tuiesc pe cei care îşi schimbă jobul să obţină copii ale actelor semnate chiar în ziua în­cheierii acordului, pentru ca riscul schim­bărilor unor clauze şi atribuţii să fie eliminat.

"Cred că cele mai importante aspecte de care angajaţii trebuie să ţină cont la noul loc de muncă sunt contractul de muncă şi fişa postului. În primul rând, contractul de muncă trebuie semnat pe fiecare pagină, pentru a elimina riscul schimbării anumitor pagini din cuprinsul acestuia sau de a introduce atribuţii şi clauze noi, mai ales pe prima pagină, unde se specifică salariul şi zilele de concediu", afirmă avocatul specializat în dreptul muncii Răzvan Vasiliu, partener în cadrul casei de avocatură Gîlcă & Vasiliu.

În ceea ce priveşte problemele con­trac­tuale, acestea pot apărea şi în cazul unor contracte de muncă abia încheiate. Depune­rea deciziei de încetare a fostului contract de muncă, nota de lichidare, plata contribuţiilor sociale sau obţinerea unei adeverinţe de vechime sunt câteva dintre elementele ce ar putea "face viaţa mai uşoară" angajatului la încheierea unui nou contract de muncă.

Angajaţii mai au la dispoziţie şi un alt instrument prin care pot verifica dacă anga­ja­torul a respectat clauzele stabilite în con­trac­tul de muncă. Ei pot vedea dacă angajatorul le-a plătit contribuţiile sociale în fiecare lună solicitând departamentului de resurse umane să le pună la dispoziţie informaţiile din Re­visal (softul salariaţilor, prin care angajatorul transmite lunar aceste informaţii către Inspecţia Muncii).

"Cum dosarul fiecărui angajat nu se trimite şi la angajatorul următor, iar acum toate datele referitoare la contractul de muncă abia încheiat se înregistrează în Re­visal, nu cred că mai pot interveni erori în acest sens. Cu toate acestea, poate că anga­jatul ar trebui să acceseze registrul electronic pentru a vedea dacă perioada de lucru a fost trecută în mod corect. Oricum, este în interesul fostului angajator să arate că acel contract de muncă a încetat, pentru a nu mai plăti taxele aferente acestuia şi pentru a evita riscul sancţionării erorilor de completare a datelor", precizează Vasiliu.

Potrivit Ioanei Dumitru, managing asso­ciate în cadrul firmei de avocatură Popovici Niţu & Asociaţii, decizia de încetare a con­trac­tului de muncă reprezintă o obligaţie a anga­jatorului şi ea trebuie înregistrată în Re­visal chiar în ziua respectivă. Nerespectarea acestei obligaţii expune angajatorul la riscul de a plăti o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei.

"Ca întotdeauna când ne punem semnă­tura pe un document, este obligatoriu să ştim şi să înţelegem ceea ce semnăm şi, în cazul în care există neclarităţi, să întrebăm. Ar fi chiar suspect ca, de exemplu, un director comercial să semneze contractul de muncă fără să îl citească cu maximă atenţie. Aici, mai mult ca sigur este deja o greşeală de recrutare", spune Diana Pantlik, director de resurse umane în cadrul firmei cu activităţi în implementarea siste­melor de semnalizare, centralizare elec­tronică şi soluţii de comandă şi control pentru trenuri Thales Systems România.

Potrivit ei, contractele de muncă pot conţine clauze speciale, cum ar fi cea a obiectivelor profesionale, care trebuie citite cu atenţie, pentru a vedea dacă ele corespund discuţiilor avute în prealabil cu angajatorul.

"Este foarte important ca un angajat să înţeleagă domeniul în care compania îşi derulează activitatea, care este rolul pe care îl are postul său în toată această structură şi care sunt responsabilităţile cheie ale acestuia", adaugă Pantlik, subliniind importanţa unei discuţii în prealabil cu potenţialul şef, pentru a afla mai multe informaţii despre proiectul în care se va implica.

Printre cele mai importante elemente la care angajaţii ar trebui să fie atenţi atunci când decid să îşi schimbe locul de muncă se mai numără şi plata contribuţiilor sociale, care reprezintă de altfel o obligaţie a angajatorilor.

"Cum plata contribuţiilor sociale presupune un drept direct al angajatului la o prestaţie socială (pensie, indemnizaţie de şomaj sau acces la spitalizare), neplata acestora poate atrage imposibilitatea acestuia de a beneficia (total sau parţial) de prestaţiile sociale aferente. Din acest motiv, chiar dacă nu are o obligaţie legală de a verifica plăţile efectuate, angajatul poate fi totuşi interesat să o facă", adaugă Dumitru.

În seria documentelor utile pentru un angajat care se află în procesul semnării unui nou contract de muncă se numără nota de lichidare şi adeverinţa de vechime.

"Cu toate că nota de lichidare nu re­prezintă o obligaţie a angajatorilor, aceasta ră­mâne un act utilizat de aceştia pentru ra­ţiuni practice. De regulă, în nota de lichidare se confirmă faptul că salariatul nu are datorii neachi­tate către societate sau că a predat toate bunurile pe care le avea în utilizare. Din acest punct de vedere, ea poate fi un do­cu­ment util pentru fostul angajat şi merită soli­ci­tată la plecarea din companie", explică avo­catul Ioana Dumitru. De ase­me­nea, ade­ve­rinţa de vechime este unul dintre actele care ar trebui să se afle pe lista priori­tă­ţilor unui angajat, având în vedere că ea atestă calitatea de salariat, activitatea desfăşu­rată de acesta şi durata ei, salariul, precum şi vechimea în muncă, în meserie şi specialitate.

"Merită menţionat faptul că salariaţii ale căror contracte de muncă încetează, indiferent de motive, au dreptul la compensarea în bani a zilelor de concediu neefectuate. De regulă, această sumă este menţionată în decizia de încetare a contractului de muncă", explică Ioana Dumitru.

În ceea ce priveşte circumstanţele încheierii unui nou contract de muncă, Diana Pantlik este de părere că miciile detalii ce pot fi observate chiar de la prima întâlnire cu angajatorul sunt foarte importante.

"Mai ales atunci când decid să îşi schimbe locul de muncă, este foarte important ca viitorii angajaţi să fie atenţi la mediul din companie, reprezentanţii angajatorului, modul în care sunt trataţi şi în care sunt abordate subiectele, în general, toate acele mici lucruri care le pot crea un sentiment plăcut, confortabil sau din contră", spune Diana Pantlik de la Thales.

De asemenea, în ceea ce priveşte încheierea unui nou contract de muncă, avocatul Răzvan Vasiliu spune că angajaţii, pe lângă atenţia pe care trebuie să o acorde contractului şi fişei postului, aceştia trebuie să fie atenţi, să se asigure că primesc o recomandare cât mai bună din partea fostului angajator.


Dosarul unui angajat care îşi schimbă locul de muncă


n contractul individual de muncă

n actele adiţionale la contractul individual de muncă

n orice alte acte sau decizii privind modificarea, suspendarea şi încetarea contractului individual de muncă

n acte de studii sau certificate de calificare

Este recomandabil ca la încetarea contractului, salariatul să solicite angajatorului eliberarea copiilor tuturor actelor dosarului său de personal (angajatorul având

obligaţia legală de a da curs acestei cereri).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO